Február 11-én mutatta be a Veszprémi Petőfi Színház 2021/22-es „lélekerősítő évadának” egyik különleges előadását, mely megmutatja, hogy a legrosszabb helyzetekből is van kiút, és erős akarattal, kitartással nincs akadály, amely megállíthat.
A zseniális tudós, Stephen Hawking életét feldolgozó darab Kellerné Egresi Zsuzsanna igazgatóhelyettes-kreatív menedzser ötlete alapján, Lőkös Ildikó által készített szövegkönyvvel, Kálloy Molnár Péter rendezésében ősbemutatóként kerül színpadra.
„Mindig is feladatomnak éreztem, hogy a hátrányos helyzetű emberekről szólni kell. Ha csak egy embert győzünk meg egy alkalommal, hogy jobban oda kell figyelni ezekre a dolgokra, akkor már megérte. Amikor Oberfrank Pál igazgató úr megkeresett A mindenség elmélete előadással kapcsolatban, akkor örömmel mondtam igent” – mesélte a rendező, Kálloy Molnár Péter.
Kiemelte, számára valóságos élmény és nagyon inspiráló a Társulat példaértékű hozzáállása, nagyszerű színészekkel dolgozhat együtt nap, mint nap. „Stephen Hawking bebizonyította, hogy egy jóval nagyobb gond, mint amivel átlagban küzdenek az emberek, sem szegheti se kedvét, se életkedvét, se tehetségét! Szeretném megmutatni, hogy mindig van folytatás és mindig van értelme folytatni. Az Ő példája, munkássága, küzdelme mindenképpen érdemes arra, hogy megmutassuk az embereknek” – vélekedett, majd hozzátette, nem szeretne egy tragédia halmazt, mint ahogy Stephen Hawking élete sem volt az.
Azt is elárulta, Farkas Izsák zeneszerző által specifikáltan A mindenség elmélete előadásra készültek zenei betétek elektromos hegedű és a looper sokszínű felhasználási módjával.
Az előadásban a Veszprémi Petőfi Színház művészei, valamint Szilágyi Tibor Kossuth- és Jászai Mari-díjas, Érdemes és Kiváló Művész, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja alakítja a különleges karaktereket. Stephen Hawking-ot Pásztor Márk előadásában láthatják a nézők.
A kérdésre, miért készült darab Hawking életéről, Kálloy Molnár a Blikknek elmondta: „A Veszprémi Petőfi Színház igazgató-helyettese, Kellerné Egresi Zsuzsanna ötlete alapján írtuk meg a könyvet Lőkös Ildikóval. Hawking élete, munkássága, személyisége és a harca is igazán különleges és megrendítő, ez a színház pedig fontosnak tartja, hogy foglalkozzon társadalmilag érzékeny témákkal. (…) Szerintem óriási dolog, hogy egy színház évad közepén, nagyszínpadon, nem egy stúdióban eldugva vállal egy ilyen bemutatót. Egyértelmű, hogy a vígjátékok egyszerűbb vállalások, de a színházban tudni kell sírni is.”
Azt is elmondta, szabad-e nevetni egy beteg emberről szóló előadáson: „Sőt! De nem hagyunk időt a nézőnek, hogy ezen elgondolkodjon. Shakespeare kifejezetten erre alapozta a darabjait, a legmélyebb dráma kellős közepére képes volt betenni egy bohóctréfát, és fordítva. Az élet is ilyen hullámzó, Hawking élete, személyisége is drámai volt, miközben csodálatra méltó, ő maga pedig hihetetlenül humoros.”
A zseniális professzort Pásztor Márk formálja meg, aki úgy vélekedett Stephen Hawkingról: „Igazán megragadt bennem a szövegkönyv azon mondata, hogy csupán két éve van hátra, mindenképpen dolgoznia kell, haladni előre a tudományban. Ez az ember, ahogy kiderült, hogy nem tud felkelni, felkelt. Zseniális figura volt, egyből elkezdett az elméletein dolgozni. Van benne egyfajta elhivatottság és céltudatosság; amit ő kigondolt, azt mindenképpen véghez vitte.”
Azt is hozzátette, Stephen Hawking gondolkodása, akaratereje, kitartása ráébresztette, hogy mi emberek mennyi időt pazarlunk el azzal, hogy akkor kezdjük komolyan venni a dolgokat, amikor baj van, amikor megérezzük, hogy semmi sem végtelen és örök, így véleménye szerint akkor lesz igazán sikeres az előadás, ha mindenki megtalálja benne a „mennyi időt pocsékoltunk el felesleges emberi kicsiségekre, ahelyett, hogy…” gondolatot és saját értékeibe bele tudja építeni azokat.
„Itt a testemet használom úgy, ahogy. A szerep testiségéből próbálok építkezni, és keresni a szituációk pontosságát. A kerekesszék, a testtartás, a dolgok matériája az, ami megadja a belső igazságot” – árulta el a szerep megformálásának főbb vonulatairól szólva.
Szilágyi Tibor Kossuth- és Jászai Mari-díjas, Érdemes és Kiváló Művészt egy különleges karakter, az Idő szerepében jelenik meg az előadásban.
„Fantasztikus elképzelés, megoldás a szerep, amit Idő néven írtak számomra. Stephen és az Idő első találkozásánál elkezdődik egy dialógus, ami azért is fontos, mert Stephen a gondolataiban beszélget magával és legnagyobb kétségének az időt éli meg. Mindössze négy jelenet, de nagyon érdekesnek találom. Óriási, hogy egy ekkora zseni elméjében, gondolataiban megjelenek a saját kétségei között, ez egy csodálatos színészi feladat, és rettentően érdekes találmány” – vélekedett a művész.
Forrás: Blikk, Veszprémi Petőfi Színház