Színészből lett csatornaigazgató Béli Ádám: “Éreztem valamiféle nyomást, hogy oldalt kell választani”

Béli Ádám a Kaposvári Színiegyetemen végzett, játszott a Centrál Színházban, nagyjátékfilmben, aztán úgy döntött, mégis filmgyártással szeretne foglalkozni. A Petőfi tévé és rádió csatornaigazgatója beszélt terveiről, a Petőfi-projektről és arról is, hogyan működnek együtt a Petőfi Irodalmi Múzeummal.

Az interjú itt olvasható.

„Azt szeretném, hogy ne feltétlen azokat a zenekarokat hallják és lássák a Petőfi tévében és rádióban az emberek, akik fesztiválokon lépnek fel, hanem azok jelenjenek meg a fesztiválszínpadokon, akiket mi a Petőfi tévében és rádióban játszunk” – mondta az Origónak Béli Ádám.

“A szemeim előtt egy olyan több dimenziós mátrix lebeg, amelynek az egyes felületei tartalmi szempontból szorosan együttműködnek. A Petőfi Tv-nek és a Petőfi Rádiónak eddig is volt küldetése és célja, de talán a működésük hatásfokát növelni lehet azzal, hogy egy kézbe kerültek. Célunk az, hogy a közmédia eszköztárával láthatóvá és hallhatóvá tegyük azokat a kortárs popkulturális értékeket, amelyekben bővelkedünk a Kárpát-medencében. A kulturális értékeinket magam is és a csapatom is az egész Kárpát-medence értékeivel azonosítom. Magyarország meglehetősen főváros-centrikus, a legtöbb esemény Budapesten történik, de számos izgalmas tartalom születik egyéb magyarlakta területen is, és ezekre a helyekre mindenképpen el szeretnénk jutni. Közmédiásként nem az a feladatunk, hogy bekeretezünk bizonyos tartalmakat és tendenciákat, és elmondjuk arról, hogy az jó-e vagy rossz. Azt a gyakorlatot szeretném megvalósítani, hogy alternatívákat kínáljunk a normalitás szemszögéből közelítve. Nem a tartalom, hanem a formátum éri el elsősorban a célközönséget. Nem a meleg vizet akarom feltalálni, vannak már a piacon ismert formátumok – például a scripted reality vagy a vetélkedő. Ugyanakkor a mondanivaló szempontjából jó részük devianciát vagy negatív üzeneteket is közvetít. Mi olyan tartalmakkal szeretnénk megtölteni ezeket a formátumokat, amelyek valóban fontosak, értékesek” – fejtette ki Béli Ádám.

“Szeretnénk olyan küldetéseket is vállalni, mint a zenei utánpótlás támogatása, és itt fontos megemlíteni, hogy éppen ezért figyeljük a Hangfoglaló program munkáját, vagy a Petőfi Kulturális Ügynökség ügyeit, akik a remek könnyűzenei stratégia megvalósításáért felelnek, és ahol természetesen a tehetséggondozással is foglalkoznak. Az NKA és a PKÜ megteremti a feltételeket a tehetséges zenekaroknak – felkutatja az utánpótlást, próbatermet, fellépéseket biztosít, mi pedig hallhatóvá, láthatóvá tesszük őket a közmédiában és kommunikálunk az egyéb lehetőségekről. Az együttműködésünk ezen alapul majd. Persze, olvastam én is bizonyos „függetlenobjektív” sajtóorgánumokban híreket arról, hogy Demeter Szilárd ráteszi a kezét a Petőfi Rádióra és a Petőfi Tv-re, de ez nem igaz. Viszont összefogunk, együttműködünk és segítjük egymást.

Azt gondolom mindezek mellett, hogy egyébként, nem kellene félteni annyira Szilárdtól a magyar kultúrát, látva az eredményeit. De a mi együttműködésünk alapvetően szakmai. A rádióért, a tévéért és a Petőfi online felületeiért én felelek, a közmédiát képviselem, sok minőségi tartalomra számítunk, amit feldolgozhatunk majd Szilárd és a popkulturális csapatának nagyon komoly szakmai munkájára alapozva. Szeretném, ha mindenki tudná, hogy lehet velünk beszélni”

– tette hozzá.

Jövőre elindítják a Petőfi-projektet is Petőfi születésének 200. évfordulójára – szintén a PIM-mel, PKÜ-vel közösen. Arról szólva, miként emlékeznek meg a költőről, kifejtette: “Petőfi Sándor 26 évet élt, mégis korának meghatározó alakjává vált. Csinált színházat, kirobbantott forradalmat, szenvedélyesen harcolt a magyar szabadságért. Rövid életével kitörölhetetlen nyomot hagyott történelmi és kulturális emlékezetünkben, tetteivel példát mutathat a mostani fiataloknak is. A magyar költő abban a korszakban élt és alkotott, amikor megteremtődött a magyar anyanyelvi kultúra, létrejött a modern magyar nemzet. A Petőfi-projektet két évre tervezzük, 2022-ben kezdődik, és 2023 végéig tart majd, és nemcsak Petőfiről szól, hanem a koráról is.

