Új epizóddal jelentkezett Zoltán Áron színművész VerShaker sorozata a projekt YouTube csatornáján. Ez alkalommal Bach Kata színésznő választott verset, amely egy beszélgetés kiindulópontjául szolgált.
Bach Kata Kiskunfélegyházán született 1990-ben, Dunapatajon nőtt fel. A zenei általános iskola elvégzése után a budapesti Vörösmarty Mihály Gimnázium drámatagozatos tanulója lett.
Érettségi után második próbálkozásra felvételt nyert a Színház-és Filmművészeti Egyetemre, ahol Marton László, Hegedűs D. Géza és Forgács Péter osztályába került. Szakmai gyakorlatát a Szputnyik Hajózási Társaság tagjaként töltötte. 2015-ben aztán a Vígszínházhoz szerződött, ahol számos főszerepet játszott már el azóta.
Ő volt Natasa Rosztova a Háború és Békében, Amália Schiller Haramiák című drámájában, Heléna a Szentivánéji álomban, de Portiát is ő játszotta a Velencei kalmárban.
Jelenleg az Anna Karenina címszereplőjeként, valamint a Vígszínház 2020/21-es évadának egyik új bemutatójában, Az apában láthatjátok, Valló Péter rendezésében. S
zínházi szerepein kívül játszott az Ischler című kisjátékfilmben valamint Reisz Gábor filmjében, a Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan-ban..
A videóban elhangzó vers Weöres Sándor Gnómák című ciklusának negyedik (befejező) verse. A gnóma poétikai alakzatáról Prágai Tamás József Attila-díjas író, költő, szerkesztő, irodalomtörténész így ír a Kortárs folyóirat 2015. januári számában:
A gnóma valamilyen gondolati tartalom tömör megragadása.
A köznyelv általában bölcsesség, bölcs mondás, rövid bölcsesség értelemben használja, az Értelmező kéziszótár szerint: „Egyszerű igazságot kifejező tömör (verses) mű(faj).”
Az alakzatot az antik retorika is megkülönbözteti, Arisztotelész kissé más értelemben határozza meg: „A gnóma kijelentés, de nem valami egyediről, például hogy milyen ember Ipikratész, hanem valami általánosról, de nem is minden általánosról, például nem arról, hogy az egyenes a görbének ellentéte, hanem csak arról, amire cselekvéseink vonatkozhatnak, és amit meg kell tennünk vagy el kell kerülnünk. Következésképpen, minthogy az enthümémák konklúziói és premisszái – mellőzvén magát a szillogizmust – gnómák, például: »Azért a józan ember legjobban teszi, / ha nem tanítja túl okosra gyermekét.« Ez gnóma, de ha hozzáfűzzük az okokat is, azaz hogy miért, az egész egy enthüméma, például: »mert nem csupán a lustaság hírébe jut, / de irigyelni fogják polgártársai«. Ez is gnóma: »Sosem vagyunk mindenben boldogok.« És gnóma ez is: »Halandó emberek közt senki sem szabad«, de ha hozzáfűzzük azt, ami közvetlenül utána következik, enthümémát alkot: »vagyon vagy Vakszerencse rabszolgái mind«.”
A témában további gondolatokat olvashattok a következő két hétben a VerShaker Instagram-profilján: https://www.instagram.com/vershaker/
A VerShaker Facebook-oldalán pedig a női lélek rejtelmeiről olvashattok költőnőink versei, esszéi és naplórészletei képében: https://www.facebook.com/vershakerface/