Schneider ZoltánPogány JuditCsikos Sándor
  • facebook
  • instagram
  • 2024. április 19., péntek
    banner_bigBanner3
    banner_bigBanner4

    Rendhagyó werkfilm készült Fabricius Gábor új nagyjátékfilmjéhez

    2021. szeptember 6., hétfő 15:19

    Rendhagyó werkfilm készült Fabricius Gábor Eltörölni Frankot c.nagyjátékfilmjéhez, melynek szeptember 5-én, a 78. Velencei Nemzetközi Filmfesztiválon volt a világpremierje. A filmet Velencében hatalmas tapssal fogadta a nemzetközi közönség. A három perces werkfilm a Kádár-kor dermesztő atmoszféráját felidézve, töményen mutatja be a forgatás emlékezetes pillanatait.  

    A werkfilm vizuális és tartalmi betekintést ad a nyolcvanas évek történeti hátterébe. Az Eltörölni Frankot alkotóinak és színészeinek nyilatkozataiból kiderül, hogyan viszonyulnak a ma emberei a totalitárius rendszerekhez, a különböző generációk képviselői hogyan gondolkodnak, éreznek a Kádár-korral kapcsolatban. 

    A werkben többek között megszólal Fabricius Gábor forgatókönyvíró, rendező, Dobos Tamás operatőr, Tuza Ritter Bernadett vágó, Sinkovics Judit jelmeztervező, valamint Fuchs Benjamin főszereplő mellett Blénesi Kincső, Bánsági Ildikó, Pajor Tamás, Lénárt István „Papi”, Frenák Pál szereplők is.  

    Az Eltörölni Frankot huszonnyolc napos forgatása 2020.  júliusában kezdődött. Fő helyszínei az inotai hőerőmű bontás alatti blokkja és kultúrterme, a csepeli gabonatároló, a Magyar Rádió híres Hatos Stúdiója, egy kőbányai vasbeton alagút, az egykor szamizdat butikként is működő Kőszeg Ferenc lakása, a Korvin Ottó Kórház, a Budapesti Műszaki Egyetem és a Belügyminisztérium épülete, ahol eddig még nem forgott magyar film. 

    Az Eltörölni Frankot látványvilágát a hollywoodi szuperprodukciókat – Tenet, Dunkirk, Csillagok között – is jegyző Eggert Kettilson világhírű szakember teremtette meg, Kiss Dorka és Fabricius Gábor közreműködésével. Eggert irányításával hozták létre azt az orwelli világot, amely a brutalista építészetre épülve, az embereket utópisztikus terekbe zárva teremt fojtogató légkört, miközben „a közösség mindenek előtt” elvét hirdeti. 

    Dobos Tamás operatőr és Fabricius Gábor rendező szorosan együttműködésben fogalmazta meg az Eltörölni Frankot operatőri koncepcióját, melynek alapja a korabeli Budapesti Iskola dokumentarista kameranyelve, amely szemlélődik, dokumentál, jelen van, de nem tolakszik és nem esztétizál. 

    Dobos Tamás operatőr elmondta: „Fabricius Gáborral együtt döntöttük el, hogy az Eltörölni Frankot analóg technikára készüljön, 16 mm-es Kodak 500T filmre. Ez az a nyersanyag, ami legjobban visszaadja a 80-as évek szemcsézettségét, ólmozott szürkeségét. Behatóan tanulmányoztuk a kor underground filmjeit is, melyek hangulatát úgy próbáltuk beemelni a filmbe, hogy ne csupán effekt vagy archaizálás legyen. Fantasztikus volt ebben a filmben dolgozni, ezzel a stábbal együtt nevetni és sírni.”

    Fabricius Gábor forgatókönyvíró, rendező elmesélte, hogy a film legkeményebb jelenetében Fuchs Benjamin főszereplő összeomlott. Dobos Tamás operatőrrel együtt sírtak a sminkes buszban – összecsúszott az emlékezés és a realitás.

    Sok olyan meghatározó ember is segített nekem megtalálni ezt a már elveszett világot, akik sajnos időközben meghaltak. Peter Ogival, az első magyar punk zenekar, a Spions alapítójával, nem sokkal a halála előtt készítettem egy több órás dokumentumfilmet, és Najmányi László képző- és performanszművésszel, a magyar avantgárd jelentős alakjával is sokat beszélgettem arról, hogy melyek a legfontosabb élményeik a Kádár-korból, amelyek hangulatát beépíthetném a filmembe. Najmányi tanácsa ennyi volt: bűz, kosz és romok. A film rendezésekor újra be szerettem volna lépni a társadalmi dráma és a „direktcinema” világába, amely a nézőt hagyja megmerítkezni a nyers valóságban, ezáltal a nézőből résztvevő, a nézésből pedig élmény válik.” – emelte ki Fabricius.

    Színházi pillanatok az Instagramon
     -
    HÍREINKET ITT IS KÖVETHETI:
    © 2024 szinhaz.online
      KapcsolatImpresszumMédiaajánlatAdatvédelmi irányelvek
  • facebook
  • instagram