Varga Judit filmes látványtervező: “A legfontosabb, hogy a rendezővel jól együttműködjünk”

Legyen szó a Borgiák sorozat berendezéséről, Varsics Péter Így vagy tökéletes című játékfilmjének vagy Kocsis Ágnes Édenjének látványtervéről, mindhárom Varga Judit Csuti munkája. A két Emmy-jelöléssel is elismert alkotó a filmkészítés műhelytitkairól is mesélt a Kultúra.hu-nak.

További részletek ITT olvashatók.

A kérdésre, hogyan születik meg egy látványterv, Varga Judit Csuti elmondta: “Az Így vagy tökéletes esetében mai történetről van szó, tehát nem lehetett túlzottan elrugaszkodnom a valóságtól. A rendező általában meghatározza a film hangulatát, elmondja, hogy mit akar kommunikálni. Míg Péter (Varsics Péter rendező – a szerk.) általában referenciafilmeket hozott fel példának, én más típusú referenciákat: képeket és színvilágokat mutattam neki. Amikor nem építünk díszletet, hosszú helyszínkeresési folyamat indul el, mert pontosan ki kell választanunk, melyik jelenetet hol vesszük fel. A gyártás általában szűkíti a lehetőségeinket, de próbáljuk a számunkra leginkább tetsző megoldást megtartani és a terveinkhez alakítani. Az Így vagy tökéletes forgatásánál például erőteljesen hozzányúltunk a főhős lakásához, ez ugyanis az egyik legfontosabb helyszín. A néző számára azt az érzetet kellett a látvánnyal megerősíteni, hogy kiégett reklámszakemberről van szó, aki unja, amit csinál, és ezért írni kezd.”

A díszlet és a kellék mindenképpen Judithoz tartozik, a ruhákkal kapcsolatban együtt ötletelnek a rendezővel, de mire a sminkkel és a hajjal foglalkozó szekciót bevonják, az alapstílust már meghatározták. “A legfontosabb, hogy – bármilyen munkáról is legyen szó – a rendezővel jól együttműködjünk. A reklám irányítottabb dolog, míg film esetében a közös kreatív gondolkodáson van a hangsúly; azon, hogy a díszletekkel minél jobban alátámasszam a történetet” – mesélte Varga Judit.

Nem tartja különleges életútnak, ami mögötte van: “Nem érzem úgy, hogy extra dolgokat tettem volna, azon kívül, hogy rengeteget és hatalmas lelkesedéssel dolgoztam. Ágh Márton asszisztenseként kezdtem; hálás vagyok neki, mert sokat tanultam tőle. Eredetileg építésznek készültem. (…) Az építésztanulmányaim idején fallabda- és snowboardoktatásból éltem, amiket közben versenyszerűen űztem. Amikor végeztem, úgy döntöttem, ideje, hogy legyen más munkám, utólag úgy gondolom: hivatásom. Ágh Márton mellett rögtön úgy éreztem, hogy a látványtervezés az, amivel foglalkozni szeretnék. Szerencsés voltam, hiszen pont akkor jött egy erős nemzetközi hullám, és emiatt rengeteg külföldi film forgott nálunk.”

További részletek ITT olvashatók.

Fotó: Highlights of Hungary