“Agatha Christie nagy gondolkodó volt” – Szirtes Tamás a Tháliában rendez

Szeptember 5-én mutatják be Agatha Christie Gyilkosság az Orient Expresszen című művét a Thália Színházban. Szirtes Tamás rendező a Deszkavíziónak mesélt a próbákról, az előadás különleges látványvilágáról, egy jó találkozásról, és az ősz egyik legizgalmasabbnak ígérkező premierjéről.

A Deszakvízió interjújából:

Szirtes Tamás elárulta, a próbákat február 4-én kezdték el, de a folyamat sajnos a koronavírus-helyzet miatt tavasszal félbeszakadt. Augusztus 10-én azonban újraindultak a próbák.

Ez az előadás erős vizuális élményt nyújt

“Az Agatha Christie regényéből Ken Ludwig által készített színpadi adaptáció remek anyag. A történet egy mozgó vonaton és azon belül nagyon sok helyszínen játszódik – nagyon filmszerű. Ezért gondoltam arra, hogy a vetítés az előadásnak fontos, elengedhetetlen része kell legyen. Így került képbe a videótartalmakat gyártó Freelusion, és elkezdődött a munka (…) A díszletrendszer sok vetítőgépből és nagyon komplikált ledfalszisztémából áll – ez a dologban a nagy izgalom és egyben a kockázat is. Ilyen sem a Tháliában, sem máshol nem volt még, és meg kell mondjam én sem csináltam még ilyen produkciót” – mesélte a rendező.

A kérdésre, miért pont az Orient Expresszt választotta, Szirtes Tamás úgy felelt: “Már régóta foglalkoztat az Orient Expressz, nagyon szeretem Agatha Christie-t. Azt gondolom, hogy ő nem egyszerűen csak zseniális krimiíró, hanem a huszadik század egyik nagyon komoly gondolkodója, moralistája. A krimijei komoly erkölcsi dilemmák bűnügyi történetbe ágyazva, és engem ez érdekel. Ez a darab is aktuális, élő és nagyon kínzó dilemmáról beszél, nevezetesen az igazság relativizmusáról. Ebben a műben kétféle igazság találkozik: a zsigeri emberi igazság és a jog által meghatározott igazság. Az esetek bizonyos részében ezek nem esnek egybe, nem mindig vannak fedésben. Ez a darab pont ilyen problémát feszeget, és végigéli a dilemmának mindkét oldalát: a brutális cselekedetre adott társadalmi, jogszerű választ és az emberi ösztönös, zsigeri választ. Ebben a kettőben van valami kibékíthetetlen, ez teszi igazán izgalmassá.”

Szirtes Tamás arról is beszélt, hogy nagyon szereti ezt a színházat és a kollégákat is. “Hallatlan segítőkész és ambiciózus társaság fogadott, és szükségem is van rá, mert ez rendkívül összetett színházi mutatvány lesz.” – mondta, és hozzátette, most egy nagyon jó menetben vannak, mindenki erősen húz, és reméli, hogy már nem állítja meg őket semmi…

A teljes interjút ITT olvashatják.

Gyilkosság az Orient Expresszen

Poirot nyomozó kényelmes hazaútra vágyik a legendás, káprázatos Orient Expresszen. Csakhogy az előkelő útitársak között akad valaki, aki nagyon gyanús. Annyira gyanús, hogy bele is hal. A gyilkos pedig közöttünk van, hölgyeim és uraim… és nem is biztos, hogy egyetlen áldozattal beéri. Hóakadály, sikoly, lövés. Rettegni lehet, kiszállni nem.

A darab Magyarországon elsőként a Thália Színház nagyszínpadán látható.

Szereplők: Szervét Tibor, Pindroch Csaba, Gubás Gabi, Tóth Eszter, Mentes Júlia Virginia, Molnár Piroska / Udvarias Anna, Mórocz Adrienn, Mózes András, Vida Péter, Ember Márk, Tamási Zoltán, Tamási Zoltán, Ikotics Milán, Kollár Lilian/Prokopius Maja Roxána

A színdarabot Hamvai Kornél fordította. Az előadás jelmeztervezője Rományi Nóra. Látvány: Freelusion, látványtervező: Emil Goodman. A darab zeneszerzője Gulyás Levente.