gate_Bannergate_Banner
Vecsei H. MiklósBarta ÁgnesMészáros MartinRainer-Micsinyei Nóra
  • facebook
  • instagram
  • 2024. június 23., vasárnap
    banner_bigBanner3
    banner_bigBanner4

    „Változás csak akkor lehetséges, ha a probléma világos” – Reisz Gábor és Berkes Júlia válaszolt

    2023. október 5., csütörtök 14:03

    Nem akartam remegő kézzel írni a forgatókönyvet, és ha A keresztapa tervét adjuk be, az se nyert volna – indokolja Reisz Gábor rendező a Válasz Online-nak, miért nem pályázott állami támogatásra a Magyarázat mindenre című, a magyar mozikban a héten debütáló filmjéhez, amely a Velencei Filmfesztiválon a Horizontok szekcióban elnyerte a Legjobb film díját. Producere, Berkes Juli pedig azt magyarázta el, miért nem működhet hosszú távon a modell, hogy csak lelkesedésből és külföldi támogatásból forgatnak. Az alkotókat kérdezte a Válasz Online.

    A teljes interjú itt olvasható.

    A kérdésre, honnan jött az ötlet, hogy a kokárda motívumán keresztül mutassa be a magyar társadalom „politikakárosult” tudatállapotát, Reisz Gábor elmondta:

    „Három éve, az SZFE-ügy kapcsán éreztem úgy, hogy az akkor 18–22 éves korosztály, amelybe én tartoztam 2002-ben, megkapta a saját kokárdás törésvonalát. Maga az ügy is felháborított. Három egyetemre jártam, tudtam, milyen, ha egy iskola rá akar erőltetni a diákokra politikai ideológiákat. Az SZFE-n soha nem tapasztaltam ilyet. Akkor ugrott be a történet, hogy egy fiú áll némán az érettségi bizottság előtt az öltönyében, amelyen március 15-ről kinn maradt a kokárda, és otthon azt mondja, azért bukott meg.”

    Mundruczó Kornél nemrég azt nyilatkozta, hogy bizonyos producerek már egyaltalán nem vagy alig kapnak pénzt, más előnyben részesített producerekkel szemben. Arról szólva, hogy ennek fényében Berkes Júlia fog még pályázatot beadni az NFI-hez, a producer azt felelte: „Bár a tendenciák világosak, nem lehet mindig az a válaszunk, hogy nem pályázunk. Ebben a „mi és ti” rendszerben mi nem szeretnénk ezen a módon oldalt választani. Magyarországon ez az egy kapu van, ahol állami támogatást lehet szerezni. Egy producernek az a feladata, hogy biztosítsa a film finanszírozását, és nem engedheti meg magának, hogy ne mozgasson meg minden követ ennek érdekében. Ez ugyanis egy szakma, amiből embereknek meg kellene tudni élniük, ezért nem lenne tisztességes a színészekkel és a stábokkal szemben, ha nem is pályáznék. Nem megjelenni a buliban nekem gyerekes válasznak tűnik. Ugyanakkor pályázni komoly munka, és feleslegesen nem égetjük az energiákat vele, tehát akkor adom be, amikor minimális esélyét legalább látom a sikernek. A kérdés igazán az: mit kell letennünk az asztalra itthon, hogy ezt a minimális esélyt megkapjuk.”

    Annak kapcsán, hogy a Magyarázat mindenre hogy készült el mégis, Berkes Júlia úgy nyilatkozott: „Tudtuk, hogy nem fogunk pénzt kapni és nem akartunk tovább várni. Gáborral már 2006 óta dolgozunk együtt, és nagyon szerettük volna megcsinálni ezt a filmet. Rövid idő alatt, nagyon kis lábon élve készítettük; húsz forgatási napunk volt, miközben a normális 30-40 lett volna, az előző filmünk, a Rossz versek például 55 napig forgott.

    A stáb összesen 17 főből állt. Összehasonlításképp: egy művészfilm átlagos stábja 70 embernél kezdődik, de gyakran száz fölött van.”

    Mindketten arról számoltak be, hogy csodálatos volt így forgatni. Reisz Gábor hozzátette: „Van egy létszám, ami alatt a film megszűnik munkának lenni, és egy kis csapat személyes projektje lesz. Mindenki csinál mindent, nincsenek egóharcok, ha hirtelen valakinek mikrofonoznia kell, vagy le kell ugrania pénzt bedobni a parkolóórába. Mindenkinek három-négy titulusa volt egyszerre, miközben egy normális forgatásnál ezekre mind külön ember van.”

    „A stáb nagy része nemhogy nagyjátékfilmet, kisjátékfilmet sem forgatott még, lelkes amatőr módjára dolgoztak, miután Julitól megkapták, mire kell figyelni. Az egyik gyártásvezető, Szendrey-Nagy Olivér például a baráti körömből került a filmbe. Korábban sohasem dolgozott ezen a területen, de tud szervezni, tudja használni a telefont, oda tud menni egy vadidegenhez, hogy használhatjuk-e a kertjét, és egy ilyen gerillaszerű forgatáshoz ez passzolt. Sportoltam, ezért hiszem, hogy a csapatmunka mindent megold, és itt éreztem, hogy ez működött” – árulta el Reisz Gábor.

    Arról is beszélt: „Ez a film azért készült, hogy rávilágítson a jelenkori Magyarország egyik fullasztó problémájára. Változás ugyanis akkor lehetséges, ha a probléma világos.”

    Színházi pillanatok az Instagramon
     -
    HÍREINKET ITT IS KÖVETHETI:
    © 2024 szinhaz.online
      KapcsolatImpresszumMédiaajánlatAdatvédelmi irányelvek
  • facebook
  • instagram