A PIM-mel együtt egy lelkes, hozzáértő csapat dolgozik majd a projekten. Átfogó vállalkozás lesz, ami nagyon izgalmas kulturális mátrixot hivatott felépíteni. Annak is van üzenetértéke, hogy alig harminckét évesen kerültem vezető pozícióba egy ilyen projekt kapcsán – nem titkolt szándék, hogy a fiatalokat szólítsuk meg a Petőfi-projekttel is. Nemcsak nézőként, hanem akár alkotóként is.

De hosszú távú terveink is vannak – olyan szisztémákat igyekszünk kiépíteni, amely a projekt után is értékes kulturális tartalmakat szolgáltat majd. Számos új eszközt és tartalmat szeretnénk megjelentetni, amelyek eddig nem voltak a közmédiában. Sok izgalmas formátumot szeretnénk indítani, amelyek elsősorban zeneközpontúak lesznek. Fontosnak tartom, hogy legyen trendkritikai felületünk, de nem az értékítélet a fontos, hanem az, hogy tudjunk olyan alternatívákat nyújtani, amelyek a közmédia értékrendjével összhangban vannak. Egy rádió és egy zenés televízió esetében is meghatározó lehet persze az igazgató zenei ízlése. Megnyugtatnék mindenkit, hogy a csapatom és az én személyes zenei ízlésem minőségi gyökerekből táplálkozik. Tervezünk saját koncertsorozatot, elmegyünk, rögzítjük majd a koncerteket, és azokat műsorra tűzzük. Ezek tervezése mind folyamatban van. Nem hagyjuk cserben a divat és a technológia iránt érdeklődőket sem. Olyan alternatívákat kínálunk, ahol mindenki megtalálja a számára kedves műsort. Fikciós sorozatot is tervezünk, ahol – a „Netflix kultúra” elvárásrendszerétől elszakadva – nem derül ki majd senkiről az évad közepén, hogy transz- vagy homoszexuális, vagy nem kell felmentenünk a bűnei alól senkit pusztán azért, mert korábban nehéz élete volt. Olyan történeteket szeretnénk megmutatni, ahol az embereknek normális életük van, normális problémákkal küzdenek, és azokra keresnek normális megoldásokat. Ha például értékteremtő scripted realityben gondolkozunk, abban is olyan történetvezetést tudok elképzelni, ahol munkával, tehetséggel jutnak előre az emberek, közben szembesülnek az élet nehézségeivel, de ezeket konstruktív módon kezelik” – sorolta Béli Ádám.

Arról szólva, hogyan jutott el a Kaposvári Egyetem színész szakáról idáig, elmondta: “Nagyon sok véletlen és rengeteg munka vezetett addig, hogy most a Petőfi Tv és Petőfi Rádió csatornaigazgatója legyek. Kaposvár után a budapesti Centrál Színházhoz szerződtem. Ott egy évadot töltöttem, majd felvételt nyertem a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemre, dizájn- és művészetmenedzsment szakon kezdtem volna a tanulást, de belecsöppentem – mint színész – egy nagyjátékfilmbe. Később elvégeztem az egyetemet, ezzel párhuzamosan bedolgoztam magam a filmgyártásba, és fokozatosan leépítettem a színészi tevékenységemet. (…) Úgy érzem, nem a megfelelő szellemi-ideológiai közegben kezdtem bele a szakmába. 

Éreztem valamiféle nyomást színészként, hogy oldalt kell választani. És többször éreztem azt is, hogy ha az én vidéki, alapvetően konzervatív identitásomat vállalva szeretnék dolgozni abban a közegben, amiben kezdtem a szakmát, akkor a közegellenállás összeroppant.

Ha pedig megpróbálok feloldódni, elveszítem önmagam. Voltak olyan pillanatok, amelyek szakmainak kellett volna lenniük, nem pedig szellemi-ideológiai pillanatoknak. El kellett döntenem, hogy ebbe a közegbe tartozónak vallom-e magam, vagy sem. Hálás vagyok utólag ennek a helyzetnek, mert megpróbált, és talán a határozott identitástudatomat ennek köszönhetem. Sosem gondoltam, hogy számomra a színház kizárólagos dolog. Sok minden érdekelt, kerestem újabb és újabb lehetőségeket. Sokszor előbb kaptam meg ezeket, mint ahogy megértem volna rá. Számtalanszor előfordult, hogy fel kellett nőnöm a feladatokhoz. De hálás vagyok azért is az Istennek, hogy mindig eggyel nagyobb kabátot adott rám” – fejtette ki Béli Ádám.

Az interjú itt olvasható.