Jászai MariOSZTBodrogi GyulaVígszínház
  • facebook
  • instagram
  • 2024. május 9., csütörtök
    banner_bigBanner3
    banner_bigBanner4

    Pogány Judit és Mácsai Pál is ajánlja a Freeszemlét az Örkényben

    2023. november 7., kedd 12:42

    November 12-18. között első ízben szerveznek Freeszemlét az Örkényben. A fesztivál célja, hogy bemutassa a Freeszfe Egyesület hallgatóinak a munkáit és támogassa a szervezet tevékenységét.

    A fesztivál hét napja alatt tizenöt előadást-performanszra, filmvetítésekre és konferenciára is sor kerül. A program frissül!

    PROGRAM

    November 12., vasárnap
    19:00 | Nagyszínpad
    A KIRÁLYI ÚTON

    A Freeszfe és a salzburgi Mozarteum diákjai közösen hozták létre A Királyi Úton című előadást, amely a jobboldali populizmus, Donald Trump (és hasonló vezető személyek) katasztrofális politikai gyakorlatát, valamint a társadalom tehetetlenségét vizsgálja. A darab fontos részét képezik a diákok személyes szövegei, amelyek betekintést nyújtanak az Európában, különösen Ausztriában és Magyarországon dinamikusan fejlődő jobboldali populizmussal kapcsolatos különböző tapasztalatokba és megfigyelésekbe.
    A bemutató március 3-án volt Salzburgban, a Theater im KunstQuartier színpadán.
    Színész- és rendezőhallgatók Budapestről és Salzburgból:
    Kárász Emese, Nyári Ádám, Ódor Gergő, Rezes Dominika, Sebestyén Jakab, Szacsvai István, Szekeres Blanka, Udvari-Kardos Tímea, Maité Dárdano, Ben Engelgeer, Lenz Farkas, Lisbet Hampe, Amadeus König, Joseph Lang, Hongji Liu, Valerie Martin, Baris Özbük, Herny Schlage, Elianne Stroomer
    Dramaturg: Christoph Lepschy
    Jelmez: Amrei Monika Fürst, Sophia Marlen Esterer, Christina Winkler
    Rendezte: Antal Bálint, Dyssou Bona, Volker Lösch, Nyári Ádám, Henry Schlage
    Projektvezetők: Volker Lösch, Christoph Lepschy

    November 13., hétfő
    19:00 | Nagyszínpad
    A KIRÁLYI ÚTON

    19:00 | ÖrkényKÖZ
    Freeszfe vizsgafilmek (vetítés)

    22:30 | Stúdió
    SZAKADÉKBAN

    Uklejevoban családi dráma zajlik. (Ugyan mi más történhetne egy olyan helyen, melynek neve „snecit” jelent, azaz szürke, kis, jelentéktelen halat.) Úgy tűnik a Cibukin család sorsa unalmasból rosszra fordul. Végre történik valami, gondolják, és máris érzik, hogy élnek. Ha az ember érzi, hogy él, annak rossz vége lesz. Vagy pedig az Isten kénytelen végre felkelni téli álmából.
    Szereplők:
    Grigorij Petrov Cibukin – Forgács Péter
    Anyiszim (Grigorij Petrov idősebb fia) – Krasznai Vilmos
    Sztyepan (Grigorij Petrov ifjabbik fia) – Kárpáti Barnabás
    Akszinya (Sztyepan felesége) – Varga-Járó Sára
    Varvara (Grigorij Petrov felesége) – Enyedi Éva
    Lipa (Anyiszim felesége) – Erős Mara
    Nagybőgő: Mohácsy Lőrinc Ágoston
    Cimbalom: Horváth Áron
    Látvány: Domahidy Veronika
    Dramaturg: Réder Ferenc
    Rendező: Gálhidy Sára

    November 14., kedd
    19:00 | Stúdió
    AZ ÜVEGBURA

    Játssza: Koós Boglárka
    Sylvia Plath azonos című regénye és versei alapján írta és rendezte Bagossy Júlia
    Megpróbáljuk elmesélni milyen az, amikor nem tudunk mesélni. Amikor az ember nem tud enni, aludni, olvasni. De más mesélnivalónk is van, például a nőiségről, furcsa bulikról, megközelíthetetlen férfiakról és gazdag írónőkről. Az öngyilkosság és annak vágya mai napig őrületes tabu, nehezen felvállalható állapot, mely azokat is eléri akik kiváltságos körülmények között élnek. Akik éleslátóak, jóltápláltak, fiatalok és tehetségesek, mint Esther Greenwood. Sylvia Plath kultregénye ördögi pontosságú írás az elidegenedésről.
    Zene, mozgás: Birta Márton
    Dramaturg: Gaál Anna 
    Látványtervező: Ocskó-Kü Kata
    Fotó – plakát: Szekeres Laura
    rendezte: Bagossy Júlia 

