Pető Kata: „Az Egy százalék indiánban nincs olyan mondat, ami ne hangzott volna már el az életemben”
2024. október 11., péntek 12:33
„Szeretem ezt az országot, de közben reálisan látom, hogy valószínűleg mindkét gyerekem külföldön fog élni” – mondja Pető Kata, aki Hajdu Szabolcs színpadi és filmtrilógiájának záródarabjában, az Egy százalék indiánban nehéz döntés előtt álló feleséget alakít. A HVG-ben kérdezte Matalin Dóra.
A teljes interjú a HVG-ben olvasható.
HVG 2024.10.10 – 51,52. oldal
Az Egy százalék indián egyik témája a toxikus maszkulinitás. A kérdésre, foglalkoztatta-e ez a téma korábban, Pető Kata kifejtette:
„A patriarchális kapcsolati rendszerre erősen rálátok. Az édesapám megújult ebből a szempontból, ő nem képviselte ezt, a nagyszüleim inkább. Náluk láttam ezt a mintát, és a saját kapcsolataimban is feltűnt. A rejtett maszkulinitás is félelmetes, amikor a látszólag finom, érzékeny, gyöngéd férfiból mégiscsak előtör az a dominancia, ami passzívan ugyan, de megbújik a kapcsolatban, amitől hirtelen megérzed, hogy biztos nem leszünk egyenrangú felek. Egyszer csináltam egy monodrámát Elfriede Jelinek Árnyék című művéből, az teljes egészében erről szól, tehát művészileg és párkapcsolati szinten is érdekelt a téma. Kétszer is elváltam, két gyerekem van két férfitól, és habár erősen szerepem volt a döntésekben, ezek mégis nagy törések az életemben, és kénytelen vagyok ezek mentén élni. Az Egy százalék indiánban nincs olyan mondat, ami ne hangzott volna már el az életemben, vagy ne hallottam volna magam körül, kivéve egyet. Meg is kérdeztem Szabitól, tényleg mondta-e már valakinek, hogy „Te vagy életem legnagyobb ajándéka”. Hamisnak, túlzónak és nehezen kimondhatónak hallottam. De eltelt pár év, és már nekem is mondják teljesen hitelesen ezt a mondatot” – számolt be a színésznő.
Az ő karakterének döntenie kell, követi-e a férjét és elhagyja az országot, vagy marad. Kata korábban a Schauspielhaus Graz színésze volt, mégis hazajött. Ennek kapcsán elárulta:
„Szeretek itthon lenni, szeretem a magyar színházat, a barátaimat. Grazban egy idő után erősen kiütközött az ízlésbeli, kulturális különbség, aminek nem tudtam fejet hajtani. Nagyobb megalkuvásnak éreztem, mint azt, hogy itthon tizedannyit keresek.”
Hajdu Szabolcs a saját életéből merített a filmtrilógiához, ahogy a MILF című előadásban Pető Kata is a saját életéről mesél, fiatalabb párjával való kapcsolatának különböző aspektusairól. Erről úgy nyilatkozott:
„Dolgozom Pintér Bélával is, aki ha más formában is, de gyakran szintén a saját életéből táplálkozik. Sok ilyen alkotó van körülöttem, Pass Andrea például. Eredetileg a Fleabag című sorozat alapjául szolgáló monodrámát szerettem volna megcsinálni, de nem tudtam megszerezni a jogdíjat. Aztán rájöttem, hogy van nekem éppen elég történetem, amit elmesélhetek. Ebből lett a MILF. (…) Eleve ment a vájkálás, véleményezés, már mindegy volt. Gondoltam, jobb szembemenni. Így is, úgy is ezzel foglalkozott a közvetlen környezetem, hogy megbolondultam-e. Pont azt szerettem volna kidomborítani az előadásban, hogy szerencsésebb, ha inkább magukkal foglalkoznak az emberek. (…) Felhívom a figyelmet arra, hogy az elfogadás könnyen megy, ha minden a megszokott formában történik. De ha valami szokatlan jön szembe, mondjuk egy olyan pár, akik között szemmel láthatóan is nagy a korkülönbség, mégis szeretetben vannak együtt, ahogy mi is, akkor már nehezebb az elfogadás. Ennek a káros hatásáról, veszélyéről szól a MILF, sok minden más mellett” – fejtette ki a színésznő.
A teljes interjú a HVG-ben olvasható.
HVG 2024.10.10 – 51,52. oldal