gate_Bannergate_Banner
Györgyi AnnaRózsavölgyi SzalonZnamenák IstvánTrokán Nóra
  • facebook
  • instagram
  • 2024. november 21., csütörtök
    banner_bigBanner4

    Új hangzásvilággal mutatják be a Mária Evangéliumát – Novák Péter, Tolcsvay László és Juronics Tamás válaszolt

    2022. április 11., hétfő 10:23

    Április 16-án, húsvét szombatján mutatják be a Győri Nemzeti Színházban Tolcsvay László, Müller Péter és Müller Péter Sziámi zenés művét, a Mária evangéliumát. A készülő előadásról Novák Péter, Tolcsvay László és Juronics Tamás mesélt a Kultúra.hu videójában.

    A portál stábja a készülő előadás próbáján járt, ahol Tolcsvay László zeneszerző a darab születéséről, Juronics Tamás rendező-koreográfus az újragondolásról mesélt, Novák Péter pedig elárulta, hogy Heródes szerepéért hosszú idő után tért vissza a deszkákra:

    A Szűz Mária történetét és anyaságát középpontba állító rockoperát 20évvel ezelőtt mutatták be a Madách Színházban, Nagy Viktor rendezésében, azóta a zenés színpadok visszatérő sikerdarabja. Mária ifjúságától Krisztus születésén és kereszthalálán át Mária mennybemeneteléig követi az eseményeket János apostol látomásos tolmácsolásában, valódi témája azonban a női sors felmutatása, annak minden szépségével és fájdalmával együtt.

    Juronics Tamás rendező-koreográfus kiemelte, hogy a Mária evangéliuma ősbemutatója az 1990-es évek elején egy új formanyelv, a műfaj nyugati előzményeihez képest minden elemében magyar rockopera megszületésének példája volt. Most új utakat, új ábrázolásmódokat kell keresniük, hogy az előadás ugyanazt a hatást váltsa ki – tette hozzá.

    „Nem egy ikonosztázt állítunk színre, hanem mai emberek játszanak el egy misztériumtörténetet. A fókusz az emberi síkon van, mégpedig női látószögből. Csak annyira archaizálunk, mint egy régészeti lelet, amit Cziegler Balázs látványos, titkokat rejtő és műfajelőzményi inspirációkat megidéző díszlete okosan érzékeltet, míg Benedek Mari jelmezei a mai kort jelenítik meg” – mutatott rá Juronics Tamás, aki nem először dolgozza fel a témát. Korábban kétszer is koreografálta Arvo Part Stabat Mater című művét, valamint Pergolesi Stabat Materét, és a 2019-es Credóban is a szakrális és a profán, az isteni és az emberi dimenziók közötti kapcsolat foglalkoztatta.

    Tolcsvay László felidézte a mű megírásának körülményeit, párhuzamot vonva a rendszerváltás időszakának értékválsága és a mai kor között. „Az egyetlen biztos pont számunkra az anyánk szeretete volt. A női nem iránt érzett hálát írtuk bele a műbe, amely a történelmi időkben képes átsegíteni az emberiséget az őrületen. A magyar kultúrában minden fundamentális érték az anyához köthető, gondoljunk csak az anyanyelvre vagy az anyaföldre” – hangsúlyozta a zeneszerző.

    A LantArt Produkció előadása a Győri Nemzeti Színházzal és a kaposvári Csiky Gergely Színházzal közös koprodukcióban valósul meg. Az április 16-i győri és a május 3-i kaposvári bemutatón a főbb szerepekben Bordás Barbara, György-Rózsa Sándor, Feke Pál, Novák Péter és Ódor Kristóf látható.

    A június 6-i budapesti premieren a Margitszigeti Színházban Mária szerepében Füredi Nikolett, Jézusként pedig Kocsis Dénes debütál. Az előadásban közreműködik a Szegedi Kortárs Balett, valamint a Győri Nemzeti Színház zenekara és kórusa, a zenei vezető Werner Gábor.

    A produkció létrehozását az Emberi Erőforrások Minisztériuma és a Nemzeti Kulturális Alap támogatta.

    Forrás: Színház Online, Kultúra.hu

    Színházi pillanatok az Instagramon
     -
    HÍREINKET ITT IS KÖVETHETI:
    © 2024 szinhaz.online
      KapcsolatImpresszumMédiaajánlatAdatvédelmi irányelvek
  • facebook
  • instagram