Versszínházi előadás készült Nagy Gáspár verseiből és megfigyelési aktáiból

Színészi pályájával párhuzamosan indult el költői munkássága. Feleségével, Tallián Mariann színművésszel megalapították a Ketten a versben versszínházi formációt, céljuk a klasszikus és kortárs magyar irodalom minél szélesebb körben való népszerűsítése. Legújabb bemutatójuk, az Öröknyár Nagy Gáspár Kossuth-díjas költőnek állít emléket, aki feladatának érezte „56 igazságának kimondását a diktatúra időszakában is.

Nagy Gáspár

A különleges előadás a Pesti Vigadó Szó Szín Játék programsorozatának keretén belül, április 26-án lesz látható a Sinkovits Imre Kamaraszínpadon. Lázár Balázs színművésszel, költővel a kommunista diktatúra mechanizmusáról, Nagy Gáspár pályafutásáról, szellemiségéről beszélgetett a Pesti Műsor.

A kérdésre, miért a versszínház műfaját választotta kifejezési formának, Lázár Balázs elmondta: „1998-ban Pécsett készítettem egy dramatikus, önálló estet Bertók László Kossuth- díjas költő verseiből. Ennek az újrafeldolgozásának tekinthetjük azt az előadást, amit már Mariannal együtt mutattunk be a Vígszínház Házi Színpadán 2005-ben. A versszínház egy összművészeti műfaj, ami lefedi sokirányú érdeklődésünket.”

Arról szólva, mit tart az est nagy erősségének, úgy nyilatkozott: „Az est úgy épül fel, hogy a III/III-as jelentések váltakoznak Nagy Gáspár verseivel, prózáival, amelyek a „80-as évek és a rendszerváltás kordokumentumainak is tekinthetőek. Nem csupán egy költői emlékest a verseiből, és nem is csak egy színházi est, hanem valójában az egész előadás egy kordokumentum arról, hogyan jutottunk el a rendszerváltásig, amellyel kapcsolatban sok mindennel szembesíti a nézőket, mert most értettük meg, mik voltak az előzményei, mi miért történt, történhetett. Ez azért is fontos, mert a mai fiataloknak fogalmuk nincs, hogy nézett ki a szocialista diktatúra működése. Az előadás egyrészt szembesítés, másrészt roppant izgalmas történet, ami tragikus és szomorú is olyan szempontból, hogy valóban nagyon meghurcolták Nagy Gáspárt, munka nélkül maradt 3 gyerekkel, nehéz körülmények közé került.”

Azt is hozzátette: „A rendszerváltás költőjeként is szokták emlegetni, mert amíg más esetleg a háttérben kollaborált a rendszerrel, ő bátran és erkölcsi feddhetetlenséggel próbált kiállni „56-ért és a társadalmi igazságosságért. Elhallgattatása után, a rendszer- váltást követően pedig mintha újra elhallgattatták volna, mintha folytatódott volna a pályán kívülre szorítása. Ugyan kapott Kossuth-díjat, de valóban nem sokan ismerik a fiatalok közül. Ennek talán oka lehetett szerény, visszahúzódó személyisége is. Az est célja, hogy költészetét és szellemiségét ismét megmutassuk a nagyközönségnek.”

Az Öröknyár című előadást a Pesti Vigadóban április 26-án láthatják a nézők, ezen kívül még számos városban fogják játszani a tavasz folyamán.

A teljes interjú ITT olvasható.