    21:00 | Stúdió előtér
    ÉN ITT FOGOK ÜLNI SZERINTEM

    Igazából a világvégékkel foglalkoztunk, de nem azokkal, amikor ledől az empirestatebuilding, hanem amikor minden a helyén marad, semmi tornádó, meg a plafon sem szakad le, hanem amikor van egy dátum és megtörténik, minden megy tovább, de megtörtént, és ezért nem ugyanúgy. Vannak akik nem veszik észre.
    A színészek improvizációi alapján és saját szövegeket használva a szöveget összerakta: Hámor Anna

    Szereplők:  Berkó Bogi, Horváth Ábel, Szabó Zsombor, Sziládi Szabolcs, Vatamány Atanáz
    Rendezte: Hámor Anna

    22:00 | ÖrkényKÖZ
    VENTILLÁTOR

    „Fullasztó IQOS szag van, azt lehet itt bent is. Akkor inkább most ki, egy kicsit. Megsodrom a cigit, leülök a fehér párnás hinta ágyba. Azon gondolkozom, hogy csinálják, velem mi lehet a baj. Olyan egyszerűnek tűnik, olyan boldogok. De aztán vissza kell menni. Még mindig a lufifújás.”

    Kedves Mindenki!
    Eskü csak 90 perc, lécci hallgassatok végig, ha tehetitek. Szeretném elmondani, hogy hogyan küszködök a felnőttévállás mindennapjaival. Annyi minden van, amiről beszélni szeretnék, nem is tudom, hogy hol kezdjem. Mondjuk kezdem akkor az elején, mondjuk amikor először berúgtam vagy amikor először szembesültem az ügyfélkapu minden bugyrával, a fiúkról nem is beszélve… Sok mindenen mentem keresztül az elmúlt 26 évben és nem bírom tovább, el kell mondanom valakinek. Köszi, hogy eljössz és meghallgatsz.
    Előre is köszi a válaszaitokat!

    Játssza: Szekeres Blanka
    Alkotók: Juhász Maja, Szekeres Blanka, Zétényi Lina
    Látvány: Komáromy Bese
    Zene: Birta Márton
    Produkciós koordinátor: Elefánti Emma
    Mentor: Tárnoki Márk

    Az előadás a Freeszfe Egyesület, A Vadász Esélye és az Auróra koprodukciójában, az NKA támogatásával készült 2023-ban.

    November 15., szerda
    19:00 | Stúdió
    NIZSINSZKIJ EL

    Megtudtam, hogy doktor Fränkel azt kérdezte a feleségemtől, “nihilista” vagyok-e. Nem tudom, mit jelent az, hogy “nihilista”, keveset tudok a “nihilizmus”-ról. Nem bízhatom meg többé a feleségemben, mert megéreztem, hogy oda akarja adni a füzeteimet Fränkel doktornak vizsgálatra. Megmondtam, hogy a füzeteimhez senkinek sincs joga hozzányúlni. Nem akarom, hogy megnézzék őket. Megmondtam a feleségemnek, hogy ha valaki a füzeteimhez nyúlna, lelőném. Sírni fogok, ha lelövöm. Én nem vagyok gyilkos és szeretem az embereket, de lelőném. Ezt a füzetet mindig magammal fogom hordani, a többit elrejtem. El fogom rejteni valamennyit, mert az emberek nem szeretik az igazságot. Szeretem a feleségemet. Ő is szeret engem, de azt hiszi, doktor Fränkel Isten. Én vagyok Isten, nem pedig Fränkel doktor.

