SZFEThália SzínházTóth IldikóSzinetár MiklósArtusMészáros MártaHuszár Zsolt
  • facebook
  • instagram
  • 2020. szeptember 25., péntek

    Sebestyén Aba: “A közeg, ahol az ember szocializálódik, rányomja a bélyegét a gondolkodására”

    2020. február 16., vasárnap 18:59

    Tizenöt éve alapított független színházi műhelyével, a marosvásárhelyi Yorick Stúdióval ebben az évadban az elvándorlás kérdését boncolgatják egy román és egy magyar kortárs szerző darabján keresztül. Sebestyén Abát a kultura.hu kérdezte.

    A kultura.hu cikkéből:

    “A közeg, ahol az ember szocializálódik, rányomja a bélyegét a gondolkodására, világlátására. Brassóban születtem, egyszerre tanultam meg románul és magyarul. Egy tömbháznegyedben nőttem fel, ahol a szász, a roma vagy a moldovai román gyerekek egyformán barátaim voltak, hiszen együtt rúgtuk a labdát, a havat, a sarat. Ezek belém épültek, de természetesen ettől még magyar színházi alkotónak tartom magam” – mondta Sebestyén Aba.

    Sebestyán Aba / Fotó: Bereczky Sándor

    Több mint 15 éve hozta létre a Yorick Stúdiót Marosvásárhelyen, erről így mesélt: “Ez nekem nagyon fontos volt, noha a pályám színészként hihetetlen szerencsésen indult. 1998-ban elnyertem a Román Színházi Szövetség (UNITER) legjobb pályakezdőnek járó Debüt díját, majd Debrecenben, Szatmárnémetiben kaptam főszerepeket, nem volt okom panaszra. A rendezés viszont mindig izgatott.”

    Sebestyén Aba elmondta, számára most a rendezés a fő csapás, de igyekszik színészként is formában tartani magát. “Az évad elején nagy öröm ért: együtt dolgoztam Keresztes Attila rendezővel, a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulatának művészeti igazgatójával, aki rám osztotta A nép ellensége főszerepét. Nagyszerű találkozás volt, valahogy minden egybevágott. Azt remélem, még sokat fognak hallani erről az előadásról” – tette hozzá az alkotó.

    A kérdésre, másféle látásmódot, adottságot igényel-e a rendezés és a színészet, azt felelte: “Természetesen, hiszen elengedhetetlen, hogy egy rendező egészében lássa a produkciót: az előadás összes aprólékosan kidolgozott karakterét, az akusztikai és látványvilágot. Egy színésznek a helyzet és a partnerek függvényében a saját szerepével kell foglalkoznia. Nyilván kötelessége elhelyeznie magát egy érvényes rendezői vízióban, de az adott kereteken belül kell a maximumot nyújtania.”

    A teljes interjú itt olvasható.

    - Színházi pillanatok az Instagramon -