Jászai MariOSZTBodrogi GyulaVígszínház
  • facebook
  • instagram
  • 2024. május 8., szerda
    banner_bigBanner3
    banner_bigBanner4

    „Sokat gondolkoztunk, hogyan keverjük a tudományokat az előadóművészettel” – Interjú Nele Lietzke-vel

    2023. május 9., kedd 06:53

    Van időd? címmel érkezik osztrák előadás a PlayOn! Fesztiválra. Nele Lietzke-vel, az előadás írójával és rendezőjével beszélgettünk.

    Ajánló az előadás elé:

    Alex biztosan elnézte az időt. Nincs más magyarázat arra, hogy miért nem jelent meg az előadáson – általában olyan megbízható. Nem lehet rá várni; elvégre a közönség megérkezett. Szóval, mit lehet tenni? Az előadás kellékese készséggel segít elütni az időt, amíg Alex megérkezik. Lassan egy egész kis történet bontakozik ki, amelyben minden az idővel kapcsolatos kérdésekre játékos és tudományos választ kapnak a nézők.

    A rendezőről:

    Nele Neitzke a hannoveri egyetemen szerzett mesterdiplomát német irodalom és neveléstudomány szakon. Párhuzamosan dolgozott az egyetem színházpedagógiai tanszékén, és rendezőasszisztensi feladatokat is ellátott. 2007-ben a Theater Ulmba szerződött, ahol színházpedagógusként, dramaturgként és rendezőként tevékenykedett. 2011-ben részt vett egy müncheni színházi menedzsment továbbképzésen. 

    2012 és 2016 között a würzburgi Mainfranken Színházban az ifjúsági színházi osztályt irányította. A 2016 óta Nele Neitzke a Landestheater Linz fiatal közönségért felelős osztályának vezetője. Színházi munkái meghívást kaptak többek között a 2011-es KUSS-Fesztiválra és a Bayerische Theatertagera, ahol 2015-ben első díjat nyert a JUNGER KLASSIKER – FAUST SHORT CUTS című darabjával. Több előadását is díjazta az osztrák STELLA gyerekszínházi fesztivál zsűrije.

    Interjú:

    Honnan jött az ötlet az előadáshoz, mi volt a legfőbb inspiráció?

    Amikor meghallottam, hogy megépítik Linzben a „Tudás Cirkuszát” (egy olyan előadóteret, amelyet a tudományoknak és a művészeteknek hoztak létre) egyből tudtam, hogy muszáj egy mindkét tematikához illeszkedő színdarabot csináljunk. Sokat gondolkoztunk a koncepción, hogy hogyan keverjük a tudományokat az előadó művészettel úgy, hogy az a fiatalok számára is szórakoztató legyen. Színházi évadunk mottója az „időtlenség” – így ezt a témát szerettük volna továbbvinni az előadásunkba is.

    A megfelelő technikai hatás elérésének érdekében pedig együttműködünk az Alkalmazott Tudományok Egyetemének: Digitális Művészetek Tanszékével és a két csapat közös munkájával hoztuk létr a Van időd? című előadásunkat.

    A célközönség ismerete befolyásolja-e a művészi megnyilvánulás kifejezőrendszerét, mennyiben alkot másként a művész, ha tudja, hogy fiataloknak alkot?

    Természetesen, ezek mindig közrejátszanak! Én főként a gyermek- és ifjúsági színházi területen dolgozom. Gyakran specifikusan, és egészen részletekbe menően vizsgáljuk a színházba járó közönséget. A linzi Landestheaterben először is mindig alaposan kikérdezem a fiatalokat, a családokat és természetesen a tanárokat is a darabjaink témájáról, az élményeikről és megvizsgáljuk, hogy mennyire passzolt az adott korcsoporthoz az előadásunk. Ha lehetséges, több iskolai próbalátogatáson is részt veszek, és részletesen elemezzük az előadást a fiatalokkal. Indul például társulatunkban egy új program, a „Jugend:Rat”, amelyben 8 és 18 év közötti fiatalokkal szeretnénk több évadon keresztül dolgozni, hogy még több visszajelzést kapjunk az adott célcsoportoktól. A közönségünk alapos és módszeres vizsgálata tehát elég erősen befolyásolja a művészi munkánkat.

    Ebben az előadásban fontos szerepet kap a digitális technika. Hogyan emelitek be az új technikai médiumokat az előadásba?

    Már a darab előkészítésének korai fázisába bevontuk az Alkalmazott Tudományok Egyetemének hallgatóit. Olyan különböző technikai megoldásokon dolgoztak, mint az: az élő mozgás-követés, különböző vetítési stílusok, amelyek mind a nézőt bevonódását segíthetik. Végül úgy döntöttünk, hogy elsősorban a „Tudás Cirkuszának” hatalmas vásznára való vetítésével próbálunk ki egyfajta „Fake-AR”-t (Augmented Reality), mivel biztosak voltunk benne, hogy kevés 8 éves gyermek hoz magával AR-alkalmazásokra alkalmas telefont. Ezen kívül a Linzi Művészeti Egyetem hallgatóival dolgoztunk együtt a színpad- és jelmeztervezésen, valamint a hang és a videó megtervezésében – a kivetített videó egyébként főleg régi stílusban készült: super-8-as kamerával valódi, ám szándékosan megkarcoltfilmanyagra vettük fel. Az analóg technikával készült, mégis modern környezetben tálalt videó anyag is nagyon jól illeszkedik az „időtlenség” tematikájához.

    Ezúttal nem klasszikus darabból indultatok ki. Tervezitek-e a jövőben, hogy ismét drámai alapanyaghoz nyúltok?

    Évadonként 6-8 darabot mutatunk be, és ezek színreviteléhez törekszünk a lehető legkülönbözőbb formákat és tematikákat használni. Vannak régebbi szövegek, amelyekkel foglalkoztunk, valamint modern drámaműveket is feldolgoztunk már, viszont a Van időd esetében például egy különleges alkalomra készített előadásról beszélünk. A PlayOn! együttműködés résztvevőjeként, és a járvány kezdete óta mi is egyre több digitális eszközt próbálunk ki az előadásainkban, de persze nem minden esetben csak ezekkel dolgozunk.

    A digitális és a hagyományosabb színházi formák számunkra egyenlően értékesek, hogy épp melyiket választjuk, az mindig az előadott tartalomtól, az előadás helyszínétől és az abban rejlő lehetőségektől függ.

    Az érdeklődők a Van időd? című előadást május 19-én, 15:00 órakor láthatják a Kolibri Színházban.

    Jegyet itt válthatnak.

    KÖZREMŰKÖDŐK: Isabella Campestrini
    Időtartam: 60 perc
    Nyelv: Német nyelven, magyar és angol felirattal
    Felvonások: 1
    Korhatár: 10 éves kor felet

    Színházi pillanatok az Instagramon
     -
    HÍREINKET ITT IS KÖVETHETI:
    © 2024 szinhaz.online
      KapcsolatImpresszumMédiaajánlatAdatvédelmi irányelvek
  • facebook
  • instagram