gate_Bannergate_Banner
Földes EszterMagyar SzínházSára SándorKosik Anita
  • facebook
  • instagram
  • 2022. december 3., szombat
    banner_bigBanner4

    Rudolf Péter: “Több közünk kell legyen egymáshoz, mint bármelyik politikai erőhöz”

    2022. február 7., hétfő 08:15

    A színház luxus ugyan, de olyan luxus, ami az élet értelmét adja– mondta Rudolf Péter. A Vígszínház igazgatója az InfoRádió Aréna című műsorának volt a vendége.

    Arról szólva, hogy a színházi évadnyitón mindkét politikai oldal képviselője – Fekete Péter kultúráért felelős államtitkár és Karácsony Gergely budapesti főpolgármester – ott ült mellette, azt mondta: „Évtizedek óta ugyanazt hajtogatom, hogy a dolgom az: ne ezeknek a törésvonalaknak a mentén éljem az életemet”.

    Én Rudolf Péterként azt gondolom, hogy a szakmámnak az a dolga, hogy olyan fontos dolgokról beszéljen, amelyek karcosak. Teljesen független attól, hogy ki hova szavaz, mert az emberről beszélünk, annak a gyengéiről

    – fogalmazott. 

    Arra a kérdésre, nem „illuzórikus gondolat”-e a színház politikamentessége, azt mondta: elismeri, hogy tényleg naívnak tűnhet a gondolat, ugyanakkor „elviselhetetlennek gondolja, látja, érzi” a mostani helyzetet, és  szerinte ezzel nagyon sokan így vannak . (…) Mantrázom ezt, hogy mindig több közünk kell legyen egymáshoz, mint bármelyik politikai erőhöz, közben tudom, hogy ez egy kis ország.”

    Rudolf Péter / Fotó: Sárosi Zoltán
    Rudolf Péter / Fotó: Sárosi Zoltán

    “A világot sokkal összetettebbnek látom, minthogy a törésvonalak mentén én besorolódjak valamelyik irányba, és onnantól kezdve úgy nézzek egy másik emberre, hogy vele automatikusan szemben állok. Ügyek vannak, az ügyek mentén pedig az ember megfogalmazza, amit gondol” – nyilatkozta.

    Nyilván az a gond, ha te valamit másképp gondolsz, annak egzisztenciális következményei vannak. Lételemem a vita, és azt gondolom, hogy a beszélgetésből és az ütközésekből tudnak jobb dolgok születni. A színházcsinálás és egy darab is akkor izgalmas, sőt, egy jelenet csak akkor működik, ha ütközések vannak benne, ha szándékok egymásnak feszülnek

    – fogalmazott Rudolf Péter.

    Az interjú végén Rudolf Péter arról a korábbi kijelentéséről is beszélt, miszerint „egy olyan súlyú intézmény, mint a Vígszínház alakíthat, változtathat a frusztrációkkal terhelt közgondolkodásunkon”. Ezzel kapcsolatban felmerült az is, hogy  a ’90-es évek vége felé egy vígszínházi előadásban elhangzott: a Szent István körúton sok minden megtörtént már, és ha nem játszanak semmit, a villamos akkor is jár, tehát hogy az élet színház nélkül sem áll meg.

    Kellő alázattal tisztában kell lennünk azzal, hogy színházat csinálni, könyvet írni, festeni, zenét írni nem a napi betevőről szól. Tehát a villamos jár, ez [a színházlátogatás] bizonyos értelemben luxus, de szerintem ez a luxus az élet értelme

    – mondta Rudolf Péter. 

    “December 31-ig meg kellett csinálnom kilenc bemutatót. A Kabarét eljuttattuk a Margitszigetre, ami nagyon hasznos volt, mert abból levontuk a következtetéseket, és hozzá tudtunk nyúlni a darabhoz. Ami még fontos volt, hogy nagy örömünkre a pandémia ellenére nézők előtt játszhattunk. Londonban szokás egyébként, hogy az előadásokat a bemutató előtt elviszik Manchesterbe, a közönséggel való találkozás tapasztalatait aztán Londonban leszűrik. A Bella Figuránál és A kőnél is azt éreztem annak idején, hogy sokkal fontosabb, hogy bejárjuk azt a színházi utat, amit egy színésznek, egy csapatnak be kell járnia. Legyen egy kitűzött időpont, az olvasópróbától jussunk el a végeredményig, és ez a végeredmény volt akkor ez a streamelt helyzet, aminek ismerjük jól a hátulütőjét, de közben mégis nagyon fontos időszaka volt a színháznak, és így tudtunk egyáltalán teljesíteni” – számolt be a direktor.

    Rudolf Péter arról is szót ejtett, hogy a színházak biztonságos működéséhez a nézők mellett mindenképp szükséges az állami támogatás. Szerinte a tao-rendszernek előnyei és hátrányai is voltak: „A tao létrehozott egy sztahanovista helyzetet, hogy viszonylag kiszámítható dolog volt, ha X mennyiségű nézőt leültettél, azután járt pénz, közben vele járt nagyon sok kiskapu, ami érthetően engem is irritált. Aki tisztességgel csinálta, az döbbenten nézte, hogy ezeken a kiskapukon milyen sok pénz folyik ki, tehát értettem a felzúdulást a tao ellen, közben meg fura mód mégiscsak volt egy kiszámíthatósága” – mondta, hozzátéve: szerencsés helyzetben vannak, hogy megkapják a taopótló támogatást, mivel „ez egy biztonságos működést eredményez, egyelőre működünk, ezt köszönhetjük most az államnak”.

    A teljes riport itt érhető el és hallgatható meg.

    banner_bigBanner2
    Színházi pillanatok az Instagramon
     -
    HÍREINKET ITT IS KÖVETHETI:
    © 2022 szinhaz.online
      KapcsolatImpresszumMédiaajánlatAdatvédelmi irányelvek
  • facebook
  • instagram