A Katona József Színház elmúlt két évtizedének egyik legsikeresebb előadása, a Top Dogs 2021. december 31., 19 órától, 2022. január 2., 24 óráig online megtekinthető az eSzínház.hu-n.
Az előadást Bagossy László rendezésében 2002. április 20-án mutatták be a Kamrában, onnantól a 2018-as a darabtemetésig 415 alkalommal került műsorra és számos vendégjátékon szerepelt.
A felvételen Bertalan Ágnest, Fekete Ernőt, Ónodi Esztert, Rajkai Zoltánt, Rezes Juditot, Szabó Győzőt, Vajdai Vilmost és Takátsy Pétert láthatják.
Ajánló a darab elé:
A Top Dogs szereplői kirúgott menedzserek – nyomorult „lúzer banda” –, akiket gyötör a kétségbeesés, mardos a szégyen, emészt a harag, és akik már-már belehullanak a moralizálás szánalmas mocsarába, mintha egyik pillanatról a másikra felejtették volna el a kemény jelszavakat:
“A Widmer-darabot Bagossy László vette kezelésbe a Kamrában. Megérte. Príma lett a szöveg, gunyoros a játék. Szürke kifutón illegetik magukat a szürke hivatalnok-egerek. (A díszletet Bagossy Levente tervezte.) Olyan az egész, mint egy terapikus divatbemutató (Földi Andrea-kollekció). Beteg korunk magatartásmodelljei közszemlén. A verseny kárvallottjai koreografált konfesszió útján beszélik ki magukból a sikertelenséget. Kollektív szöveg- és tornagyakorlatok, egyéni gyónások. Apatikusok, neurotikusok, hisztérikusok konformizáló kúrája. A színészek – Bertalan Ágnes, Fekete Ernő, Ónodi Eszter, Rajkai Zoltán, Rezes Judit, Szabó Győző, Takátsy Péter, Vajdai Vilmos – láthatóan élvezik. Pontosan tudják, mit kell csinálniuk: életet vinni a szürkeség monotóniájába anélkül, hogy ‘szerepelnének’” – írta az előadásról Koltai Tamás egy kritikában.
„Urs Widmer valószínűleg nem gondolta, hogy laza szerkezetű darabja, mely a kétezres évek elején az „elmultisodás” tüneteire fókuszálva könnyed iróniával, parodisztikusan mutatta fel a kapitalizmus paradoxonjait, néhány évvel később, a gazdasági világválság idején – amikor naponta kerültek az utcára közép- és felsővezetők egyik pillanatról a másikra – egészen új kontextusba kerül. A darab alaphelyzete a válságot követően már nem is annyira abszurd: az NCC vállalat outplacement szolgáltatásának keretében állás nélküli vezetők terápiája zajlik. A jelenetek valójában tréningfeladatok, az előadás csoportterápiás helyzetgyakorlatok sora, melyek segítségével a Kristianhoz hasonló helyzetben lévő szereplők (összesen nyolcan) visszanyerhetik megtépázott önbizalmukat, és visszakapaszkodhatnak a vállalati hierarchia tetejére. Viccesre hangszerelt, kabarészerű keretben, de nyomon követhetjük bukásuk és új élethelyzetük interpretációit, karaktereik a játékos tréning-szituációkban bontakoznak ki. Próbálják egymást erősíteni, ismételgetik a sikeres állásinterjúkhoz szükséges frázisokat, és gyakorolják a pozitív gondolkodást, mely szükséges a küzdelemhez, a depresszióból való felépüléshez. Az NCC módszere optimizmust sugall, de ez kényszeres; lelkesültséget közvetít, de ezt kötelezővé teszi, és valódi gondolkodás helyett betanult szólamokra okítja a részvevőket.
A gyakorlatok egy része elvileg alkalmas lenne a szereplők drámai határhelyzeteinek újrajátszásával szembenézésre, feloldásra és építkezésre, de ez a módszer gyakorlatilag lehetetlenné teszi, hogy a figurák valóban szembenézzenek önmagukkal. Őszinte pillanataikban esendők, mégis mulatságossá válnak, kinevetjük őket, memoriterként felmondott és begyakorolt sablonmondataikból már nem ismerhető fel igazi énjük” – fogalmazott a Színház folyóiratban Kelemen Orsolya.
Jegyeket váltani 2022. január 2., 20 óráig, erre a linkre kattintva lehetséges.
Fotók: Lehotka Judit Zolka