“A járvány első hulláma idején és azóta sem folyt egyeztetés arról, miként lehetne ezt a válságos időszakot átvészelni úgy, hogy ne roppanjon bele a színházi szakma” – fejtette ki Pass Andrea a 168 órának, aki úgy véli, a független színházak többsége valószínűleg be fog zárni.
A teljes interjú ITT olvasható.
A Belvárosi Színházban október 26-án lett volna az új darabjának – Nyakunkon a revizor – a bemutatója: “Nem könnyű így próbálni. A szabadúszó művészek nagyon kiszolgáltatottak, kénytelenek járványhelyzetben is kockáztatni az egészségüket, és próbálni, mert ha nincs előadás, nincs jövedelem. Anyagilag csakis magunkra számíthatunk. Ez persze pszichésen is mindannyiunkat megterhel.”
Pass Andrea szerint sürgősen össze kellene ülnie a szakmának, és egyeztetni arról, hogy mit csináljanak, és közösen képviselni az érdekeiket: “Európa számos országában alanyi jogon kaptak az előadóművészek támogatást, hogy átvészeljék valahogy ezt az időszakot. Nálunk a kormány ellenszolgáltatást várt cserébe. Ráadásul akik kitalálták ezt a pályázati rendszert, azoknak szerintem fogalmuk sem volt arról, hogyan működnek a színházak, vagy miként gondolkodik egy rendező.”
Pass Andreát az SZFE diákjairól is kérdezték: “Ahogy ezek a fiatalok védik az egyetemi autonómiát, és ellenállnak az autoriter hatalomnak, azzal nemcsak a szakmának, de az egész társadalomnak példát mutatnak. Miközben a nyomás is egyre nagyobb rajtuk. (…) Az ügy pozitív hozadéka, hogy érzékelhetően megnőtt a szakmai, társadalmi szolidaritás, mindenki érti, hogy itt nemcsak egy egyetemről van szó, hanem a felsőoktatás szabadságáról is. De hogy a szolidaritás mire lesz elég, az egyelőre nem látszik. Ebben a helyzetben csak a kormány segíthetne, ha hajlandó lenne tárgyalni az SZFE polgáraival, megfontolni a kéréseiket. Csakhogy a kormány hárítja a felelősségét. Ugyanezt teszi a független előadóművészekkel is. Itt is szakmai egyeztetések nélkül hoztak átgondolatlan, felelőtlen döntéseket. Magukra hagyják a független színházakat védőháló nélkül, és ebben sokan tönkremehetnek.”