Rendhagyó tévéjáték forgatás a Csiky Gergely Színházban

A Csiky Gergely Színházban két tévéjátékot is forgattak nemrég: a teátrum névadójának Buborékok című vígjátéka Vidnyánszky Attila rendezésében a 2019. évi bemutatón nagy sikert aratott, a következő évadtól kezdve a Nemzeti Színház repertoárjára kerül. A Tüskevár című zenés családi musical pedig felnőttbérletben is látható lesz a jövőben Kaposváron, Olt Tamás és Váradi R. Szabolcs családi musicalje Szirtes Edina Mókus zenéjével együtt szintén dobozban van már. A kaposvári színház művészeti igazgatójával a forgatások körülményeiről beszélt. (X)

A Buborékok forgatását meghatározták a pandémiás korlátozások. Hogyan tudtatok fölülemelkedni ezeken?

Négy napig vettük fel az előadást, és úgy döntöttünk, hogy hűséges nézőink közül többen helyet foglalhatnak a nézőtéren, hiszen egy vígjátéknál a színészek számára fontosak a közönség élő visszajelzései. Néhány nappal a felvétel előtt meghirdettük, hogy lehetőséget nyújtunk erre, a lelkes rajongók pedig szinte rögtön elkapkodták a jegyeket. Az volt a célunk, hogy kockázatmentesen oldjuk meg a művészek és a nézők találkozását. Ezért 50-60 fő ült a nézőtéren, de legalább akkora zajt csaptak, mint egy telt ház. Ráadásul különlegesen jó formában voltak a színészek, ezért abban maradtunk Vidnyánszky Attilával, hogy a Nemzeti Színház műsorra tűzi a következő évadtól kezdődően a Csiky előadását.

A filmeknek mi a műfaja?

A Buborékok és a Tüskevár is tévéjáték. Tehát nem mozikba készülő játékfilm, mint amilyen a Korai menyegző volt, hanem egy színházi előadás felvétele, ahogyan az EMMI által megfogalmazott pályázati kiírásban is olvasható volt. Úgy gondoltuk, hogy ne egy átlagos színházi közvetítést lássanak majd a nézők, hanem valóban komolyan vett, a stábbal együtt egy hosszabb próbaidőszakot is magában foglaló előadásfelvételt. Úgy a Buborékoknak, mint a Tüskevárnak Tóth Zsolt volt a vezető operatőre. 

Hogyan zajlott a forgatás?

Először mindkét előadás korábbi felvételeit elküldtem Tóth Zsoltnak, akivel hosszan egyezettünk a koncepcióról és a lehetséges beállításokról, majd gyártási tervet készítettünk, hogy minél gördülékenyebben és dinamikusabban haladjon a munka. Ebből is fakadhatott, hogy mindkét darabot néhány nap alatt rögzítettünk. A Buborékok esetében nézők is voltak a teremben, így ezt a produkciót az elejétől a végéig egyben rögzítettük, nem álltunk meg. Ezt követően elkezdtük elölről, szintén kronológiailag rögzíteni a jeleneteket, de itt már nem csak nagy és szűk totálokat vettünk fel, hanem akár egy-egy mondatot is megismételtünk. A Tüskevárnál nem kötött bennünket a közönség, de mindkét előadás felvételéről elmondható, hogy viszonylag hosszú snittekkel dolgoztunk. 

Több évtizednyi kihagyás után az elmúlt időszakban újra teret kapnak a színházi közvetítések. Miben különböznek a Csiky Gergely Színház tévéjátékai a régiektől?

Egyrészt sokat változott a technika. Másfelől viszont, annak ellenére, hogy tévéjátékokat forgattunk, igyekeztünk izgalmas, érdekes, filmes beállításokkal, szuperközelikkel, amerikai plánokkal dolgozni, hogy a néző számára még élvezhetőbb legyen mindkét előadás. A Tüskevár bővelkedik azokban a látványelemekben, amelyek a nézőtérről látva egyben rendkívüli hatással bírnak a közönségre. Mégis, egyes esetekben úgy gondoltuk, hogy a szereplő mondatai annyira hangsúlyosak, hogy rá fókuszálunk inkább, mint a teljes színpadkép megmutatására. S, ha már különbségről beszélgetünk, szeretném megemlíteni, hogy a Tüskevár felvételén a Somogy Táncegyüttes közreműködik. Ennek oka, hogy a bemutató idején még a kaposvári egyetem főiskolásaira hangoltuk a produkciót, azonban – szerencsére – mindannyiuk elszerződött különböző színházakba, így pótolnunk kellett őket. A táncosokkal már a forgatás előtt elkezdtünk dolgozni, a főpróbahetük gyakorlatilag a már korábban értékesített, és a pandémiás időszak miatt pótolt előadások voltak a nézők előtt. További érdekesség az is, hogy Fándly Csaba vette át Kengyel tanár úr szerepét, Csikaszt Benedek Dániel játssza, Katicaként pedig Szabó Nikolett látható a színpadon. Természetesen számukra is elegendő idő állt rendelkezésükre, hogy átvegyék a szerepeket.

Miben áll a két tévéjáték különlegessége? 

A Tüskevárból, mint a nemzeti kultúránk részét képező Fekete István-műből, illetve annak alapján nem született idáig színházi adaptáció és tévéjáték. A Buborékok korábbi Nemzeti Színházbeli előadásáról pedig mindössze egyetlen felvétel maradt ránk. A támogatásnak köszönhetően sikerült az eredeti művek szerzőihez méltó, értékes, minőségi és szórakoztató tévéjátékokat forgatnunk. 

Szerző: Oláh Zsolt

(X)