gate_Bannergate_Banner
Kaszás AttilaGőz IstvánSimon ZoltánDér Zsolt
  • facebook
  • instagram
  • 2024. március 28., csütörtök

    Újra online A manó!, a Katona első önálló előadása Zsámbéki Gábor rendezésében

    2023. január 26., csütörtök 10:49

    2023. január 16., 19:00 és január 29., 23:59 között ismét elérhetővé válik az eSzínházon a Katona József Színház első önálló előadását, A manóZsámbéki Gábor rendezését 1982. október 15-én láthatta először a közönség.

    Fotó: Makky György


    „Alig több mint egy évtizede Zsámbéki Gábor Csehovval mondta el színházi ars poeticáját – főrendezői szűzbeszédét Kaposváron. A Sirály annak idején programadó előadás volt. Most A manó is az. Aligha véletlen, hogy az eredeti tervet megváltoztatva, a Nemzeti Színház elmúlt évadának záróelőadása helyett a Katona József Színház nyitódarabja lett. A Mirandolinával búcsúzott Zsámbéki. A manóval jövőt hirdet.” – írta Koltai Tamás: Amikor nincs igazi élet… című kritikájában.

    „Igaza van Fodor Gézának, a Katona József Színház dramaturgjának, amikor a műsorfüzetben azt fejtegeti, hogy bár a Ványa bácsi az esztétikai érték szempontjából jobb darab, A manóban kétségkívül több a művészi érdekesség. Ez még akkor is így van, ha furcsának tűnhet, hogy Csehov drámai életművén belül — amelynek egészére a rendkívüli, modern életesség jellemző — most megkülönböztetünk tökéletesre formált remekműveket, és egy, még amazoknál is elevenebb, szertelenül gazdagabb, szabálytalanabb komédiát. Márpedig A manó csakugyan eltér a csehovi hangvételtől — bár nem feltétlenül a szereplők hangvételére gondolok —, mert más a darab dramaturgiája. Ha nem félnék a tudálékosság látszatától, azt mondanám: struktúrájában különbözik a csehovi kánontól. És ezért voltaképp még rá is licitálok Fodor Gézára, amennyiben megkockáztatom, hogy A manó esztétikai „megközelítésben” sem marad alatta a Ványa bácsinak: csakhogy másféle normákat kell rajta szamon kérnünk.

    Mert A manó ziláltnak ható, szerteágazó konfliktusrendszere, szereplőinek viszonylagos sokasága, majd a többrétegű befejezés mindazonáltal nem hozza magával a színmű drámaiatlanságát, nem oldja szét, nem szünteti meg a mű szerkezetét sem. Ezt a véleményt persze szerencsésebb a színpadon, illetve a színpadi megvalósítás nyomán demonstrálni — örvendetes is, hogy Zsámbéki Gábor rendezésében olyan előadás született, amelyik ezt lehetővé teszi. Vagyis jó példát ad arra, hogy a színházi elméleteknek lehetőleg a gyakorlatot kell vizsgáztatniuk, és nem valamely más elméleteket.” – fogalmazott Mészáros Tamás: A manó bennünk lakik című írásában.

    Az előadást 1982-ben mutatták be, a felvétel 1986-ban készült, minősége ennek megfelelő, nem éri el a HD felbontást.

    Részletek és jegyvásárlás itt.

    Színházi pillanatok az Instagramon
     -
    HÍREINKET ITT IS KÖVETHETI:
    © 2024 szinhaz.online
      KapcsolatImpresszumMédiaajánlatAdatvédelmi irányelvek
  • facebook
  • instagram