Vagy a szívem dobbant – Balla Eszterrel és Szabó Kimmel Tamással debütál a Budapest Jazz Clubban
2022. november 14., hétfő 08:32
Szép Ernő Vőlegényének különleges, zenés spin-off történetét november 22-én 20:00-kor mutatja be a KúlArt Produkció, Balla Eszter és Szabó Kimmel Tamás főszereplésével, Forgács Péter rendezésében.
Kornél és Rudi sem elválni, sem egymásba kapaszkodni nem tud. Kornél elveszíti Rudit, s kétségbeesetten kapaszkodik utána, mígnem egy csókban visszanyeri, majd Rudi veszíti el Kornélt, s kétségbeesetten kapaszkodik utána, mígnem egy újabb csókban s az összetartozás-szétválás szerelmi tébolyában újra s végre egymásra találnak. Ilyesmi lenne a szinopszisa a Vőlegényből kimetszett két nagyjelenetnek, mely a mi előadásunkban valamiféle két hangra írt, megzenésített, Szép Ernő-i szabad verssé válik.
Szép Ernő Vőlegény című darabja a magyar drámairodalom leglíraibb és legzeneibb prózái közé tartozik. Az eredeti színdarab részleteiből született új Vagy a szívem dobbant jazzopera megzenésítve és elénekelve mutatja be a két főszereplő végtelenségig hömpölygő, időtlen találkozását és az összetartozás-szétválás szerelemi tébolyát.
A műből kimetszett nagyjelenetek – miközben megőrzik az eredeti történet gazdag színházi alapanyagát – az előadás folyamán egyfajta két hangra írt, megzenésített, szép ernői prózaverssé válnak.
A darab zenei anyagát Szitha Miklós, a Liszt Ferenc-díjas Talamba Ütőegyüttes egyik alapítótagja és Dani János, a Swing à la Django zenekar zeneszerzője és szólógitárosa komponálták, Zöldi Gergely, dramaturg szövegkönyve alapján.
A megzenésített szöveg alapján létrehozott előadás a maga nemében teljesen egyedülálló, Szép Ernő művéből ilyen jellegű feldolgozás még nem született.
A főként zenés színházi produkciók megvalósítását támogató KúlArt Produkció a munkafolyamat kezdeti fázisában kifejezetten a Swing à la Django zenekar repertoárjához, azaz az 1910-es, 1920-as évek zenei világához illő szépirodalmi művet keresett.
Ebben a korban született Szép Ernő – véletlenül a rendező, Forgács Péter személyes kedvence – több nagy színdarabja. Közülük is a Vőlegény tűnt a legalkalmasabbnak: nyelvezete és a szerelmes kettősök dinamikája okán.
„A szikárabb, szenvtelenebb történetmesélés korában Szép Ernő szövege finomsággal, gyermeki játékossággal, lírával, szenvedélyes túlzásokkal mesél, nem kevésbé egyértelműen és kifejezően ütköztetve a szereplőket” – mondja Forgács.
Az eredeti színdarab cselekményének csekély jelentősége van a darab szempontjából, az alkotógárda magát a szerelmi viszonyt, annak lelkületét igyekszik láttatni a szerelmes jelenetekben: egymás keresését, véget nem érő civódásokat és egymásba gabalyodást. A zene maga vezeti, formálja az előadást: kiemeli a két szereplőt az eredeti műből, a férfi-nő viszony esszenciáját még erőteljesebbre fogalmazza, univerzálissá teszi.
Balla Eszter, Szabó Kimmel Tamás és a Swing à la Django zenekar szerves és folyamatos zenei egységben játszanak együtt az előadás elejétől a végéig. A színházban egyébként is jelen lévő sűrítést és stilizáltságot ez a zeneiség még explicitebbé teszi, zene és a szöveg egymást erősítik: ami a szövegben elhangzik, arra a zene rögtön válaszol, ami a zenében megszólal, arra pedig rögtön válaszol a két színész, Szép Ernő jelenetei önálló életre kelnek, szívük-lelkük manifesztálódik a zenében.
„A történet tulajdonképpen maga a Vőlegény című mű erre a két emberre koncentrált spin-offja, mintha a szerző hagyná, hogy a cselekmény, a szerepek önmagukat írják. Az előadásban – mint a szerelemben – megszűnik a külvilág, megfeledkezünk a többiekről és a nagy, központi történetről. Azokat a vágyott és félt pillanatokat látjuk egy fiú és egy lány között, melyeket aztán egy életen át nem tudunk elfelejteni.
Szép Ernő kibogozhatatlanul egymásba gubancolódott szerelmeseinek poézissá dagadó hangja maga az emberi mélység, a mindannyiunkat tetőtől-talpig megrázkódtató állapot, amikor az utunkba kerülő nő tesz férfivá minket, s az utunkba kerülő férfi nővé” – foglalja össze a rendező.
Az előadásnak a Budapest Jazz Club, a KúlArt Produkció állandó játszóhelye ad otthont. A klasszikusnak egyáltalán nem mondható színpad biztosítja a darab jellegének megfelelő intimitást, ugyanakkor várhatóan érdekes színpadi megoldásokat eredményez majd.
PREMIER: 2022. november 22. 20:00 – Budapest Jazz Club
Jegyvásárlás: https://bit.ly/3cWekt2
Premier: november 22. kedd 20:00
Legközelebbi előadás a BJC-ben: december 13. 20:00
A KúlArt Produkció nem első alkalommal tart bemutatót. A nonprofit szervezet azzal a céllal jött létre, hogy zenés színházi előadások, crossoverek, komoly és könnyűzenei produkciók megvalósítását támogassa. Fontosnak tartja a fiatal művészek és tehetségek felkarolását, valamint a lehető legszélesebb társadalmi réteg minőségi színházi és koncert igényének kielégítését. Közérthető előadásai mindenkinek szólnak, ugyanakkor újító módon igyekeznek kilépni a megszokott operai, színházi, zenei sémákból.
Jelenleg két másik előadásuk is fut a BJC-ben: A Swing me Amadeus, amelyben Mozart operákat hallhatunk jazzben, swingben bossa novában, Hábetler Andrással, Horányi Julival és Magyar Bálinttal, valamint a Múviláv – majdnem mint a filmeken c. zenés – filmes színdarab Trokán Nóra és Klem Viktor főszereplésével.
Bővebb információ a produkciókról: https://www.kulart.hu/produkciók
A KúlArt Produkció előadásai 2022-ben a Budapest Jazz Clubban:
november 15. kedd 20:00 Múviláv – majdnem mint a filmeken
november 22. kedd 20:00 Vagy a szívem dobbant
november 27. vasárnap 20:00 Swing me Amadeus
december 12. hétfő 20:00 Múviláv – majdnem mint a filmeken
december 13. kedd 20:00 Vagy a szívem dobbant