gate_Bannergate_Banner
Vecsei H. MiklósBarta ÁgnesMészáros MartinRainer-Micsinyei Nóra
  • facebook
  • instagram
  • 2024. június 23., vasárnap
    banner_bigBanner3
    banner_bigBanner4

    Tárnok Marica bábművész: „Megcsavartam egy lepedőcsücsköt”

    2021. augusztus 16., hétfő 06:57

    20 éves kora óta dolgozik független társulatokkal, de a bábszínészet lett a mániája, és 2011-ben megalapította a saját társulatát, a Marica Bábszínházát. Később létrehozott egy akadálymentesített kulturális teret Rámpa néven, ahol találkozhatnak „speciálisak és épek, gyerekek és felnőttek, idősek és fiatalok, meg akiken van sapka és akiken nincs”. Tárnok Maricát kérdezte a gyerekkelvagyunk.hu.

    A teljes interjú itt érhető el.

    A kérdésre, miért kellett neki egy saját bábszínház, Marica elárulta: „Azért, amiért bábszínész lettem. A Független Színpadon dolgoztam még, amikor betévedtem egy kórház segítő szolgálatára. Akkor még csak egy-két ilyen kezdeményezés volt az országban, nekem pedig alig volt eszközöm ahhoz, hogy felvidítsam a gyerekeket, akik ott feküdtek súlyos betegen infúzióhoz kötve. 

    Kétségbeesésemben megcsavartam egy lepedőcsücsköt, és valami csoda folytán félórás önfeledt játékot biztosítottam ezzel egy kisfiúnak. Akkor azt éreztem, hogy valami fantasztikus dolog történt, és hogy nekem ez kell. 

    Addig maximum a tévében láttam bábszínházat. Rá egy hónapra – mindez ’97 körül történt – találtam egy hirdetést, hogy a Bábszínházba új stúdiósokat keresnek, és jelentkeztem. Akkor épp nem volt bábszínészképzés az SZFE-n, utánunk egy évvel indították újra” – mesélte az alkotó.

    Tárnok Marica és bábszínházi alkotótársa, Sz. Nagy Mária (fotó: Ribárszki Viktória)

    Marica számára döbbenetes élmény volt a bábozás: „Akkor jöttem rá, hogy ez képzőművészet is, mozgás is, szóval, minden benne van. Aztán találkoztam Gergye Krisztiánnal, aki látta a vizsgaelőadásunkat, és elkezdtünk együtt dolgozni. Az ő táncoló emberbábjai újabb inspirációt jelentettek. „

    Marica Bábszínháza úgy lett, hogy a Néprajzi Múzeum felkérte, hogy próbálja meg a múzeumpedagógiát a bábművészettel ötvözni: „Tárgyanimációkat készítettem nekik néprajzi tárgyakra, de elkezdtem „modernizálni” is a tárgyakat, mint például A kakas és a pipe című mesémben, amelyben van fazék, tejes doboz, szívószál, vagyis teljesen hétköznapi dolgok is. 

    Akkor jöttem rá, hogy ilyesmi minden előadásomba kell, mert felejthetetlen első öt percet ad a nézőnek, amíg felfogja, hogy ez a színház másképp, nem az elvárásai szerint fog működni. 

    Az interaktív, akár tárgyjátékos átvarázsolás arra ad neki lehetőséget, hogy elkezdje megélni a történeteket. Innentől kezdve nem kérdés, hogy A kisgömböc című előadásunkban miért a tulipános láda, vagy a hímzett vánkosok az előadás szereplői. Olyan keretet kap az előadás, amelytől a néző el meri engedni magát és velem tud jönni” – mesélte Marica.

    A teljes interjú itt érhető el.

    Színházi pillanatok az Instagramon
     -
    HÍREINKET ITT IS KÖVETHETI:
    © 2024 szinhaz.online
      KapcsolatImpresszumMédiaajánlatAdatvédelmi irányelvek
  • facebook
  • instagram