Szélesebb ismertséget a Mi kis falunk Saci szerepének megformálása hozott számára, korábban kisebb szerepekben már feltűnt Szabó István és Deák Kristóf filmjében is. A Radnóti Színházban a remek karakterszerepek mellett ő játssza az Álom Luxuskivitelben színpadi változatában Audrey Hepburn egykori szerepét, Holly Gollightly-t.
Elizát a Radnóti próbájáról veszi fel Kriszta, ahol Alföldi Róbert rendezésében kortárs horvát darabot próbál. Kriszta Idén 3 különböző előadásban is látta Elizát: a Darázsban, a 10-ben, és a Kizárólag az utókor számára című előadásban, utóbbiban Eliza Janikovszky Évát alakítja (a naplója alapján készült), ami igazi jutalomjáték. Nagyon nehéz szerep, de „szerencsés csillagzat alatt született, és Keresztes Tamás a rendezője.” A próbafolyamat is különleges, varázslatos volt, Keresztes Tamás nagy teret ad a színészeknek. Kriszta rákérdez Alföldi Róbert és Keresztes Tamás rendezői hozzáállása közötti különbségre. „Robi lerendelkezi az egészet, pontos képe van, hogy mit szeretne, de aztán kap teret a színész.” Eliza nem „véleményes” színésznő, de szeret a kreatív folyamatokban részt venni, muszáj értenie az instrukciókat, hogy követni tudja őket. Ledobja magáról, ha nem érti, mit miért csinál. Fiatalabb korában ez gyakori volt, de azóta magában megkereste a magyarázatot egy-egy rendezői döntésre, így már nem bántódik meg rajta.
A horvát darab egy intim térben játszódik, de közben valahogy összeomlik a világ körülöttük, nagyon érdekes alaphelyzet. Eliza kedveli a pszichológia könyveket, amelyek közül a kritikai pszichológia azt mondja, hogy a környezeti tényezőket is figyelembe kell venni a saját sorsunk alakulásánál, mert megesik, hogy „átgyalogol rajtad a történelem.” Ezzel együtt az önreflexió és önmunka elengedhetetlen – teszi hozzá Kriszta. Elizát foglalkoztatja a lelki egészség, igénybe vesz segítséget is, járt családállításon, meseterápián, sokat álmodik, ezért is járt terápiára. Szorongott, de sokat oldott rajta a terápia.
Nagyon szeret beszélni – ezt mondja róla vőlegénye, Rusznák András. Kriszta elárulja, hogy amikor Eliza és András megismerkedtek, Eliza szinte idegesítően sokat beszélt András szerint. „Szinte mindent verbalizálok, ez számomra életstratégia, hogy kiadjam magamból a feszültséget” – mondja Eliza. Gyerekkorában, egészen fiatalon is képes volt megfogalmazni érzéseit, ami leginkább a szüleinek köszönhető. Két fiútestvére van, de a családon belül ki- és átbeszélték a dolgaikat. „Néha már túl sok mindenbe is be lettünk avatva” – mondja. Eliza nagymamája sokat mesélt nekik a múltról, a háborúról és a traumáiról is. Azaz esti mese helyett, valós történeteket hallgattak.
Sváb családból származik, a nemzetiségi lét, az identitás megélése inkább érzésként, mint szokások formájában van jelen az életében. Kontrolláltalanabb érzelmi helyzetben néha sváb hanglejtéssel, nagy amplitúdókkal beszél. Gyerekkorban mindent megfigyelt a felmenőin, és ilyenkor visszajön a gesztusrendszerébe, a szavai formálásába.
Kaposváron végzett az ottani egyetem színművész képzésén, sosem volt kérdés, hogy színésznő lesz-e. Szeretett verset mondani, de nem a csodálat miatt, hanem a történetmesélés élménye okán. „Az volt a hívásom, hogy elmesélem úgy, hogy értsék.” Mai napig nagy gesztikuláló, egy rendező sem tudta erről leszoktatni. Sok színistúdióban megfordult, nem is mindig érezte jól magát, de nem tántorította el semmi a színészettől. Kaposváron az egyetem alatt új vezetés formálódott, abban az új helyzetben diákként nem tudta megoldani a konfliktushelyzeteket, ezért Szombathelyre ment játszani (az utolsó évben amúgy is ez volt a rendszer, náluk ez kicsit előbb történt).
Szülei válása után a színház megnyugvást, biztonságos teret is jelentett 17 éves korában. Lázadozott, rossz társasága is volt, de leginkább a naivitása, az, hogy megbízott emberekben, sodorta néha veszélybe. Érettségi után egy évet Berlinben töltött, így abból a társaságból kikerült.
Szülei válása megviselte, de akkor még mások voltak a lehetőségek. „Anyukámmal még nem jött szembe a Vekerdy” – mondja. „Az ember legyen irgalmas a szüleivel” – teszi hozzá Kriszta.
A mozaikcsalád működése azért érdekli Elizát, mert vőlegényének kis gyermekei vannak. Szeretne felkészült lenni. Szülőknek szóló szakirodalmakat tanulmányoz, és persze van tapasztalata saját életéből is. Próbálja jobban csinálni, hogy ne essen elődei hibájába.
A kaposvári élményei is hasonlók, mint a szülei válása, gyermekként nem felelős ezekben a helyzetekben, hanem mások felelnek érte. Az SZFE átalakulásánál újra feltört az érzés, amit diákként átélt, és akkor már felnőttként, beleállt a konfliktusba.
Tanárának, Vidnyánszky Attilának írt nyílt levelével rárobbant a közéleti térképre, innentől jön a „bátor” színésznő eposzi jelző. „Inkább naivnak mondanám magam, soha nem éreztem bátorságot, mindig kötelességtudatot: ha nem szólalok meg, nem tudok tükörbe nézni.” Párjával közös előadásra készül a Bármi lehetséges, ha elég erősen gondolsz rá, amely egy fiatal pár története, akik elvesztik a kisbabájukat.
DTK: Elviszlek magammal 9. évad őszi etap 7. epizód: október 15-én 22:00 kor a Spektrum Home-on, ismétlés október 21-én 22:00-kor a Spektrum Home-on.