gate_Bannergate_Banner
Györgyi AnnaRózsavölgyi SzalonZnamenák IstvánTrokán Nóra
  • facebook
  • instagram
  • 2024. november 22., péntek
    banner_bigBanner4

    Pálfi György: „Ahol így bánunk egymással, ott előbb-utóbb egymás torkának esnek az emberek”

    2022. május 28., szombat 17:07

    „Azért egy pici esély mindig van” – mondja a lehetőségeiről a Taxidermia és a Szabadesés rendezője Veiszer Alinda legújabb műsorában. Mesél arról, mikor döntötte el, hogy rendező lesz, hogyan dolgozik együtt a feleségével a forgatókönyveken, hogyan írta át az orosz-ukrán háború a Mindörökké mondanivalóját, és arról is, miért lett kegyvesztett a Nemzeti Filmintézetnél.

    Forrás: TELEX, Veiszer Alinda

    „Én Csillagok háborúja-generáció vagyok” – mondja a Balázs Béla-díjas rendező és egyetemi adjunktus Pálfi György az interjúban (amit egy jelképes összegért itt lehet megtekinteni). 12 évesen látta a filmeket, a barátai két-három hét alatt elfelejtették, ő viszont nem tudta kiverni a fejéből. Velük ellentétben viszont őt nem az érdekelte a legjobban, hogy kicsoda Luke Skywalker és ki lehet Darth Vader, hanem az, hogy a lépegetőket hogyan csinálják. A zsebpénzéből összespórolt egy Super8-as kamerára, és a barátaival összeállva el is készítette első játékfilmjét: egy gengszterfilmet a János-hegyen.

    A körülmények könnyen kiölik belőle azt a szenvedélyt, amivel 12 évesen belevetette magát a filmkészítésbe, de azért még van benne, „most is, ahogy így beszélünk róla, máris érzem, hogy hú, de kedvem lenne csinálni.” Azt se tartja viszont elképzelhetetlennek, hogy pályát vált.

    „Most már van nyolc filmem, a gyerekkori álmokat megvalósítottam, az igazi nagy karrieráttörés nem történt meg, vagyis hogy sok embernek szórakoztató filmet készítsek, de azzal sincs semmi bajom, ami eddig megvan.”

    Rengeteg ötlete, energiája van, rengeteget tanult és tud a szakmáról – mégse jut lehetőségekhez. Erről azt mondja, szomorú, sokszor dühöt is érez, ugyanakkor próbál önvizsgálatot tartani, hogy miért nem tudja megszerezni a lehetőségeket, hogy megvalósíthassa az ötleteit.

    Ennek nyilván van politikai oldala is, a Filmintézet például az utóbbi években egyik filmtervére sem adott támogatást. Erre egyelőre csak azt a megoldást látja, hogy külföldön próbálkozzon.

    „Én mindig magyar filmrendezőként határoztam meg magam, ettől most el kell távolodnom, és filmrendezőként a nemzetközi piacon kell elhelyezkednem.”

    A nemzetközi terepen viszont nagy hátránnyal indul, hiszen a szerzői filmek esetében minden ország a saját alkotóit szeretné támogatni. Nem dédelget hamis reményeket, mint mondja, azzal kezd bele egy film fejlesztésébe, hogy addig csinálja, amíg lehet. Ha csak az előkészítésre kap pénzt (mint a Sömmi esetében), akkor megcsinálja azt, de közben nem éli bele magát, hogy ha eddig eljutott, akkor abból akár film is lehet.

    Igazán nagy pofont a Toldi esetében kapott, amikor hitt abban, hogy elkészülhet a film, aztán mégis visszadobták. Azóta, mint mondja, professzionálisabban áll hozzá ezekhez a helyzetekhez.

    Pálfi állandó alkotótársa a felesége, Rutkai Zsófi forgatókönyvíró. A Szabadesésben a saját „életkérdéseiket”, frusztrációikat, rémálmaikat mesélték el. A Stanislaw Lem regénye alapján készült Az Úr hangja és a Tar Sándor novelláin alapuló Mindörökké szerinte is párhuzamba állítható a saját életével és azzal a világgal, amiben él.

    – Feléd is meghúzták a ravaszt?
    – Én nem érzem, hogy elpusztítottak volna, inkább csak hagyják, hogy megtörténjen. Én egyelőre a kiüresedést érzem erősebbnek. Ezekben a filmekben a pusztítás egy végső, dramatikus cselekmény, nem érzem egyelőre, hogy ennyire erős drámában léteznék.

    Most „felél”, mint mondja, de hamarosan kérdéssé válik, hogy miből fog megélni. Ám ebben sem látja a drámát: „annyi mindig csurran-cseppen, hogy egy albérletben a tejfölös-párizsis tésztát meg lehessen csinálni.”

    A Mindörökké bemutatása egybeesett a krími félsziget elfoglalásával, a háborús helyzet a rendező szerint pont a leglényegesebb alkotói állítást takarta el. Ők békeidőre szánták a filmet, amit aztán beborított a „vátesz-csillogás”, mindenki a háború megjóslását látta bele.

    Pálfi viszont elsősorban nem a háborúval, hanem a kommunikáció-képtelenséggel és kiszolgáltatottsággal szeretett volna foglalkozni, ezeket a problémákat helyezte a háború utáni falu díszletébe. „Az én családomban is megszűntek a vasárnapi ebédek, ezt egyértelműen a politika hozta be az életünkbe.”

    „Ha a társadalom eljut odáig, hogy megszakadnak a családi ebédek és hagyományok, azért mert valaki hisz Orbán Viktorban, valaki meg nem, akkor ennek egyenes következménye lesz az, hogy egy ilyen autoriter vezető akár belépteti a háborúba az országot. Mert ahol az emberek így bánnak egymással, és ekkora a kommunikációs szakadék, ott előbb-utóbb egymás torkának esnek az emberek. ”

    2002-ben a választások előtt Pálfi néhány alkotótársával együtt a Bánk bán díszvetítésén (a filmet Káel Csaba jelenlegi filmügyi kormánybiztos rendezte – a szerk.)szórt szét a Madzag Filmegylet követeléseivel. A követelések nagy részét Pálfi szerint ma is ugyanúgy megfogalmazhatnák. „Mi azt szerettük volna, ha minden alkotó politikamentesen csak a tehetsége alapján, független zsűri döntése alapján jutna pénzhez. Hát ez nincs.”

    „Húsz évvel később ennek az akciónak a levét isszuk.”

    Pálfi szerint Káel Csaba és Lajos Tamás (operatőr, producer, az SZFE-t fenntartó kuratórium tagja – a szerk.) pontosan tudja, hogy kik voltak akkor ott, akik szórtak, ők most a „nem támogatott” kategóriába kerültek.

    Forrás: TELEX, Veiszer Alinda

    Színházi pillanatok az Instagramon
     -
    HÍREINKET ITT IS KÖVETHETI:
    © 2024 szinhaz.online
      KapcsolatImpresszumMédiaajánlatAdatvédelmi irányelvek
  • facebook
  • instagram