SZFETörőcsik MariSzervét TiborMolnár FerencDuda Éva Társulat
  • facebook
  • instagram
  • 2020. november 25., szerda

    Szirtes Tamás: „Hosszútávon is hiszek abban, amit online színháznak lehet nevezni”

    2020. november 20., péntek 17:15

    A Madách Színház az idei évad új bemutatóit a járványhelyzet miatt a virtuális térbe helyezi át. A november 21-én induló SzínpadON-sorozatukban újra láthatják az Örökké fogd a kezem című darabot Szirtes Tamás rendezésében, akivel a készülő előadásról, a következő hetek programjairól, a színházi varázsról és az elmúlt másfél-két hónap eseményeiről beszélgettünk, de a Madách Színház igazgatója azt is elárulta, hogy ez a sorozat a színházi alkotók munkájába is betekintést enged.

    A járvány első hulláma alatt milyen élményekkel, tanulságokkal gazdagodtak a merőben szokatlan virtuális próbafolyamat, majd az Örökké fogd a kezem és a Jövőre, veled, ugyanitt online bemutatóit követően?

    – A nyári online előadásaink során rendkívül sokat tanultunk, hiszen teljesen új műfajhoz kezdtünk akkor. Az akkori tapasztalatainkat próbáltuk felhasználni, amikor a novemberben induló online színházunkat terveztük. A meghatározó nézői igények miatt folytatjuk, csak most már más formában. A két bemutatót összesen több mint tízezren látták, a visszajelzések pedig egyértelműen pozitívak voltak, még a technikai hibáinkkal is elnéző volt a közönség. A nézők elragadtatással fogadták az Örökké fogd a kezem! és a Jövőre, veled, ugyanitt! előadásunkat is.

    Örökké fogd a kezem próba, Rudolf Péter és Nagy-Kálózy Eszter (Fotó: Madách Színház/Jardek Szabina)

    Most talán annyival szerencsésebb, hogy próbálhatnak a színházban…

    – Valóban próbálhatunk, az online programokat nem tiltja a kormányrendelet, de a társas együttlét nem olyan, mint a vírus előtt volt. A járványügyi szabályok erőteljesen árnyékolják ennek gondtalanságát. Dolgozni jövünk össze, vigyázunk egymásra, és csak annyit és olyan közelségben vagyunk együtt, hogy egymást semmiképp ne veszélyeztessük.

    Tavasszal említette, hogy többet dolgozott, mint egyébként, mivel nem kevés szervezési kérdés merült fel. Ez most is így van?

    – Fokozottan így, mert az online színházunk koncepciója az, hogy a közvetítés teljes vertikumát magunk csináljuk. Kezdve az új honlapunkkal, a jegyvásárlással, a hozzá tartozó marketing tevékenységgel, illetve a stúdió színpadunkról saját technikai fejlesztésben streamelünk.

    Ki az, aki segíti, akire partnerre lelt a kezdeményezésben?

    – A színházban elsőszámú segítségeim a munkatársaim, akik szintén nagyon újszerű feladatnak tartják, hogy új játszóhelyet alakít ki a színház online platformon. Nagy segítségünkre van a honlap kialakításában és a streamelési feladatra való alkalmassá tételben egy fiatal programozó csapat Kakas Márton vezetésével, és a legnagyobb köszönettel az IBM Budapest Lab-nek tartozunk, akik az előadásaink sugárzásában biztosítják a hátteret.

    Szirtes Tamás (Fotó: Madách Színház/Jardek Szabina)

    A nézők mennyire lesznek aktív szereplői az SzínpadON-sorozatnak?

    – A SzínpadON sorozatban sokféle programot tervezünk, és közte jónéhányban számítunk a közönség részvételére. Ezek interaktív programok lesznek, ahol a nézőknek is jelentős szerepet szánunk.

    Bevallom, a kulisszák mögötti munka mindig is izgalmas volt számomra, és az online előadások között szerepel is hasonló “beavató” program Kerüljenek közelebb a színházcsináláshoz! címmel.

    – A magyar színházi életben igen sok tehetséges és eredeti alkotó működik, a mesterkurzust a Madách Színházban dolgozó művészekkel kezdjük, de ki akarom szélesíteni valamennyi tehetséges és eredeti alkotó számára. A színházcsinálásnak vannak mindenkire vonatkozó alapszabályai, de óriási szerepe van az egyéniségnek. Ez a sorozat nagyon sok különböző színházi alkotó munkájába engedhet betekintést.

    Ez az alkotói munka a színház legnagyobb varázsa?

    – Az alkotófolyamatot szeretem talán legjobban. Azt az utat, ahogy a gondolatból élő színházi előadás lesz. Ennek minden szakasza rendkívül izgalmas. Ezek a szakaszok kreativitást, egyediséget és problémamegoldó képességet követelnek a színházban mindenkitől. Azt is nagyon szeretem, ahogy a tehetségek összeadódnak, és a mű, ami születik, sok nagyszerű egyéni teljesítményből álló közös alkotás.

    Az online előadásokra mennyit próbálnak?

