gate_Bannergate_Banner
Györgyi AnnaRózsavölgyi SzalonZnamenák IstvánTrokán Nóra
  • facebook
  • instagram
  • 2024. november 25., hétfő

    (Színész)nők a vásznon – Az első magyar színtársulat vezető színésznőjének portréjáról

    2023. június 12., hétfő 08:04

    Az OSZMI A hónap műtárgya című sorozatának új része az első magyar színtársulat vezető színésznőjének portréjáról szól. Az alábbiakban Gellén Barbara írását közöljük, ami elsőként az OSZMI honlapján jelent meg.

    A felejthetetlen Náni – így nevezte Kazinczy Ferenc az első magyar színtársulat vezető színésznőjét, az idén kétszázötven éve született Rehákné Moór Annát (1773–1842). A vas vármegyei Felsőőrről származó művésznő maga kereste fel a szerveződő első magyar hivatásos társulatot színészi ambícióival. Az együttes 1790. október 25-én mutatkozott be a nagyközönség előtt a Budai Várszínházban; Simai Kristóf Igazházi című darabját mutatták be.

    [1] A közönség soraiban ült Kazinczy is, akit Moór Anna Julis szerepében olyannyira elvarázsolt, hogy Pályám emlékezetecímű önéletrajzi művében így ír játékáról: ,,A szép Moór Náninak (később Rehák prókátor hitvesének) nem kelle mester; őtet a természet szűlte azzá. Gyönyörű leány, Palinak nagy öröme, nagy kevélysége. Szava, állása, mozgásai, különösen az a mesteri kéztartás is, csudálást érdemle. Egy angol, ki a szép leányt színen kívűl nem látta s nyelvünket nem értette, soha el nem maradt a játékból, és csak azért, hogy nyelvünk modulatióját a varázs leány szájából halhassa.”

    [2]

    Donát János után Bartha László: Rehákné Moór Anna, 1955, olaj, vászon, 61×48 cm

    A „mesteri kéztartás”, melynek – a színésznő szavai szerint – ,,a fonás adott annyi bájt”, megfigyelhető az egyetlen róla készült olajportrén is. [3] A képet a Kazinczy hívására Bécsből hazatérő Donát János festette 1815-ben. [4]  Ekkor a színésznő negyvenkét éves volt, és visszavonultan élt vörösvári birtokukon férjével, Rehák Józseffel, akivel 1793-ban kötött házasságot. Moór Anna klasszicizáló, ugyanakkor még barokk jegyeket is magán hordozó portréját a polgári egyszerűség jellemzi – a könnyű, fehér ruhába öltözött színésznő semleges háttér előtt látható, vállán zöld stólával. Félig kontyba fogott barna haját fátyol díszíti. Barna, szuggesztív, fénylő szemével egyenesen a nézőre tekint; erős arcpírja életteliségről árulkodik. A nyugalmat és harmóniát árasztó alkotás minden szempontból megfelel a klasszicista szépségideálnak. Donát olyannyira valósághűen adta vissza Moór arcképét, hogy Kazinczy Ferenc már-már elítélően nyilatkozott a mű realisztikus esztétikájával kapcsolatban. [5] A festmény nem csupán azért kiemelkedő jelentőségű, mert ez volt az első hazai primadonnaábrázolás, hanem mert – Cenner Mihály színháztörténész feljegyzései szerint – ez volt a legelső magyar színészportré is. [6]  A 19. század első felében az olcsóbb és gyorsabb grafikai eljárások voltak a leginkább elterjedtek, s a magasabb költséggel járó, időigényes portréábrázolások között leggyakrabban heroikus férfiak reprezentációs arcképeivel találkozhatunk. [7] Mindezek ellenére – korát megelőzve – Donát János egy nem arisztokrata származású asszonyról készített olajfestményt. Nézzük, milyen tényezők játszhattak közre döntésében!

