Reisz Gábor: „Amikor a film bejutott a velencei fesztiválra, sírtam örömömben”
2023. szeptember 10., vasárnap 11:00
Borzasztó és nevetséges, hogy ma Magyarországon bármilyen ismerkedésnél, találkozásnál fontos szempont, ki fideszes és ki nem – állítja Reisz Gábor filmrendező, akinek a Magyarázat mindenre című filmjét a múlt héten mutatták be a velencei filmfesztiválon, ami a fesztivál Orizzonti szekciójának „Legjobb filmje” lett. Ennek kapcsán kérdezte Matalin Dóra a HVG oldalán.
A teljes interjú itt olvasható.
A Magyarázat mindenre a politika mentén kettészakadt magyar társadalomról szól. Arról szólva, hogy korábbi filmjeiben nem jelent meg ilyen hangsúlyosan a közélet, Reisz Gábor úgy nyilatkozott:
„Mindig az érdekelt, hogy olyan filmeket csináljunk, amelyek visszaadják Magyarország jelen idejét.
Elkezdett zavarni, hogy míg több kulturális platformon, színházban, irodalomban képesek vagyunk kimondani a politikusok nevét, ábrázolni oldalakat, a film úgy tesz, mintha ez a kérdés nem is létezne. Hogy lehet, hogy a filmekben nincs megemlítve például Orbán Viktor neve, miközben baráti társaságokban, családokban folyamatosan róla van szó? Tabu lett a politika a filmekben, nem csak az utóbbi 13 évben, már korábban is” – fejtette ki az alkotó.
„Sok másik, politikailag kétpólusú ország van, de Magyarországon olyan szintre jutott az egymással szembeni gyűlölet, hogy meg sem kíséreljük megérteni a másikat, csak a saját igazunkat mondjuk egyre hangosabban. Nincs valódi kommunikáció, csak a hangerőt tekergetjük” – tette hozzá.
A Magyarázat mindenre című filmet Reisz Gábor elmondása szerint: „Az SZFE-s tiltakozások inspirálták, ahol úgy kezelték a tüntetőket, hogy aki ebben részt vesz, az biztos, hogy meggyőződéses ellenzéki, szocialista, liberális, kommunista. Rövid idő alatt bélyeget kapott az egész közösség. Engem ez elég traumatikusan érintett, és egyszer csak beugrott a film alapötlete, hogy valaki elmegy érettségizni úgy, hogy kokárda van a zakóján. Megbukik, és otthon azt hazudja, azért buktatták meg, mert kokárda volt rajta.”
A velencei filmfesztiválon debütált a film, ami végül díjat is nyert. Erről szólva úgy fogalmazott: „Meglepetés volt, de fokozatosan derült ki, mennyire szeretik a filmet. Beadtuk a First Cut+ elnevezésű nemzetközi programba, ahol az első vágott verzióról lehetett az ötfős nemzetközi zsűrivel konzultálni. Látszott, hogy működik, értik és szeretik. Hamar lett világforgalmazója, ami szintén erős jel. Ekkor már csak az volt a kérdés, melyik nagy filmfesztiválra fog bejutni. Amikor kiderült, hogy a velenceire, sírtam örömömben.”
A beszélgetésben arról is szó esik, látva, hogy az NFI visszadobja a világszintű kulturális missziót betöltő rendezők, Enyedi Ildikó és Mundruczó Kornél filmterveit, a Magyarázat mindenre ötletével már nem is pályáztak, a Proton Cinema több producerének összefogásával készülhetett el a mozi. Reisz Gábor szerint nem a költségvetés dönti el, hogy egy film jó lesz-e.