Pataki Ági producer: „Választottam, amikor kimentem demonstrálni az Ódry Színpad elé”

Derült égből villámcsapásként érte, amikor kiderült, hogy a Hét kis véletlen rendezője molesztálási botrányba keveredett, ám ennek ellenére ki kell állnia a filmért. Az okokról és a produceri felelősségről is kérdezte Pataki Ági producert a Népszava.

A teljes interjú a Népszavában olvasható.

Gothár Péter a 2003-as Magyar szépség óta nem készített filmet. Pataki Ági ennek kapcsán arról számolt be: ” Gothár Péter írt egy filmnovellát, amelyet beadtunk, és a Magyar Nemzeti Filmalap értetlenül állt előtte. Abban talán volt szerepem, hogy sikerült meggyőzni őket, ne csak a novellát nézzék önmagában, hanem a teljes életművet, ami azért elég erős támpont az ő esetében. Ha egy elsőfilmes próbálkozott volna efféle tervvel, nyilván elutasítják. Nagy türelem kellett a filmalap és az alkotó részéről is, hogy az egész összeálljon egy támogatható projektté. (…) Aabban nem kételkedtünk, hogy a máról a holnapnak szóló filmet fog készíteni Gothár Péter” – tette hozzá.

Pataki Áginak nincs ellenére a kockázatvállalás: „Minden film kockázat – talán az Üvegtigris 4. lenne a kivétel. Semmire sincs garancia. Láttunk már nagyon nagy rendezőktől gyenge filmeket, illetve kezdőktől zseniálisat. A művészet rizikó. (…) A megérzéseinket nem lehet szavakkal leírni. Létrejön egy interakció a producer és a rendező között, melyet legtöbbször képtelenség megfogni.”

„Volt olyan eset, amikor nem gondolkodtunk. Jelesül, amikor Törőcsik Mari hívott fel, hogy Maár Gyula Töredék című filmjének befejezéséhez kellene még pénz, illetve, hogy Tarr Béla a producer. Azonnal megpróbáltunk segíteni. Jártunk ki a forgatásra, ennek alapján láttuk, hogy nehéz műről lesz szó. Amikor elkészült az első vágás, engem is meghívtak a vetítésre. Csupa nagyon okos ember ült ott. Beszélgettek a filmről. Aztán egyszer csak hozzám fordultak, mert nem szólaltam meg. Bevallottam, azért, mert semmit sem értettem belőle. Maár Gyula erre azt mondta: nem kell megérteni mindent feltétlenül, érezni kell a művet. Edith Piaf mondta: milyen szép az az este, amikor a közönség tehetséges. A Gothár-filmmel is így vagyok: sok mindent nem értek benne, de azt nem lehet rá mondani, hogy nem éri meg megküzdeni érte… De egy producernek nem megérteni kell feltétlenül az alkotói szándékot, hanem respektálni azt” – mesélte Pataki Ági. 

A kérdésre, hogyan érintette, hogy 2019 végén kiderült: Gothár Péter „több esetben is erkölcsi határokat átlépő módon viselkedett” a Katona József Színház dolgozóival, elárulta: „Derült égből villámcsapásként. Különösen, hogy ezek akkor történtek, amikor a film forgatása is zajlott, ám mi a sajtóból értesültünk róla. Ugyanakkor azt gondolom, hogy – még ilyen esetekben is – a mű meg az alkotó elválasztandó egymástól. (…) Számunkra vállalhatatlan lenne a társalkotók, ráadásul többnyire fiatal és elsőfilmesek munkáját veszélyeztetni. Nekem producerként ugyanúgy ki kell állnom a filmért most is, mintha mi sem történt volna, mintha nem lett volna Gothár-ügy.  (…) A Gothár-ügy nem áll meg ott, ahol meg kellett volna, hanem elkezdett politikai célok kiszolgálásának az eszköze lenni. A Katona József Színház és az SZFE elleni támadások tisztességtelen játszmák voltak, melyben ő csupán ürügy volt.”

A felvetésre: SZFE vagy freeSZFE, a producer leszögezte: „Én már akkor választottam, amikor kimentem demonstrálni az Ódry Színpad elé. Az Insta-oldalamra is kitettem a freeSZFE-t, melyet nem szoktam politikai célokra használni, de ez részemről szakmai állásfoglalás volt. Amúgy az egyetemre ráfért volna a modernizálás, de nem így, ebben a formában, illetve emberekkel.”

A teljes interjú a Népszavában olvasható.

„Semelyik rendszernek sem voltunk a kedvezményezettjei”
Népszava 2021.05.29 – 5. oldal