Lépjen be a tradicionális japán tánc csodálatos világába! – Amerika és Európa nagyvárosai után, újból Budapesten látható a neves táncművész, Fujima Rankoh, aki világszerte népszerűsíti és tanítja a tradicionális japán táncot, a nihonbuyót. A japán táncművészet évszázados titkai október 22-én ismerhetők meg a Nemzeti Táncszínházban.
A Japán Alapítvány társszervezésében megvalósuló estén a közönség három darabot láthat autentikus japán táncstílusban, a suodori stílusban, ami jelmez, paróka és smink nélküli, kimonóban és hakamában előadott táncot jelent.
Az est nyitótánca a klasszikus Oimatsu, amit maga a Fujima-iskola alapítója Fujima Kanbee koreografált az 1700-as években. Ezt követően a Miyako-furyu shamisen zenére táncolt nagauta koreográfia látható, melyet Fujima Rankoh nagyanyja, Fujima Fujiko készített, aki női előadóként elsőként kapta meg az Élő Nemzeti Kincs jelzőt.
A zárótánc ötvözi a keletet és a nyugatot, Fujima Rankoh saját, Beethoven: Holdfény szonátája alapján készített koreográfiáján keresztül. A hagyományos japán tánc, a nihonbuyo a kabuki táncból ered, bár az előadóművészet más formáiból is merít, mint például a noh, a kyogen és a bunraku. A nihonbuyo darabok alapvetően szóló produkciók, amelyeket a mitológia, az irodalom és a történelmi események ihlettek. A bemutatót Sakurai Takako tánckritikus kommentálja, magyar tolmácsolással. Előadásában a darabok tartalma és kiemelt elemei, valamint a japán tánc általános története kerül ismertetésre.
Fujima Rankoh Fujima Rankoh 1962-ben született Tokióban. Ötévesen kezdte el tanulni a nihonbuyo, a tradicionális japán tánc művészetét nagyanyjától, Fujima Fujikótól és édesanyjától, Fujima Rankeitől, rá egy évvel pedig már a színpadon is bemutatkozott. 16 évesen a Fujima iskola mestere lett. 25 évesen tanári engedélyt szerzett, azóta is számos tanítványa van, a kezdőktől a tanárokig.
Aktív tevékenységet folytat világszerte, és széles körben bemutatja a tradicionális japán táncot előadások és workshopok formájában Észak- és Dél-Amerikában, Ázsiában, a Közel-Keleten és Európában. 2015-ben a világhírű orosz és japán balett táncosokkal, Farouk Ruzimatovval és Ivata Morihiróval közösen hozták létre a Deai (Találkozás) című estet, ahol először mutatták be a Nobunaga c. darabot hármuk közös szereplésével. VI. Kineya Shojiro alatt tanulta a nagauta zene művészetét, a Komparu iskola noh játékát pedig az elhunyt Komparu Nobutakától sajátította el. Teaszertartási ismereteit az Urasenke iskola tagjától, Sokujtsuan Sohantól szerezte.
Ezen kívül Tosha Seiko, művésznevén Tosha Kiyoshitól tanult hayashi zenei kíséretet. Számtalan díjat nyert, köztük a MEXT Művészeti Ösztönző Díját, valamint a Kulturális Ügyek Ügynökségének Nemzetközi Művészfesztiválján az „Új Csillag” díjat. 2016-ban Japán kulturális nagyköveteként legfőbb küldetésének eleget téve igyekezett a japán táncot a világ különböző országaiban megismertetni a nagyközönséggel. Napjainkban is változatlanul a nihonbuyónak szenteli az életét. Sakurai Takako Sakurai Takako oszakai születésű tánckritikus.
1992-ben részt vett Moszkvában az Orosz Színművészeti Egyetem (GITIS) továbbképzésén. Rendszeresen ír kritikákat, beszámolókat és készít interjúkat olyan újságok és magazinok számára, mint a Nikkei Shimbun. Számos nemzetközi táncversenyen zsűrizett, mint a permi Nemzetközi Balettverseny (Oroszország) illetve a vicebszki Nemzetközi Modern Koreográfiai Fesztivál (Fehéroroszország). Tevékenykedett a Japán Kulturális Hivatal által szervezett.
Nemzeti Kulturális Fesztivál végrehajtó bizottságában, később ugyanezen fesztivál művészeti bírálói, majd művészeti tanácsadó bizottságában is vállalt szerepet. 2011-2017 között a Japan Arts Council nihonbuyo részlegének programszervezője volt. Külföldi tudósításai 37 országra terjednek ki; ő jegyzi a Kanjiru Ballet c. könyvet, társszerzője többek közt a Ballet Gallery 30 c. kötetnek. 2012-ben a Nihon Buyo Foundation ukrajnai turnéján japán táncot bemutató szakértő kommentátorként vett részt. 2015-ben ő koordinálta a Farouk Ruzimatov orosz és Ivata Morihiro japán balett táncosok, valamint Fujima Rankoh által életre hívott Deai (Találkozás) c. estet, ahol először mutatták be a Nobunaga című darabot hármuk közös szereplésével. 2017-ben az az indiai Bhuvanesvarban rendezett Odisha Biennálén a nihonbuyo előadások szakkommentátora volt.