Szinetár Miklós: „Ma a „mi kutyánk kölyke” hozzáállás működik a kultúrában”
2021. december 25., szombat 12:03
Veiszer Alindának adott nagyinterjút Szinetár Miklós rendező, az Operaház egykori igazgatója, a tévé egykori alelnöke. A beszélgetést itt tudják megnézni jelképes támogatásért cserébe.
Szinetár többek közt arról beszélt: a Kádár-rendszer úgy indult, hogy „mindenhova a mi kutyánk kölykét” tették, de ez a hatvanas évekre fellazult, az Operaház élére például Báró Lukács Miklóst nevezték ki, aki elég messze volt a kádárizmustól.
„Ma viszont nagyon a mi kutyánk kölyke működik”,
– vélekedik.
Szinetár szerint a film területén egészen biztosan, de tulajdonképpen az egész kultúrában központosított a döntéshozatal, akárcsak anno a Kádár-rendszerben. Hozzátette azt is, hogy most épp elfogultan nyilatkozik, hiszen most utasították vissza a Víg özvegyből készült filmtervét.
„Andy Vajna csinált egy szisztémát, ami úgy rossz, ahogy van, de ő remekül kezelte. Ez a szisztéma abban különbözik a Kádár-rendszertől, hogy ha az én Víg özvegy-könyvemet (a rendszerváltás előtt) a Herskó János stúdiója visszautasította, akkor elvihettem a Nemeskürtyhez, a Bacsóhoz, és még négyhez. Továbbá a televízióban is még négyhez. Volt konkurencia, volt lehetőség, volt fellebbezés. Most van egy darab döntőbizottság, és amit ők döntenek, az isten szava” – magyarázta Szinetár Miklós.
A kultúra és a politika kapcsolatáról szólva nem csak a mostani kormányt véleményezte. Elmesélte azt is, hogy amikor másodszor lett operaigazgató, akkor jöttek a 2002-es választások, és egy operaházi művész, Mécs Károly kiállt a Fidesz mellett, „ő konferálta Orbán Viktort”. A választásokat a szocialista-szabaddemokrata koalíció nyerte, és Mécs bement hozzá, hogy „akkor most gondolom, nem játszhatok”, mire Szinetár azt mondta, „miért ne? Mennyiben érdekel ez engem?”
„Aztán a kormányváltás után jöttek hozzám, hogy a jeles karmestert miért foglalkoztatom annyit, amikor MIÉP-es.”
„Mondom, és ez engem mennyiben érdekel? Kossuth-díjra javasoltam olyat, meg is kapta, aki akkor a Torgyánnak volt munkatársa. Nem érdekelt. Engem az érdekelt, hogy énekel, mit dirigált” – mondta a rendező.
Szinetár szerint ez ma az Operában továbbra is nagyjából így van, „sokan vannak, akik nem rendszerkomformak”, de például a filmterület vezetőjének, aki egyben a MÜPA vezetője is (Káel Csabának) filmesként „enyhén szólva egy irányba mozog az érdeklődése”, pedig MÜPA-vezérként ez nem mondható el.
A beszélgetésben szóba kerül a SZFE is, amelyről Szinetár kijelenti: most nem menne oda tanítani. Ahhoz, hogy újra tanítson az egyetemen, személyi változásokra volna szükség. Nem azért, mert az ott tanítókkal baja lenne művészileg, hanem mert például Vidnyánszky Attila a tanítás mellett a kuratórium elnöke is, ami lehetetlen helyzet. Szinetár szerint arra is szükség volna, hogy újra állami kézben legyen az egyetem.
Hozzáteszi: egyébként a váltás előtti vezetést megkereste, hogy szívesen tartana kurzust, rendezőket akart volna beszédre tanítani, illetve társulati üléseket tartani, de a szóbeli lelkesedés és ígéretek után vissza sem hívták.
A beszélgetést itt tudják megnézni jelképes támogatásért cserébe.