Véget ért a 43. Budapesti Tavaszi Fesztivál

Idén is a személyes találkozás örömét hozta el a Budapesti Tavaszi Fesztivál, amely két héten keresztül helyszíneken és műfajokon átívelően hirdette, hogy„Együtt a város – 150 éve.” Április 20. és május 2. között harminc helyszínen, több, mint ötven esemény várta a városlakókat és az ide látogatókat. Budapest évtizedes előzményekhez méltó, egyúttal jövőbe mutató programsorozat helyszíne volt, amelyben a kerek jubileumok, a zene, a színház, a klasszikus, az underground és az innovatív, de a tabukat feszegető programélmények is mind helyet kaptak.

A Budapest Brand nZrt. szervezésében a főváros egyesítésének 150. évfordulója jegyében megvalósuló fesztivál az elfogadás, a nyitottság, a sokszínűség eszméjét közvetítette. Közreműködői között kiváló hazai és nemzetközi művészeket, alkotóközösségeket köszönthettek, akik izgalmas, határokat feszegető programokat hoztak létre, gyakran szokatlan helyszíneken, a városlakók megszólításával. 

Sokszínű ünnep, egy sokszínű metropoliszban

A legtöbb program ingyenesen látogatható, köztéri eseményként jelent meg, sok közülük lehetőséget nyújtott a bekapcsolódásra, a közös tapasztalat és a közösség erejének megismerésére, átélésére. A profi és amatőr táncosok által benépesített Tavaszi TáncTér és a Jazzfest Budapest ingyenes koncertjei a Madách térre varázsoltak fesztiválhangulatot. A BTF által életre hívott Binálé – Digitális művészeti szemle és a Flying Data Kollektíva utópisztikus időutazása a margitszigeti Kristály Színtéren debütáltak, ahol a Budapest Makett látványos AR kiterjesztéssel mutatkozott be – hidat alkotva a múlt értékei és a jövő lehetőségei között. 

Különleges és kerek jubileumok

Budapest egyesítésének kerek évfordulója alkalmat adott arra is, hogy ráirányítsuk a figyelmet olyan intézményekre és közösségre, akik szintén jubilálnak. Idén 10 éves a Stereo Akt Alkotócsoport, 20 éves a Gödör Klub, 40 éves a Katona József Színház, Ligeti György 100, Neumann János 120 éve született. Az ő történetük is példázza, hogy milyen jelentős eredményeket, nagy hatást érhetnek el azok, akik Budapestről indulnak vagy itt teljesednek ki. Egésznapos program ünnepelte a föld, a tánc és a jazz világnapjait, Szerb Antal születésnapja alkalmából ősbemutatót tartottak, a munka ünnepén civil aktivistákat szólítottak meg a szervezők.


Nemzetközi sokszínűség

A Tavaszi Fesztivál megőrizte nemzetközi jellegét. A japán Szapporói Kitara Koncertterem és a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem együttműködésben szervezett szemináriumának tavalyi legtehetségesebb hallgatója, Kana Furukawa zongoraművész Bach, Schumann, Beethoven és Liszt remekműveit játszotta nagy sikerrel az Óbudai Társaskörben.

Az idén 40 éves Budapesti Fesztiválzenekar romantikus programjába a német zeneirodalom két nagyágyújának, Mendelssohnnak és Brucknernek szólalt meg egy-egy slágerdarabja az izraeli Daniel Oren vezényletével és Guy Braunstein hegedűszólójával. A zárókoncerten Haydn és Beethoven ismertebb és ritkaságszámba menő műveit, valamint Ligeti György születésének 100. évfordulója tiszteletére egy szerzeményét hallhatták az érdeklődők a Zeneakadémia nagytermében, a Dubóczky Gergely vezette Budapest Sound Collective előadásában. A két kiváló vendégművész, Ana de la Vega fuvolista és Ramón Ortega Quera oboista hatalmas vastapsot kapott a közönségtől. Jazzfest Budapest hazai és nemzetközi sztárokkal immár második alkalommal hozta vissza a pezsgő és egykor páratlan jazzélet hangulatát a városba.

Tabuk ledöntése, nyitottság és elfogadás

Több jelentős autonóm kezdeményezésnek is partnere, gyűjtőplatformja volt idén is a Budapesti Tavaszi Fesztivál. Az itt élő közösségek már számtalanszor mutatták meg, hogy a város nem hagyja magára a benne élőket, büszke rájuk, támogatja őket. Ezeket a „törődő” üzeneteket az érintettekkel közösen igyekezett megfogalmazni a fesztivál. A Trojka Színházi Társulás színészei a másság, a szexualitás, a tabuk és önmagunk felvállalásának témáit járták körül őszinteséggel és humorral fűszerezve. A SZX_MCHN, avagy vágyaink meghurcoltatása zenés színpadi show-műsor Gryllus Dorka rendezésében valósult meg, az Alterego Clubban.

Kiss Tibor képzőművész, a Quimby és az Aranyakkord zenész-dalszövegírójának régi és új alkotásait sorakoztatta fel a Főfotó Galériában megnyílt Nem vagy egyedül című kiállítás, melyet mentálhigiéné-tematikus kerekasztal beszélgetés vezetett be. 

A Jurányi Ház alkotói Körbejárás címmel rendhagyó előadó-művészeti élménnyel készültek: nem mindennapi, határfeszegető jeleneteket láthatott a közönség, melyeket a mélyszegénység, fenntarthatóság és a digitalizáció ihlettek. 

Romokból címmel új, ötrészes kisfilm-sorozat indult a BTF alkalmából, amelynek epizódjai a várost meghatározó romkocsma kultúra történetét, az előző évtizedek közösségi életének meghatározó alakjait mutatják be. A rendszerváltás előtti időszak undergroundjának történetét pedig konferenciasorozat elevenítette fel a Lumenben. 

A Budapesti Tavaszi Fesztivál programjai között most is mindenki találhatott kedvére valót, hiszen a klasszikustól, az alternatív stíluson át, a digitális és innovatív, valamint a családi és a közösségi élmények, szabadtéri rendezvények egyaránt megtalálhatóak voltak a bőséges kínálatban – ettől is volt összművészeti a 2023-as fesztivál.

2024-ben is lesz Budapesti Tavaszi Fesztivál, a 44. kiadásra május első felében kerül sor városszerte.