    NIZSINSZKIJ: Lestyán Attila
    ROMOLA: Fekete Patricia
    DOKTOR: Kenéz Ágoston 
    monoton hangrendszer, tervezés, szoftver: Fehér András
    elektronika: Kálecz Márton
    dramaturg: Zilahy Anna
    rendező: Balázs-Piri Noémi
    Osztályvezető tanárok: Kárpáti Péter, Fekete Ádám
    Vaszlav Nizsinszkij: Füzetek és Nizsinszkijné Pulszky Romola: Nizsinszkij című műve alapján a szövegkönyvet készítette Balázs-Piri Noémi

    20:30 | Próbaterem
    KEDVES ISTEN

    Néha kicsit egyedül érzem magam. Hiányzol, mert szerintem nem hiszek benned. Azt gondolom, hogy tök jó lenne, ha hinnék, mert akkor lenne valamim. Furcsa, hogy beszélek hozzád, mert hogy ugye nem hiszek benned igazán, de ha létezel, akkor ne haragudj, hogy ezt mondom. 
    De amúgy meg nem az van, hogy azért nem hiszek benned, mert valaki másban hiszek, nem, én senkiben nem hiszek és semmiben. Ha 11:11 vagy 22:22 vagy 00:00 van amikor az órára nézek akkor azért kívánok, meg amikor koccintunk és néha hátra lépek hármat, ha átmegy előttem egy fekete macska, de csak akkor, ha nincs más az utcában. De tudod nem is az, hogy ezekben hiszek csak megadom az esélyt, mert ha ez mind igaz és én soha nem foglalkoztam vele, akkor gondolj bele, hogy hogy rábasztam, már bocsánat. 

    Alkotók: Gaál Anna, Juhász Maja, Viktor Balázs
    Mentor: Kárpáti Péter

    22:00 | Stúdió
    DYBBUK

    “Feljegyzéseiből írt drámáját, a Dybbukot, felolvasta baráti társaságának.
    Egyöntetűen kijelentették, hogy a mű nem alkalmazható színpadra.
    A kijelentést követően An-Ski egészsége romlásnak indult, amibe három évvel később belehalt.”
    An-Ski: Liber Ágoston
    Lea / A Dybbuk: Kovács Dorottya
    Chanán / Niszán: Krasznai Vilmos
    Szender: Szabó Zola
    Rabbi Aszriel: Szabó Tamás Bendegúz
    Zeneszerző: Fekete Ádám
    Fotó: Gálos Mihály Samu
    Osztályvezető tanár: Kárpáti Péter, Fekete Ádám
    Fény: Bús Benedek Álmos
    Rendezte: Szauer Lilla
    An-Ski A dybbuk c. drámája nyomán, valamint Fekete Ádám, E.E. Cummings, Martin Buber és Tandori Dezső szövegeinek felhasználásával a szövegkönyvet készítette Szauer Lilla.
    Külön köszönet Téri Gáspárnak.

    November 16., csütörtök
    19:00 | Próbaterem
    ÉGI TESTEK

    – Ott ültem és azt gondoltam, hogy megtanulták ezeket a szövegeket, de nem értem, hogy miért, mi meg ott ülünk, és ők úgy tesznek mintha nem lennénk ott, mintha attól ez igaz lenne. De ha igaz, akkor miért nem tesznek úgy, hogy ott vagyunk? A fiú megrúgta a lányt, és az is olyan volt, hogy – most higgyem el?
    – Úristen ne, ez nagyon fáj! Megrúgott nagyon!
    – Jaj, ne!
    – Sajnálom. Megsimogassuk a térdedet?
    – Adjak rá puszit?
    – Még egy puszit. Nagyon fáj, jaj de jó.

    Szereplők: Juhász Maja, Olasz Renátó, Szekeres Blanka, Udvari–Kardos Tímea, Zilahy Anna
    A játszók improvizációi alapján írta és rendezte: Kárpáti Péter 

    19:30 | Stúdió
    ASH AND MONEY (filmvetítés)

    November 17., péntek
    19:00 | Stúdió
    WISHLIST 2023

    2022 decemberében járunk. Emese és Blanka lakótársak a III. kerületben egy egyszobás panellakásban. A lányok kapcsolata nagyon szoros, ahogyan az két együtt élő, egyedülálló legjobb barátnőnél lenni is szokott. Az előadás alatt három napjukat követhetjük végig, ahogyan közös borozós, játszós estéket tartanak. Idillinek tűnik, de vajon tényleg az? Ezt szeretnénk az előadásban körbejárni. Nagyon sokféleképpen lehet együtt élni, nagyon sokféleképpen lehet egyedül lenni és nagyon sokféleképpen lehet a kettőt egyszerre. Ez alatt a három estényi „kivonat” alatt végigvezetjük, ahogyan a társas magány jelenségei – alul- és túlgondoskodás, kölcsönös függés, a legkülönbözőbb szorongások – alól szépen lassan kiszüremkednek a motivációs és különbségek, és a helyzet szimpla megélésére való legkomolyabb törekvés ellenére is szétfeszítik ezt a kétemberes keretet.
    Játsszák: Kárász Emese, Komáromy Bese, Szekeres Blanka 
    A szereplők improvizációi alapján írta: Elefánti Emma 
    Zongorán kísér: Taba Benjámin 
    Dramaturg: Elefánti Emma
    Zeneszerző: Birta Márton és Taba Benjámin
    Látvány: Sorosi Eszter 
    Rendezőasszisztens: Baltay Róza Rebeka 
    Rendező: Birta Márton 

