A belváros színházi forgatagában az idén ötödik születésnapját ünneplő Mozsár Műhely különleges színfoltot képvisel. Sok-sok független alkotó produkciója valósulhatott meg itt, a repertoár nagy részét kortárs, illetve magyar szerzők teszik ki, itt indult útjára a nagysikerű Beszélő levelek és itt leltek otthonra Bősze Ádám zenetörténeti estjei is. És bár a befogadó hely időközben nevet váltott (Keménydió), a helyszín és a programok színvonala változatlan.
A Mozsár Műhelyben az idei évadban három új bemutatót tartanak. Október elejétől a Lábujjhegyen című új sorozatban Megyeri Léna és Bősze Ádám a tánc és a zene közös történetéből elevenít fel pillanatokat, október végén Földes Eszter és Almási Sándor mesél egy fiatal apáca és egy ifjú márki bűnös szerelmi viszonyáról a Portugál levelek-ben, a jövő év elején pedig színpadra kerül Petőfi Sándor Az apostol című elbeszélő költeménye Szilágyi Bálint újraértelmező rendezésében.
„Tánc és zene: első látásra (és hallásra) elválaszthatatlanok egymástól. Mégis, koreográfusok és komponisták viszonya meglehetősen viharosan és hullámzóan alakult az elmúlt évszázadok folyamán” – fogalmaznak az előadássorozat megálmodói, Megyeri Léna tánckritikus és Bősze Ádám zenetörténész. Az október 5-én induló LÁBUJJHEGYENa két művészeti ág közös történetéből villant fel epizódokat a Napkirály udvarától egészen napjainkig, azaz a balett születésétől a posztmodern előadásokig, Lully, Rameau, Mozart, Csajkovszkij, Sztravinszkij szerzeményein át a balettművészet olyan meghatározó alkotóiig, mint Gyagilev vagy Nyizsinszkij.
A sorozat előadásai:
2021. október 5. A király táncol – hogyan született a balett?
2021. november 2. A rivális királynők – Händellel Londonban
2021. december 7. Párizs ítélete – írt-e balettzenét Mozart?
2022. január 4. Bolondos dallamok – itáliai táncok Verdiéknél
2022. február 1. Fekete hattyú, fehér hattyú – romantikus mesék
2022. március 1. Bűvöljetek el! – Sztravinszkij vs. Nyizsinszkij
2022. április 5. Broadway melodies – Amerika is táncol
2022. május 3. Tornacipőben – posztmodern kalandok
2022. június 7. A jövő tánca – zenés-táncos kortársaink
Földes Eszter és Almási Sándor tolmácsolásában, Vörös Róbert rendezésében október 26-án és 28-án debütál a Mozsár színpadán a Portugál levelek. A fiatal apáca, Mariana Alcoforado és az ifjú francia tiszt, a későbbi Chamilly márki szerelmi viszonya nagy botrányt kavart annak idején.
A férfi a következmények elől visszamenekült Franciaországba, Mariana pedig hónapokon át hosszú levelekkel ostromolta őt. Fájdalmasan szép és mélyen megindító leveleinek gyűjteményét először
1669-ben adta ki egy francia kiadó. Magyarul – közel 300 évvel később – 1959-ben jelent meg a kötet Szabó Magda fordításában. A fiatal nő öt levélben írta meg fájdalmát, sértettségét, az elhagyatottság megaláztatásait, a dühöt, a vágyódást, a tagadást és az elengedést. A levelek eredetével kapcsolatban rendszeresen kételyek merülnek fel, sokan állítják, hogy azokat egy irodalomban jártas férfi írta, ezen kétségek ellenére világirodalmi sikere vitathatatlan, amit nem csak a szöveg ragyogó költészetének köszönhet, de annak a szavak mögül felsejlő magasztos gondolatnak is, hogy a befalazott valóság fölött a teremtő képzelet minden körülmények között győzedelmeskedik – nemcsak a szerelem örökkévalóságát, hanem a művészet korok és társadalmak fölötti erejét, győzelmét is hivatott hirdetni.
A Mozsár Műhely indulása óta elkötelezett abban, hogy kortárs szövegek mellett időről időre klasszikus műveket is bemutasson. Ám fontosnak tartják, hogy ezeket a mai fiatal generációk számára is érthetővé és izgalmassá tegyék – különösen a kötelező olvasmányok színpadi feldolgozásai esetében.
Néhány éve az akkor még egyetemista Szilágyi Bálint rendezte Csokonai Karnyónéját, ami rendkívül népszerű lett, különösen a fiatal korosztály körében. Adta magát, hogy a sikeres együttműködés folytatódjon, az azóta elismert rendező, ma már egyetemi oktató ezúttal egy másik adaptációval jelentkezik: Petőfi Sándor elbeszélő költeményét, Az apostolt állítja színpadra, ismét különleges felfogásban: a Karnyóné csak férfiakból álló előadói gárdája után ezúttal csak női színészekkel meséli el a történetet.
Szilágyi Bálint így ír a műről, ami jövő év elején kerül majd bemutatásra: „Petőfi keserű mesét írt egy szegénylegényről, aki világjobbításra esküszik, de túl nagy áldozatot hoz érte. Nemzetünk koszorús költője a világmegváltás veszélyére, az elvakultságra figyelmeztet. A történelem talán soha nem tudja leróni a márciusi ifjak felé az adósságát. De mi igen: a saját életünkkel és minden újszülött életével, akiket arra nevelünk, hogy napsugárként érleljék tovább a Földet. Ami még mindig távol áll a Petőfi által vágyott Nagy Szürettől. Ezért sürgető, hogy megszülessen ez az előadás.”
Az új premierek mellett továbbra is műsoron maradnak a korábbi nagysikerű produkciók, mint a Call GirlMészáros Piroskával, a Bánatos kurváim emlékezeteHegedűs D. Gézával és a Mozsár Műhely védjegyévé vált Beszélő levelek. Valamint a járványhelyzet kihirdetése előtt bemutatott, ezért szinte még alig játszott előadások, mint a SzócsőFullajtár Andrea és Szántó Balázs megrázó szerelmi kettőse és az Egressy Zoltán novelláiból született Álmos utas haragja olyan nagyszerű színészekkel, mint Vándor Éva, Földes Eszter, Sipos Vera és Ódor Kristóf.