Petrányi Viktória és Mundruczó Kornél válaszolt: “Azt érezzük, hogy az úszók alól leengedték a vizet a medencéből”

Petrányi Viktória és Mundruczó Kornél a Magyarázat mindenre sikeréről, az állami támogatás hiányáról és a hatalmi frusztrációról is nyilatkozott a Magyar Hangnak.

Lakner David interjúja a Magyar Hangban olvasható.
Magyar Hang 2023.11.03 – 24,25. oldal

Nem lehet a végtelenségig széllel szemben dolgozni – mondja a lap interjújában Petrányi Viktória producer és Mundruczó Kornél rendező, az idén húszéves Proton Cinema két alapítója. A produkciós cég áll többek közt a nemrég bemutatott Reisz Gábor-film, a Magyarázat mindenre mögött.

Petrányi Viktória, Wéber Kata, Mundruczó Kornél, Jeger Zsombor és Merab Ninidze a Jupiter holdja című film vetítésén a 70. cannes-i filmfesztiválon

“Jelenleg üzleti bevételünk jelentős részét visszaforgatjuk abba, hogy kulturális értéket képviselő magyar filmeket gyártsunk. Olykor megfordul a fejemben: nem biztos, hogy magunkra kellene vállalni ezt a feladatot. De úgy érezzük, ez részben kötelességünk is. Nem állítom persze, hogy időről időre ne fáradnék el abban, hogy széllel szemben dolgozunk” – mesélte Petrányi Viktória.

Arról szólva, ebből mi következhet, úgy vélekedett: “Nehéz nem meghallani az üzenetet, hogy az ország köszöni szépen, nem kér belőlünk. Kornél is erre jutva költözött végül külföldre, holott a legkevésbé sem szeretett volna. Sportpárhuzammal élve, ha egy válogatott úszót nem edzenek, nem versenyeztetnek, akkor egy idő után veszít az erejéből, tehetségéből. Nem csak amiatt nem fenntartható ez a modell, mert kimerítő, bizonytalan és gazdaságilag kétséges. Hanem mert erodálódnak a tehetségek, ha mindig istállóban tartjuk őket. Létrejöhetnek fantasztikus alkotások, mint most Reisz Gábortól a Magyarázat mindenre. De ő sem csinálhat élete végéig mikro-költségvetésű filmeket. Nem minden alkotás készíthető el így.”

Mundruczó Kornél hozzátette: “Azt érezzük, hogy az úszók alól leengedték a vizet a medencéből, most pedig kapálózik mindenki. Alkotóként nem hagytam el az országot, nem disszidáltam: itt van a Proton, itt vannak a gyerekeim. Iszonyúan fontosak a gyökereim, a legjobb munkáim Magyarországhoz kötnek. Az persze, hogy az utóbbi időben sem színházban, sem filmben nem tudok csinálni semmit, szomorúvá tesz. Nagyon szerencsésnek tartom magam, hogy külföldön viszont igen.”

A rendező szerint az a probléma, hogy ha nincs magyar állami támogatás magyar filmre, és a filmet más ország finanszírozza, kénytelenek vagyunk elveszíteni a magyar nyelvet: “Amennyiben a pénz 50-nél több százaléka külföldről jön, kikerül a kezünkből a kontroll nagy része. A piaci pozícióinkat feláldozva át fogjuk adni végül külföldi producereknek a kreatív ötleteinket. Ez a tehetségeink elpazarlása. Ezért fontos nekünk, hogy a Proton Cinema mint filmkészítői műhely is működjön. Ha eredményeket érünk el, bizonyítani tudjuk, hogy a tehetséges alkotókat nem lehet elhallgattatni az egyik legdrágább műfajban, a filmkészítésben sem.”

A beszélgetésben arról is szó esett, amit a pályázatokat sorra nyerő Lajos Tamás producer fejtegetett egyszer, miszerint a nemzetközi díjakat egymásnak osztogatják politikai megfontolásból. Ennek kapcsán Petrányi Viktória elmondta: “Az ideológia – nem csak ez – legtöbbször frusztrációból táplálkozik. Ezt azért sajnálom őszintén, mert Lajos Tamás például alapvetően mégiscsak szakember. Boldogul, vannak eredményei. Egymást azzal támadni, hogy “a te eredményed csak azért van, mert” – egyrészt felesleges, másrészt nem is túl előremutató. A nagy része az ilyen véleményeknek szerintem elsősorban ismerethiányból fakad, aztán valahogy mondássá kövesedik, és akkor már annyit halljuk, hogy igazságnak hat.”

Lakner David interjúja a Magyar Hangban olvasható.
Magyar Hang 2023.11.03 – 24,25. oldal