Jászai MariOSZTBodrogi GyulaVígszínház
  • facebook
  • instagram
  • 2024. május 13., hétfő
    banner_bigBanner4

    Vidnyánszky Attila: „Az ember szép lassan rájön, hogy végül is sokkal liberálisabb, mint a liberálisok”

    2023. augusztus 29., kedd 12:18

    Túl egy gazdasági válsággal nehezített évadon, illetve egy Nemzetközi Színházi Olimpián, szeptember 3-án Katona József Bánk bánjával veszi kezdetét a Nemzeti Színház új, Királyok évada címet viselő szezonja. Vidnyánszky Attilával, a Nemzeti Színház vezérigazgatójával a „művészeti élet szabadságáról” és a „hídépítésről” is beszélgetett a Demokrata. Lapszemle.

    A pandémia hatásairól szólva, a Nemzeti Színház igazgatója elmondta, a nézői szokások megváltoztak, jellemzően nagyon előre nem vásárolnak jegyet az emberek, de a nézőszám tekintetében „így is bőven 95 százalék felett” vannak.

    Színháztörténeti eseményként értékelte a Színházi Olimpiát, amely nem csak a Nemzeti Színházban, de több mint száz helyszínen zajlott szerte az országban. A kérdésre, mit tart a rendezvény legnagyobb sikerének, azt válaszolta:

    Fotó: MTI/Nemzeti Színház/Eöri Szabó Zsolt

    „Az egyik és talán legfontosabb célját elérte az olimpia, hiszen ez a bezárkózó magyar színházi szakma egyszerre kinyílt. Az egyik fő aggodalmunk előzetesen ugyanis az volt, hogyan tudunk sikeresen bemutatni ekkora számban külföldi előadásokat egy olyan országban, amelynek ugyan csodálatos a színházi élete, de a környező országokhoz képest nemzetközi fesztiválok szempontjából nagyon szerényen teljesít. Ám nemcsak a szakma, de a közönség is megérezte ennek az ízét. A kapcsolatok pedig megmaradnak, a külföldiek viszik az ország jó hírét, hiszen megtapasztalták a kulturális életünk gazdagságát, annak hihetetlen erejét. (A külföldi fellépők jellemzően nem maradtak az országban a fellépésüket követően, kivéve az, aki többhelyszínen járt. A szerk.) Sikerült egy szabad fesztivált csinálnunk kötelező témák kötelező felmondása nélkül. Ha csak a különböző külföldi fesztiválokat nézzük, már akkor is jól látszik, hogy mennyire kirekesztő módon szervezik őket, és mennyire fájóan szűkülnek be ezek a rendezvények! Mindennek persze következménye is van, hiszen a művészek igazodnak, szeretnének megfelelni, fontosnak tartják a kijelölt mantrák ismételgetését. Mindez azonban a művészi értékek háttérbe szorulását hozza magával” – vélte a direktor.

    Azt is hozzátette:

    „Rendkívül erősnek érzem magunkat, a magunk igazságát és a kultúránk erejét! Így senki nem korlátozott senkit, mindenki szabadon megnyilvánulhatott, amibe még a normális hangvételű viták is belefértek. A színházak érezhették, hogy mondhat bárki bármit, van körülöttük levegő, ami nem szorul be. Hiszen mindannyiunk feladata, hogy a művészeti élet szabadságát biztosítsuk, és harcoljunk is érte!

    Az elmúlt öt év Madách Nemzetközi Színházi Találkozóján (Mitem) mindig volt olyan nemzet, amelyik tanítani akart bennünket, és meg akarta mondani, hogy milyennek kellene lennünk. Féltem attól, hogy ez a fajta gondolkodás, ez a fajta kioktatói szándék az egész olimpiára rányomja majd a bélyegét. De nem így történt! Semmi nem volt! Ez a csoda az egészben! Persze szándékot láttunk rá, ám amikorra eljutott volna a folyamat a megvalósulásig, kipukkadt a lufi. Mert mindenki megtapasztalta, hogy Magyarország szabad ország, ahol bárki elmondhatja a véleményét. Ez Nyugaton nagyon nincs így, és Keleten se sajnos. Az, hogy valakik a politikai szándékok alapján relativizálni akarják az olimpia jelentőségét, lelkük rajta, nem érdekel. Ez akkor is színháztörténeti esemény volt, hiszen Magyarország még sohasem rendezett ilyen léptékű színházi eseményt” – fejtegette Vidnyánszky.

    A Demokrata arra emlékeztette az igazgatót, hogy „a hazai sajtó” (melyik orgánum?, a szerk.) a The Guardian cikkéből Theodorosz Terzopuloszt, a Színházi Olimpia alapítóját, a szervezet elnökét idézi, aki arra a kérdésre, hogy miért Magyarországon, egy politikailag jobbra tolódott országban rendezik meg az olimpiát, azt válaszolta, hogy az „ellenségeink szemébe egyenesen bele kell tudni nézni”.

    Erről Vidnyánszky úgy fogalmazott:
    „Terzopulosszal nem értünk mindenben egyet, ez nyilvánvaló. Ehhez képest eljön ide, lenyűgözik a színészek, megkapja, amit kér, csinálja az előadásokat. Szoktunk vitatkozni is, ami azt mutatja, hogy lehetséges a párbeszéd és a kommunikáció akkor is, ha mást gondolunk az egyes dolgokról. Ami egyébként az olimpia egyik legfontosabb üzenete is. Hiszen ha nem kommunikálunk, ha felszámoljuk a hidakat, akkor eleve lehetetlenné válik az elfogadás, a másik megértése. Az ember szép lassan rájön, hogy végül is sokkal liberálisabb, mint a liberálisok.”

    A teljes interjú a Demokratában olvashatóA hídépítő címmel.Szerző: Barta Boglárka

    Demokrata 2023.08.23 – 52,53,54,55. oldal

    Színházi pillanatok az Instagramon
     -
    HÍREINKET ITT IS KÖVETHETI:
    © 2024 szinhaz.online
      KapcsolatImpresszumMédiaajánlatAdatvédelmi irányelvek
  • facebook
  • instagram