    21:00 | Stúdió előtér
    BÉRANYÁM, ÉN EGY BÚCSÚBAN REKEDTEM

    Amikor Vespasianus tragikus hirtelenséggel meghal, Titusnak kell az apja helyébe lépnie, hogy átvegye Róma irányítását. Berenice évek óta Titus szerelme, királynő a Közel-Keletről. Most, a beiktatásával, a fiúnak el kell vennie valakit feleségül, az idegen nőt azonban Róma tudvalévően nem nézné jó szemmel a császárnői székben. Döntése a teljes közigazgatást veszélyeztetné.
    Antiochus, Titus katonatársa és egyetlen igazi barátja, szerelmes Berenicébe, ám évek óta hallgat róla, jóbarátként és társalkodóként van jelen a lány mellett. Eped. Most, hogy Berenice a házasság kapujában van, nem képes tovább türtőztetni magát: mielőtt távozik (az esküvőn már nem szeretne jelen lenni) megtöri némasági fogadalmát.
    Berenice nem érti: mi történt a férfiakkal körülötte? Mi ez a mélabú? Vagy csöndben vannak, vagy túl hosszan beszélnek, elrohannak, rárontanak, búcsúzkodnak és nem mennek el soha, ígérnek, de nem lehet érteni, hogy mit. Bujkálnak előle. Az esküvője napján mindenki egyedül hagyja. Hiszen mi más lenne ez, mint az esküvője napja?
    Egy teljes nemzet várja, hogy Titus bejelentse, elveszi-e Berenicét. Ma van a napja, a gyászhét letelt. Titus azonban nem úgy viselkedik, ahogy szerelme és barátja várná. Vajon melyik a nehezebb: egy birodalom ólomsúlyát vállalni, vagy a csajod haragját vállalni, amikor rádöbben, hogy milyen is vagy valójában?
    És: van-e választás?
    Ó, apa, apa!

    Játsszák: Pereznyák Nikolett, Ódor Gergő, Sebestény Jakab, Szacsvai István
    Rendezte:Fekete Ádám

    November 18., szombat
    15:00 | stúdió
    MELYKÓ RICHÁRD: MASSZA ORBIT

    Előadó: Melykó Richárd
    A Massza Orbit című performansz-előadás a tömeg hajlandóságát, valamint fragmentumait vizsgálja egy spekulatív nyelv magyarázatában. Az előadó saját hatáskörét ábrázolva, absztrahálni kezdi kötelezettségeit a nézők iránt. Mindezt testtartások és az egyrétű virtualitás tengelyében. Olyan társas jelentések kerülnek performatív elemzésre egy előadói térben, mint például a rendezkedés, fúzió vagy épp a vezetés. Felkelti saját holtsúlyait, hogy aztán megadhassa azoknak a pillanatnyi közérzetet. Akár egy pásztor a trajektórián. Az előadás limitált férőhelyes (20 fő). Előadó: Melykó Richárd Látvány és animáció: Illés Haibo A mentorok, akik célzottan segítették a projektet a képzés utolsó két hónapjában: Czirák Ádám, Vadas Zsófia Tamara Külön köszönet Hód Adriennek, Hudi Lászlónak, Somló Dávidnak, valamint Melykó Zájának, Berecz Zsuzsának, Sarah de Günthernek és a Freeszfe Színház és performansz osztályának.

