Őze Áron ősbemutatót rendez a Rózsavölgyiben: “A „kibeszélések” hiányoznak az életünkből “

Újabb ősbemutatóra készül a Rózsavölgyi Szalon: Zalán Tibor, kifejezetten a teátrum számára írt darabját Őze Áron viszi színre. Az El kell mondanom premierjére az eredeti tervek szerint tavaly ősszel került volna sor, ám a koronavírus miatt a bemutató dátuma eltolódott. Szeptember 13-án azonban végre a közönség is láthatja ezt az igen őszinte, helyenként nagyon is fájó családtörténetet. Őze Áronnal, a darab rendezőjével beszélgetett a Deszkavízió.

A teljes interjú ITT olvasható.

Bár a Rózsavölgyi Szalonnak hivatalosan nincs társulata, mégis mondhatjuk, hogy tiszteletbeli társulati tag, emellett a Dunaújvárosi Bartók Kamaraszínház igazgatója. A kérdésre, hogyan lehet mindezt összeegyeztetni, hogy mindenhol maximálisan teljesítsen, elárulta: “Szűz jegyben születtem, Skorpió aszcendenssel, de a hangsúly inkább a rendszerető Szűz jegyen van. Ezt a sok mindent, amit te is említettél, csak rendszerezve, lépésről lépésre lehet csinálni, mert ha káosz lesz, akkor baj van. Mindig az adott fősodorra koncentrálok, ugyanakkor mindennek megvan a maga ideje, egy rendes időbeosztással bármit meg lehet oldani. Ha összetorlódnak a dolgok, az engem is zavar és ideges leszek tőle, ezért is ragaszkodom a rendszerhez.”

A legújabb bemutatója, az El kell mondanom című darabot Zalán Tibor a Rózsavölgyi felkérésére írta. Arról szólva, mennyire tudtak együttműködni a szövegkönyv elkészülése során, úgy fogalmazott: “Végtelenül pontosak és izgalmasak a darabban elhangzó mondatok, a szórend, ezt nagyon fontos volt megtartani. Amikor rendezek, mindent azonnal látni kezdek: a világítást, a helyszíneket, hallom a hangsúlyokat, sőt, még azt is tudom, hogy kinek kell játszania. Karácsony Ágival közösen kezdtünk el dolgozni a szövegkönyvön, Tibor pedig roppant érzékenyen és segítőkészen mellénk állt, teljesen szabad kezet kaptunk, és nagyon elégedett volt. Egy igen érzékeny anyagot kaptunk kézhez, amely valóban súrolja és meg is érinti Szerb Antal Utas és holdvilág-féle lélektanát, de mondhatnám akár Thomas Mann Halál Velencében vagy Tonio Kröger című írását is. Számomra nagy kegyelmi állapot, hogy Tiborral dolgozhattam, mert ehhez a költői anyaghoz mi csak a színpadi, drámai eszközöket tettük hozzá.”

“(…) Amikor Tiborral elkezdtünk dolgozni a darabon, akkor még nem volt címe a drámának. Minden monológ ezzel a mondattal kezdődik: „El kell mondanom…”. Én már ekkor tudtam, hogy ez lesz a címe, de ezt nem árultam el Tibornak. Ezeket a monológokat a szereplők soha senkivel nem osztják meg, tulajdonképpen belső hangok. Ezzel nemcsak a szereplőink, hanem mi magunk is küzdünk: cipeljük a fájdalmakat, a terheket, amik lekötnek, leláncolnak, rosszabb esetben agyon nyomnak minket. Ezek a „kibeszélések” hiányoznak az életünkből – de tovább megyek: a történelmünkből is. A darab pontosan ezt pedzegeti, ezt akarja felszínre hozni, ezt a célt szolgálja a fotel is” – tette hozzá.

A teljes interjú ITT olvasható.

Jegyek online is válthatók: https://szalon.rozsavolgyi.hu/hu/onlinejegy.html…