    Piero della Francesca: Urbino grófja és grófnéja, Federico da Montefeltro és Battista Sforza, 1473–1475 körül, olaj, fatábla, 2x47x33 cm, Le Galleria degli Uffizi

    Habár már az ókori Egyiptomban is készültek portrék, ezek funkciója elsősorban rituális jellegű volt. A vallási céloktól mentes, az individuumot középpontba állító – ám esetenként gazdag bibliai szimbolikával bíró – portré reneszánsz újítás, amely a barokk hagyományokban teljesedett ki. A legtöbb elérhető forrás is a quattrocento időszakára vonatkozik. Ezek arról számolnak be, hogy a nőket kezdetben római éremmintára profilból, többnyire férjük társaságában, velük egyenrangú donátorként ábrázolták.

    [8] Patricia Simons művészettörténész Women in Frames című, reneszánsz portrékat vizsgáló tanulmányában összegezte a nők korszakban betöltött szerepét. Kutatásában arra jutott, hogy ezek az egyébként férfiak által megrendelt művek, úttörő témaválasztásuk ellenére, a feminista elmélet ’male gaze’, azaz férfitekintet vizsgálata alá esnek. A nők feladata továbbra is kimerült abban, hogy kívánatosak legyenek. A megrendelők célja nemcsak az volt, hogy demonstrálják a választott hölgy szépségét és rangját, hanem tudatosítsák környezetükben a társadalomban elfoglalt kiemelkedő helyét, amely – szükség esetén – férjük helyzetét is legitimmé tette. Ennek eléréséhez a képzőművészek az ikonográfiát, a művészettörténet tartalmakkal foglalkozó tudományágát hívták segítségül. A reneszánsz embere jártas volt ennek a szimbólumrendszernek az olvasásában; így tisztában volt a rejtett utalások jelentésével. Mindenki tudta, hogy az egyes ornamentikus ruhadíszek melyik családot jelképezik. Ismerték, hogy mely tárgyak utalnak az erényekre, melyek a bűnökre; s az sem volt kétséges számukra, hogy kiengedett hajjal csakis hajadonokat ábrázoltak. 

    A barokk művészetben előtérbe került mitológiai témák mellett a következő századokban megmaradt a portré fent említett, nemek szerinti funkciója. Habár a nők jelenléte allegorikus szerepek betöltésével bővült, továbbra is férjük, vagy pártolójuk jogán kerültek vászonra. Ezzel szemben a férfiak elsősorban reprezentációs, vagy rangjukat megerősítő céllal készíttettek saját magukról arcmásokat. Mind a mai napig kevés szó esik a női portréalanyok ábrázolási hagyományáról, mivel a kortárs szakirodalom elsősorban a nőművészekkel, illetve azok hiányával, valamint a vitatott terminológiával (festőnő / nőművész / női művészet) foglalkozik.

    Guerrilla Girls: Do women have to be naked to get into the Met. Museum?, 1989, színes ofszet, 27.9 x 71.1 cm, National Gallery of Art, Washington

    A 20. századi nemzetközi szférára kitekintve, 1989-ben erre a jelenségre reflektált a New York-i Guerrilla Girls művészcsoport Do women have to be naked to get into the Met. Museum? című akciója. Ennek során az alkotók a Metropolitan Museum statisztikáit bemutató plakátokat helyeztek ki városszerte. A felhívás alapján a múzeumban található művek öt százalékát festették nőművészek, míg az aktképek nyolcvanöt százalékán láthatunk hölgyeket meztelenül; megerősítve a hagyományt, miszerint a ,,gyengébbik nem” képviselői elsősorban a festészet tárgyai, nem pedig annak művelői. [10] A 19. században ez az arány javulásnak indult, s annak ellenére, hogy ez idő tájt a művészetnek még mindig domináns témája volt a nő – s ezen belül is a passzív nő –, Donát portréja a korszak függetlenségre törekvő nőalakját képviseli. Eltávolodva az anya vagy feleség szerepétől, a festő a saját jogán kiemelkedő személyiséget helyezi előtérbe. Sőt a puritán környezettel megerősíti a színésznő független identitását.

    A Magyar Játszó Színi Társaság hölgytagjainak aláírása 1792. december 19-én (Pestmegyei levéltár), Lugosi, 86.

