Szabó Simon: „Már három kész forgatókönyv áll a fiókomban”
2024. augusztus 24., szombat 11:10
Szabó Simont a legtöbben a Moszkva tér Rojáljaként ismerték meg, azóta sok hazai filmben és sorozatban előszeretettel osztják rá nagyhangú, vicces karakterek szerepeit. Emellett rendez is, 2009-ben jelent meg első egész estés filmje, a Papírrepülők. A Kortársonline kérdezte. Lapszemle.
Több interjúban is említette, hogy a színészet mentette meg attól, hogy elkallódjon. Erről szólva Szabó Simon úgy fogalmazott:
„Édesapám amatőr színész volt, sokat láttam játszani. Ők hozták létre a hetvenes évek végén az Utcaszínházat. Szerepelt olyan filmekben, mint a Meteo, az Eldorádó vagy A legényanya, emellett színházban is játszott. Akkor még nem fogalmazódott meg bennem egyértelműen, hogy én is ezzel szeretnék foglalkozni. Volt egy gyerekkori barátom, aki kórustagként énekelt az Operában, és egy másik haverom is kacérkodott a színészettel. Mindketten elindultak a Valahol Európában musical válogatásán. Én is mentem velük, mert nem akartam kimaradni a buliból. Fogalmam sem volt róla, hogy mit is jelent a színészet, csak azt láttam, hogy ott van egy csomó gyerek, és megmutathatjuk a színpadon, hogy mit tudunk.”
„Balhés fiatal voltam. Dolgoztam kidobóként is, és sokat mozogtam az éjszakában, amiből rengeteget tudtam meríteni színészként.
Biztos, hogy a sok élmény segít előhozni az ilyen karaktereket, mert az ember abból dolgozik, amit maga is megélt. Csak hogy egy példát említsek: a Moszkva térben van egy jelenet, mikor belógunk a Gellért fürdőbe. Az pont olyan volt, hogy nem nagyon kellett nekünk magyarázni az esetet, ugyanis volt rá példa, hogy hasonlóképpen sikerült bejutnunk egy nyári kis hűtőfürdőre éjszaka” – tette hozzá.
A kérdésre, miért lett a Moszkva térből kultuszfilm itthon, kifejtette:
„Laza hangvételű, hihetetlenül önazonos film, amely szerencsés csillagalakzat alatt készült. Nagyon jól állt össze a szereplőgárda és a stáb is. Török Feri jó ízléssel írta meg a forgatókönyvet, jól válogatta ki a szereplőket. Tulajdonképpen egy kortalan alkotást sikerült készíteni a kosztümös film műfajában. Azért mondom, hogy kosztümös, mert olyan ruhákat, tárgyakat kellett legyártani, megszerezni, amelyek 2000-ben már nem léteztek. Fantasztikusak a zenék és a vágások a filmben, és nagyon szép az operatőri munka. Még filmre készült a videós korszak előtt. A nyelvezetét könnyen megértik a fiatalok, sosem fog avíttnak tűnni, a témája pedig mindig aktuális lesz, mert minden évben rengeteg diák érettségizik.”
Arról szólva, miért akart rendezni is a színészet mellett, elmondta:
„A Moszkva tér forgatása alatt kezdtem el ráérezni, hogy milyen élmény elmesélni egy történetet az embereknek, és milyen egy jó csapatban dolgozni. Nagyon megszerettem a stábot. Jóban voltunk a világosítókkal, a büfésekkel, a ruhásokkal, mindenkivel. Olyan erős, szinte családi kötelék alakult ki a stábtagok közt, amely a mai napig megmaradt. Bárkivel találkozunk, aki dolgozott a filmen, biztos, hogy megöleljük egymást, és felidézzük a forgatás emlékét, amelyet a mai napig emlegetünk. Nagyon megtetszett, hogy létezik egy munka, amelyben ki tudok teljesedni, és közben fantasztikus emberekkel tudok együtt dolgozni. Az sem elhanyagolható, hogy rengeteg történet volt és van a fejemben, amelyet szeretnék elmesélni, így autodidakta módon elkezdtem tanulni a rendezést.”
Szabó Simon arról is beszélt, rettenetesen rosszul éli meg a visszautasítást, amit a filmtervei kapnak:
„Van egy filmtervünk Daoud Dániellel, a Marad az űr, amely felnőtt szemmel ifjúsági dráma, gyerekszemmel pedig sci-fi és kalandfilm. A forgatókönyvvel 2022-ben megnyertük a ScripTeast Workshop fődíját, a Krzysztof Kieslowski-díjat, amelyet a cannes-i filmfesztiválon adtak át, itthon pedig megnyerte a Cinemira Gyerek- és Ifjúsági Film Pitch Fórum versenyét. Reménykedem benne, hogy sikerül rá támogatást szerezni. Csáky Attila barátom a producere, akivel a Papírrerpülőkön is dolgoztunk. Remélem, hogy a közeljövőben el tudjuk készíteni a filmet, mert már három olyan kész forgatókönyv áll a fiókomban, amely nem valósult meg. Volt olyan, ami a fejlesztés során eljutott a harmadik fázisig, de előkészítésre már nem kaptunk támogatást” – mesélte az alkotó.