    16:00 | előcsarnok
    HANEM koncert

    17:30 | stúdió
    MENDEL PÉTER: FELHÍVJUK KEDVES NÉZŐINK FIGYELMÉT

    Fapados kísérleti hipnózis
    A projekt az alkotó valós, huzamosabb ideje jelen lévő személyes felvetéséből, érzéséből indul ki, miszerint az egyén egy hatalmas, szervezett rendszer magányos elszenvedője, amelyben megfigyelik, manipulálják és kísérletezés alá vetik. Az előadás célja, nem csak az, hogy megteremtse azt az atmoszférát, amelyben ez a furcsa és olykor ijesztő érzés áramoljon a nézők sorai közé, hanem az is, hogy a befogadóban hasonló paranoid zsigeri érzéseket ébresszen, amellyel ő maga is a kísérlet középpontjában érezheti magát.
    Mindent és semmit jelenteni.
    Engedd meg magadnak, hogy elkezdj befelé fordulni!
    G
    Figyelj az apró részletekre!
    Itt a tökéletesség egy cél.
    Gyakran láthatlak álmaimban.
    Ez most nem tudom, hogy önéletrajzi-e.
    Liminalitás.
    Ne nézz hátra!
    E
    Ki kell mozdulni az alapállapotból.
    Alkotó, előadó: Mendel Péter
    A mentor, aki célzottan segítette a projektet a képzés utolsó két hónapjában: Somló Dávid
    Külsős konzulens: Vass Imre
    Külön köszönet Czirák Ádámnak, Hód Adriennek, Hudi Lászlónak, Vadas Zsófia Tamarának, osztálytárasaimnak, vendégtanárainknak, Szombathy Andrásnak, Dékán-Deák Csengének és Neked.

    19:30 | stúdió
    LANSTYÁK ILDIKÓ: IDILL

    „Harmincéves vagyok, és a barátnőim nagy része csodálattal nézi, ahogy a testük változásnak indul, növekedni kezd a pocijukban egy új lény. Az én szervezetem is változásnak indult az elmúlt hónapokban, és bennem is növekedni kezdett valami új…”
    Az IDIL című előadás a testben jelen lévő elváltozásokat idézi meg, miközben mi, a résztvevők, finom limonádénk szürcsölése közben érzékelhetjük a levegőben kavargó emlékek és ízek felfordulását.
    A testi elváltozások a jelenben hatnak az emberre. Általánosan elterjedt gondolat, miszerint a betegség gyökere a múltban keresendő. A jövő felé tekintve mégis felvetődik a kérdés: Mit nyer az ember a testi tünetei által? A kérdés nem csak abban áll, hogy mi betegítette meg a testet, hanem hogy miért az még mindig?

    A mentorok, akik célzottan segítették a projektet a képzés utolsó két hónapjában: Hudi László, Somló Dávid
    Külön köszönet Czirák Ádámnak, Hód Adriennek, Vadas Zsófia Tamarának, Szabó Andornak, a Freeszfe Színház és performansz osztályának.

    22:00 | stúdió
    KOVÁCS LUCA: VÖRÖSMARTY UTCA 13. FSZ. 2/A

    Alkotó, előadó: Kovács Luca
    Dramaturg: Fodor Orsi
    Zenei munkatárs: Kovács Márton
    A mentor, aki célzottan segítette a projektet a képzés utolsó két hónapjában: Hudi László
    Külsős konzulensek: Szabó Veronika, Tózsa Mikolt
    Külön köszönet Czirák Ádámnak, Hód Adriennek, Somló Dávidnak, Vadas Zsófia Tamarának, Andrádi Eszternek, Fodor Orsinak, Lanstyák Ildinek, Melykó Richárdnak, Mendel Péternek, Tóth Csongornak, Kovács Mártonnak, Dávid Annának, Vajdai Liza Alojziának, Bácsi Janka Pálmának.
    Esetleg államalapításba torkolló autofikcionális performansz
    eredetileg egy lakásperformanszt akartam, amiben többen szerepelünk, minden helyiségben valaki más csinál valamit, csak tulajdonképpen lakás az nincs, meg igazából leginkább egyedül vagyok benne, és ha úgy vesszük akkor nem is mindig csinálok valamit, szóval tulajdonképpen az van hogy én dumálok magamról egy órán keresztül, és próbálok magammal kezdeni valamit, vagyis hogy azzal az állapottal ami azzal jár, hogy kénytelen vagyok beismerni, hogy sok év kemény munkája végre beért, és sikeresen felnőtté váltam, meg ha minden jól megy, közben valami ki is derül, például, hogy mikor lettem tündérkirálykisasszony, hogy miért nem szeretek pisilni, meg hogy miért csinálok 20 évesen magamról előadást, és hogy hogyan nem fogja ez megoldani az összes társadalmi problémát, pedig annak mindenki örülne.

    Színházi pillanatok az Instagramon
     -
    HÍREINKET ITT IS KÖVETHETI:
    © 2024 szinhaz.online
      KapcsolatImpresszumMédiaajánlatAdatvédelmi irányelvek
  • facebook
  • instagram