    Az 1792-ben báró Podmaniczky József által vezetett Magyar Színi Társaságban nem Moór Anna volt az egyedüli színésznő, ám kétségkívül ő volt a legjobban fizetett. Bagoly Anna, Kelemen Erzsébet, Liptay Mária, Termetzky Franciska és Török Magdolna közül Moór Anna kapta a legmagasabb, harmincforintos félhavi fizetést, miután az elsőként megállapított összeget túl kevésnek találta. [11] A század előrehaladtával, a polgárosodásnak köszönhetően, a képmás megörökítése többé már nem csupán az arisztokrácia és az egyház kiváltsága volt. Rehákné színésztársairól ennek ellenére nem maradt fenn ábrázolás. A fényképezés feltalálásáig egyre több tehetős polgár igényének tettek eleget a portréfestők. Ennek egyik kiemelkedő hazai példája a Rehák József feleségéről rendelt képmás. A festményt a hivatásos magyar nyelvű színjátszás centenáriumán a nagyközönség is megismerhette, amikor Roskovics Ignác rajza alapján Morelli Gusztáv 1892-ben fametszetet készített róla. [12] Bár Moór Anna, a ,,földön járó csillagok” egyike, 1807-ben néhány alkalommal Pesten még színpadra lépett, dicsőséges pályafutása 1796-ban, a Kelemen-féle társulat feloszlásával, lezárult.

    Morelli Gusztáv, Roskovics Ignác: Rehákné Moór Anna, újságkivágás, 12,5×8,5, Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet

    Donát János Moór Annáról készült alkotásának másolata, melyet 1955-ben Bartha László készített, az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet több mint hétezer tételt számláló Képzőművészeti gyűjteményének egyik gyakran publikált darabja. Megtekinthető a Bajor Gizi Színészmúzeum állandó kiállításán. 

    [1] SCHÖPFLIN Aladár: ,,Moór Anna”, in: Magyar Színművészeti Lexikon, szerk. SCHÖPFLIN Aladár, Budapest, Országos Színészegyesület és nyugdíjintézet, 1931, 284-285.
    [2] KAZINCZY Ferenc: Pályám emlékezete, Budapest, Wilckens F.C. és fia könyvnyomdája, 1879, 298. 
    [3] Dr. LÁZÁR Béla: ,,Moór Anna”, in: Vasárnapi Ujság, 50 (1890), 753.
    [4] BAKÓ Zsuzsanna: Donát János élete és munkássága in: Tanulmányok Rózsa György tiszteletére, szerk. Basics Beatrix, Budapest, Magyar Nemzeti Múzeum, 2005, 50.; DONÁT János: Rehákné Moór Anna színésznő arcképe, 1815, olaj, vászon, 62×50 cm, j. j. a váll fölött: ,,Donat pinxit 1815”, Magyar Nemzeti Galéria, ltsz.: 2002.1.
    [5] CENNER Mihály: Magyar színészportrék II. rész, Budapest, Színháztudományi Intézet, 1966, 9. 
    [6] CENNER, 1966, 9.
    [7] CENNER Mihály: Magyar színészportrék katalógusa 1790-1944, Budapest, Magyar Színházi Intézet, 1973, 6.
    [8] SIMONS, Patricia: “Women in Frames: The Gaze, the Eye, the Profile in Renaissance Portraiture.” in: History Workshop, 25 (1988), 5-8.
    [9] ,,Nőművészet”, artportal: https://artportal.hu/lexikon-szocikk/nomuveszet/ (utolsó megtekintés: 2023. május 31.)
    [10] Guerrilla Girls: Do women have to be naked to get into the Met. Museum?, New York, 1989. https://www.guerrillagirls.com/naked-through-the-ages (utolsó megtekintés: 2023. május 31.) 
    [11] LUGOSI Döme: Kelemen László és az első ,,Magyar Játszó Színi Társaság”, Makó, Csanádvármegyei Könyvtár, 1927, 86.
    [12] LUGOSI, 61.
    [13] JÓKAI Mór: Földönjáró csillagok, drámai prológ, előadás a Nemzeti Színházban 1890. október 24-én.

    Írta: Gellén Barbara

    Forrás: OSZMI

    Színházi pillanatok az Instagramon
     -
    HÍREINKET ITT IS KÖVETHETI:
    © 2024 szinhaz.online
      KapcsolatImpresszumMédiaajánlatAdatvédelmi irányelvek
  • facebook
  • instagram