    – A SzínpadON sorozatát két meglévő előadással indítjuk, az Örökké és Jövőre. Itt a próbafolyamat rövidebb, valójában felújítjuk az előadást, de – és ezt most a Rocamora-darabról mondom – az előadás meg is újul. Sok olyan új elem kerül bele, ami tavasszal nem volt lehetséges. Megújul a világítás, az előadás videóanimációs hátteret kap, és nagyon számítok jelentős operatőri teljesítményre is.

    Örökké fogd a kezem próba, Rudolf Péter és Nagy-Kálózy Eszter (Fotó: Madách Színház/Jardek Szabina)

    Sokszor elhangzott, hogy a kényszer remek múzsa. Most újra olyan helyzetbe kerültünk, ahol a kreativitással lehet túlélni. Az egyértelmű volt, hogy ha online, akkor ezúttal ne Facebook-akciókkal készüljenek?

    – Hosszútávon is hiszek a színháznak ebben az új ágában, amit online színháznak lehet nevezni. A színészi munka intim közelsége és kidolgozottságára nagyon jó lehetőséget kínál. Lehetőséget kínál továbbá egyedi vizuális kifejezésmód kidolgozására, és arra, hogy olyan darabokat mutassunk be, amikre a nagyszínházban nem került volna sor. Azt is el tudom képzelni, hogy írók számára az online színház kihívást jelent, és kifejezetten erre születnek majd művek.

    A programok között szerepel a „Mi a pálya?” című páros interjú, melyben színész kérdez színészt. Hogy választják ki a színész párokat, számít a kémia?​

    – Igen, a kémia rendkívül fontos. Most gondolkozunk, egyelőre nincs recept, hogy olyan kollégákat kérjünk fel, akik sokat dolgoztak együtt, vagy olyanokat, akik csak távolról figyelték egymás pályáját. Olyanokat-e, akik hasonló művészi világlátással rendelkeznek, vagy éppen fordítva. Ki fogunk próbálni többféle párosítást, én is nagyon kíváncsian várom az eredményt.

    Mi az, ami ön szerint a legizgalmasabb egy színész életében, mit kérdezne a művészektől?

    – Én a színész művészetében az átváltozási képességet csodálom a legjobban. A szemünk előtt történő átalakulást. Ezt varázslatosnak találom, és biztos, hogy ezzel kapcsolatosan kérdeznék.

    Szirtes Tamás

    ​- Bemutatják majd a világsikereket, lesz olyan előadás, amely a Kerüljenek közelebb az irodalomhoz! címet kapta, és a musicalslágereket is górcső alá veszik. Milyen gondolatok menték állították össze a témákat?​

    -Azokról a világsikerekről beszélünk, amelyek a Madách Színházban színre kerültek. Elgondolkodunk ezeknek a műveknek a születésén, és azon a folyamaton, ahogy nálunk a Madáchban a non-replica lehetőség révén egyéni előadási formát öltöttek. Az irodalom témakörében színészi önálló esteket tervezünk, a Madách Színháznak az egyik legsikeresebb magyar bemutatója az Én, József Attila volt, kézenfekvőnek látszik, hogy létrehozzunk egy sajátos megközelítésű, József Attiláról szóló „Önálló estet”. Nyáron új játszóhelyet avattunk a Madách Színház Tetőteraszán, ahol a duettkoncertjeink a musicalsikereink köré szerveződtek. Ezt a gondolatot folytatjuk online formában is.

    Az előadásokat később is megnézhetjük?

    – A Madách színházi online játszás lényege, hogy élőben, valós időben kerülnek közvetítésre.  Ez hozza igazán közel az élő színházhoz. Nem tervezem, hogy úgynevezett on demand módon később is visszanézhetők legyenek.

    Hogy látja, miként változott, értékelődött át a színház szerepe a járványnak köszönhetően?

    Az elmúlt másfél-két hónap a színházak számára egyszerre volt drámai és katartikus. Jelentősen lecsökkent azoknak a száma, akik a félelmüket legyőzve mégiscsak eljöttek hozzánk, vagy bármelyik színházba. Ez rendkívül drámai módon érintett mindannyiunkat. Azonban azok a nézők, akik mégiscsak eljöttek és ott voltak, csodálatos élményt szereztek számunkra. A szeretetük és elragadtatásuk mindent feledtetett mindannyiunkkal.

    November 21-én a Madách Dekameron nevű műsorfolyam első előadásaként a tavaszi lezárások alatt már nagy sikerrel bemutatott Örökké fogd a kezem című Carol Rocamora-darabot láthatják Nagy-Kálózy Eszter és Rudolf Péter főszereplésével. Decemberben pedig újra megtekinthető lesz otthonaikban Bernard Slade: Jövőre, veled, ugyanitt című vígjátéka Kovács Lotti és Szemenyei János közreműködésével, Harangi Mária rendezésében. Szintén decemberben tűzik műsorra a Kerüljenek közelebb musicalslágereinkez! című esteket.

    A programokról ITT olvashatnak bővebben.

    Szerző: Vass Kata / Színház Online

    - Színházi pillanatok az Instagramon -