„Számos független színházhoz hasonlóan mi is megkaptuk az elutasító határozatokat. Nem tudjuk hogyan tovább. Semmilyen bevételünk nincs. A 2022-es évre benyújtott pályázataink elutasításának indoka: FORRÁSHIÁNY” – közölte Facebook oldalán a Proton Színház.
„A forráshiány szó egyébként szintén érdekes, ugyanis abból az összegből, amelyet a korábban a színházak jegybevételei alapján kiszámolt kulturális tao-támogatás megszűnése után vezetett be a kormány, és amelyet elvileg színházaknak kellene szétosztani, még focicsapatoknak is jutott pénz, de olyan szervezet is kapott belőle támogatást, amely még a 2019-es, félmilliárd forintos támogatásával sem tudott elszámolni. Az Átriumnak és még több tucat színházi műhelynek azonban nem jutott – ez most már hivatalos” – idézte posztjában a HVG-t a teátrum.
“Nemzetközi viszonylatban a legismertebb, legtöbbet turnézó hazai független társulat a 2009-ben Mundruczó Kornél és Büki Dóra által alapított Proton Színház. Történetük a Bárka Színház produkciójaként létrejött Frankenstein-tervvel kezdődött, amelynek nemzetközi kapcsolatait Dóra intézte, és amelyet a 2008/2009-es évad után önállóan kívántak továbbvinni. Az első „vegytisztán” Proton Színház produkció a Nehéz istennek lenni volt, amelynek a megvalósítására a brüsszeli Kunstenfestivaldesarts igazgatójától kaptak megbízást” – írta a Proton Színházról idén márciusban az Art Is Business.
A lapnak Büki Dóra, akkor úgy nyilatkozott: “A bizonytalanság folyamatos. Soha nem lehetett túlságosan előre tervezni, maximum másfél évre. Adna egyfajta biztonságot, ha látnánk előre mondjuk tíz vendégjátékot. Tavaszra Nápolyba és Barcelonába szól a meghívásunk a Látszatélettel, de érzem a másik partneren, hogy még kivár. Ebbe az előadásba a saját pénzünket is beleraktuk a koprodukciós partnerek hozzájárulása felett. A bemutató után fél év alatt lement az összes koprodukciós vendégjáték, semmilyen nyereségünk nem volt, sem vendégjátékunk a következő fél évre. A másik folyamatos nehézséget az egyeztetések jelentik, mikor, hol, tudunk játszani, ráérnek-e a színészek. Állandó zsonglőrködés folyik ez ügyben is.”