Szimler Bálint: „Azt éreztem, nincs értelme másról filmet csinálni, csak arról, ami körülöttünk zajlik”
2024. szeptember 21., szombat 09:38
Jövő héten mozikba kerül első filmje, ami három díjat nyert Locarnóban. A Fekete pont az oktatás valóságán keresztül mesél egy mozdíthatatlannak látszó, zárt világról, amiben mindenki szarul érzi magát. Szimler Bálintot a 444.hu kérdezte.
A film egy Berlinből Budapestre költöző kisfiú beilleszkedéséről, illetve be nem illeszkedéséről szól. Arról szólva, mennyire személyes indíttatású a történet, Szimler Bálint elmondta:
„1989-ben, amikor a rendszerváltás után kinyílt a világ, apám lett a Hungarotex textilvállalat New York-i kirendeltségének vezetője, és családostul kiköltöztünk Amerikába. (…) Az amerikai iskolában inkább az önálló identitás fejlesztése a szempont; hogy ne befolyásoljanak mások. Itthon sokkal többet alakít rajtad az intézményi közeg, a szabályok, és persze a gyerekek is, akik körbevesznek. Folyamatosan úgy léptem át a határokat, hogy észre se vettem őket” – mesélte a rendező.
„Az ájuldozó gyerekek az évnyitón saját. Sose értettem, miért kell vigyázzban feszíteni a nyár végi harmincvalahány fokban, amikor mindenki tudja, hogy előbb-utóbb valaki el fog ájulni. A kapcsolódás a tanárokkal, illetve annak hiánya is személyesnek mondható. De a filmnek ezzel együtt sincs önéletrajzi motivációja, az élmények inkább mankóként szolgáltak a történetvezetéshez. A gyermeki világ és az oktatás valósága régóta foglalkoztat” – nyilatkozta Szimler Bálint.
Arról szólva, mikor fogalmazódott meg benne a könyv terve, kifejtette:
„2020-ban történt, az SZFE szétbarmolása idején. A Filmintézet az utolsó fejlesztési körben kikukázta a filmtervemet, amin akkor már évek óta dolgoztam. Rossz szokás, aztán később Fülcsengés volt a címe. Dacos voltam és dühös.
Azt éreztem, nincs értelme másról filmet csinálni, csak arról, ami körülöttünk zajlik, és az egyre elviselhetetlenebb.
Két szempontom volt. Olyan könyvet írni, amivel soha nem is pályáznék a Filmintézethez, és amit állami támogatás nélkül is meg lehet valósítani. Vagyis lehetőleg egy helyszínen játszódik, és kevés szereplővel meg lehet oldani. Utóbbi végül nem jött össze, de innen indultunk.
Előttem van a kép, ahogy Reisz Gáborral közösen őrt álltunk az SZFE-n, és arról beszélgetünk, hogy innentől tényleg nincs értelme a Filmintézetnél (NFI) pályázni. Ennyi volt. (…)
Ami kicsit tovább bolondította a helyzetet, azok a tanártüntetések voltak. Számomra nagyon valóságos, fontos élmény és tapasztalat volt, be is építettem a könyvbe. De egyben bénítóan is hatott, és át kellett általa értékelnem a filmtervemet. Nem akartam, hogy a kiélezett helyzetben az intézményi kritika akármilyen módon a pedagógusokon csattanjon. Sokat kellett dolgoznom a karaktereken és az egyensúlyokon, hogy ne önmagukról fogalmazzanak meg állításokat, hanem a közegről, amiben működnek” – árulta el Szimler Bálint.