Újra látható a Pécsi Balett monumentális Faustja

Dubrovay László zeneszerzőt és a két főszereplőt, Molnár Zsoltot és Koncz Pétert kérdeztük.

Dubrovay László

Milyen érzés a Pécsi Balett táncművészeinek előadásában megvalósulva látni saját zeneművét, ezt a nagyszabású alkotást? Mennyire váltak valóra a komponálás közben ihletet adó víziói?

Dubrovay László: „Amikor megtudtam, hogy a Pécsi Nemzeti Színház műsorára tűzte a Faust, az elkárhozott c. táncdrámámat, izgatottan vártam a bemutató időpontját. Ugyan a mű elhangzott 2016-ban a MÜPA-ban és a pécsi Kodály Központban, amire 22 évet vártam, de az igazi színházi bemutató most volt 2023-ban.

A színpadi cselekmény és a zene a színházi térbe koncentrálódott, így sokkal hatásosabb lett a sokféle művészeti kifejezési eszköz céltudatos használatával. A táncosok a tánccal, színészi játékkal, arcmimikával, teljes szívükkel-lelkükkel, emberi mivoltukkal mindent megtesznek a mű mondanivalójának megjelenítéséért. Vincze Balázs koreográfiája, a színpadi díszletek, jelmezek, világítás-és hangtechnika kitűnően szolgálják Goethe örökérvényű gondolatait. 

Az eredmény döbbenetes élmény, aktualitása a tánc nyelvén is tökéletesen megmutatkozik. 

Így az előadás minden várakozásomat felülmúlta. Boldog vagyok, hogy egy ilyen minőségű előadás született! Ilyen színházi élményről csak álmodozhattam 27 évig, de megérte kivárni.

Kívánom, hogy a Pécsi Nemzeti Színház és a Pécsi Balett minden évben hasonló színházi élménnyel ajándékozza meg a közönséget!” – mondta el Dubrovay László Kossuth-díjas Érdemes művész, a Nemzet Művésze.

A Pécsi Balett társulatának két meghatározó tagja alakítja a főszerepeket a Faust, az elkárhozott című előadásban. Molnár Zsolt Harangozó-díjas magántáncos Faust szerepét, míg Koncz Péter Magyar Ezüst Érdemkereszttel kitüntetett magántáncos Mefisztót alakítja a produkcióban.

Miért fontos számodra ez a szerep és mi a legnagyobb kihívás benne?

M.Zs.: Faust az eddigi legnagyobb szerepem, hatalmas kihívás volt számomra. Nagyon érdekes az az érzelmi hullámvasút, amin keresztülmegy a karakter. Meg kellett keresnem magamban ezeket az érzéseket (düh, tehetetlenség, szerelem, sóvárgás, halál) és megélnem azokat, olyan őszintén, amennyire csak lehetséges.
K.P.: Mefisztó nagyon izgalmas szerep, nagyon más, mint amilyen a saját személyiségem.  Számomra ez a legnehezebb benne, hogy egy kicsit se legyek önmagam a színpadon.

Már 2007 óta vagytok tagjai az együttesnek, rengeteg darabban szerepeltetek együtt. Volt még olyan szerep, ami ennyire szoros együttműködést kívánt tőletek, mint Faust és Mefisztó szerepe?

M.Zs.: Nagyon szeretek Petyával együtt dolgozni. Alázatos, nagy teherbírású, hatalmas akaratú, fantasztikus művésznek tartom. Voltak közös szerepeink, amikben le voltunk kettőzve: a Bolero és az Otello. Jól tudtunk működni mind a kettőben, segítettük egymást. Ilyen mély partnerség, mint a Faustban nem volt még köztünk. A Száll a kakukk fészkére című előadásunkban is szoros volt a kapcsolat a karaktereink között (McMurphy és Bromden főnök), de talán nem függtünk ennyire  egymástól, mint a Faustban.

K.P.: Kecsóval (Molnár Zsolt beceneve) jó együtt dolgozni, tud egyszerre alkalmazkodó és irányító is lenni, továbbá diplomatikus. Igazi partner. Mindig szívesen dolgozom vele. A Száll a kakukk fészkére című produkcióban valóban nem volt ennyire szoros az együttműködés, de hasonló odafigyelést és koncentrációt igényelt a darab és a karakterek megformálása.

A táncdráma az élet nagy kérdéseire keresi a választ, mondhatjuk, hogy útmutatás az élethez. Más-e most szerepelni benne így, hogy már mindketten apák vagytok?

M.Zs.: Nagyon sok tapasztaláson és szenvedésen keresztül vezet Faust útja a boldogságig. Az élet is pont ilyen, sajnos szenvednünk kell azért, hogy fejlődhessünk és teljesebb emberek legyünk. Meg kellene állnunk néha és hálát adni azért, amink van, nem pedig folyton többet és nagyobbat akarni mindenből, hiszen semmi értelme. 

A kislányommal rengeteget játszom, igyekszem mindig jelen lenni, amikor vele vagyok. Igazából semmi másra nincs szüksége, csak szeretetre, megértésre, odafigyelésre. Bízom benne, hogy meg tudjuk mindezt adni neki.

K.P.: A darab Faust lelki utazásáról szól, a boldogság kereséséről. Az ember mindig többet akar, nem elégszik meg azzal, amije van. Ha gazdag, még gazdagabb szeretne lenni. Ha magányos, társat akar. Nem elég a tudás, amivel rendelkezik, neki több kell. Apaként nap mint nap látom, mikor a fiammal vagyok, hogy semmi különleges dolog nem kell az ő boldogságához csak annyi, hogy ott legyek vele.

***

Zeneszerző: Dubrovay László Kossuth-díjas, Erkel-díjas Érdemes művész, a Nemzet Művésze
Díszlet- és jelmeztervező: Molnár Zsuzsa
Dramaturg: Molnár Zsuzsa, Uhrik Dóra Kossuth-díjas, Liszt-díjas Érdemes művész
A koreográfus asszisztense: Ujvári Katalin Harangozó-díjas, Kovács Zsuzsanna
Rendező-koreográfus: Vincze Balázs Harangozó-díjas, Imre Zoltán- és Seregi-díjas Érdemes művész

Következő előadások: 2024. január 20. 21., február 28. 29. pnsz.jegy.hu 

***

A mű a 2023/24-es évadban a Pécsi Balett és a Pécsi Nemzeti Színház együttműködésében valósul meg a Pécsi Nemzeti Színház nagyszínpadán. A Faust, az elkárhozott című táncdráma felújítását a Nemzeti Kulturális Alap támogatta.

Az előadás ősbemutatója a Müpa szervezésében valósult meg 2016-ban a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében. Felvételről közreműködik a Szent István Filharmonikusok, vezényel Záborszky Kálmán Kossuth- és Liszt-díjas Kiváló művész

Előadásfotó: Rajnai Richárd
Forrás: Pécsi Balett 2024. 01. 18.