Új generációs, fiatal alkotókat hív a FrenÁk Társulat a Cafe de la Danse Fesztiválra

Június 16-18. között immár harmadszor rendezi meg a FrenÁk Társulat Kápolnásnyéken a Cafe de la Danse Fesztivált. A fesztivál alapgondolatáról és a programról Frenák Pált kérdezte a Színház.org, a Színházi Olimpia oldalán Turbuly Lilla.

– Itthon 2021-ben tartották az első fesztivált, de úgy tudom, Franciaországban hosszabb múltja van. Mire utal a név?

– Egy intimebb, bensőségesebb hangulatú fesztiválra, ahonnan nem rohan el a közönség az előadás után, lehetőség nyílik beszélgetésekre. Azzal, hogy a nézők esetleg részt vesznek a táncos workshopokon, majd ott maradnak az előadásokra, átjárhatóbb lesz a művészek és a közönség közötti határ, személyesebbé válik a fesztivál. A művészek is nézik egymás előadásait, találkoznak, nem az történik, mint sok fesztiválon, hogy a saját előadásuk után már mennek is. Ezt a Franciaországban már bevált formát és nevet hoztuk el Kápolnásnyékre.

– Van a kortárstáncnak itthon vidéken közönsége?

– Él az az előítélet, hogy nincs. Kápolnásnyéken azonban teljesen mást tapasztalunk. 2021 óta még csak két év telt el, de érezhető a megnövekedett érdeklődés, idén már nagyon gyorsan elfogytak a helyek. Minőségi előadásokat hozunk, és a régió közönsége ezt értékeli, nyitottan fogadja. Olyanok is visszatérő nézők lettek, akik korábban sosem láttak kortárstánc–előadást.

– Miért éppen Kápolnásnyék a helyszín?

– Itt van a FrenÁk Társulat magyarországi befogadó székhelye, így logikus volt, hogy ide szervezzük a fesztivált is. Hozzáteszem, a társulat küzd azzal, hogy itthon nincs önálló próbatermünk és játszóhelyünk, a célunk az, hogy legyen.

– Az első nap saját darabjukat, a Fiúkat játsszák, a második és a harmadik napon azonban külföldi koreográfusok mutatkoznak be. Hogyan állt össze a program?

– Új generációs, fiatal alkotókat hívtam, akikben fantáziát és ambíciót látok, és akik már egy vagy két koreográfiával bizonyították a tudásukat. A második napon három mini etűddel lép fel Theo Pendle, Anibal Dos Santos és Eoin Mac Donncha. Három országból (Franciaország, Németország és Írország), három különböző kultúrából érkeznek. Azt tapasztalom, hogy a kezdő koreográfusoknak sokszor túlságosan nagy falat egy 40-50 perces koreográfia, agyonnyomja őket a feladat. Itt egy-egy rövidebb, 15 perces etűddel lesznek jelen, és hármuk munkáiból, fragmentumszerűen épül fel az este.  Az utánuk fellépő Manuel Martinez chilei származású művész, aki a francia központi cirkusz növendéke volt. Az a 40 perces légi duett, amit Pablo Peñailillo Sotóval előadnak, világszerte is kuriózumnak számít. A harmadik napon a finn MimoArt Company Body Notes című előadása ötvözi a kortárstáncot a butoh-val, a pantomimmel és a vizuális művészetekkel.

Folytatást itt olvashat.

Az interjút Turbuly Lilla készítette.