Vigyázz, hova lépsz! – Fantasy podcast avagy rádiós dráma a SZIA Színház előadásában

 „Veletek írjuk és rólatok szól majd!” – ezzel a jelmondattal indult útjára 2020 tavaszán a Színházi Ifjúsági Alkotóműhely SZIA Színház programja, amely gyermekvédelemben élő és határon túli fiatalokat toborzott egy újonnan megvalósuló zenés előadás társulatába. A készülő darab különlegességét az is adta, hogy az alkotók a résztvevőket megismerve, kifejezetten a programba beválogatott összesen 21 fiatal számára formálták meg a szerepeket. Az eredetileg színpadi bemutatásra tervezett Vigyázz, hova lépsz! végül a pandémia okozta nehézségek miatt hangjáték formájában kerül a közönség elé. 

A SZIA Színház program megálmodói, Balogh Eszter író, Pintér Szilvia színház-drámapedagógus és Orosz Mihály (beohnir) zeneszerző, zenei producer a Nemzeti Színházzal együttműködésben egy különlegesnek ígérkező, első közös meghallgatáson mutatja be a kétfelvonásos, közel kétórás hangjátékot. A bemutatóval egyidőben debütál podcast formájában is a Vigyázz, hova lépsz! a különböző zenemegosztó oldalakon, a darabban elhangzó dalok pedig külön zenei albumon is hamarosan megjelennek.

A csapatról

A Vigyázz hova lépsz! hangjáték kifejezetten a Színházi Ifjúsági Alkotóműhely Egyesület SZIA Színház elnevezésű színházpedagógiai programja számára íródott. A hangjáték szereplői egy többhónapos szakmai képzés során bizonyították tehetségüket és elszántságukat, így kerülhettek a Színházi Ifjúsági Alkotóműhely 2020/21-es művészeti programjába.

A darab elképesztően gazdag zenei világát Orosz Mihály zeneszerző és zenei producer álmodta meg, a történet maga pedig Orosz Mihály és a szövegkönyvet és a dalok szövegeit jegyző Balogh Eszter közös ötletei alapján vált koherens egésszé. A programba bevont fiatalok felkészítésén és a hangjáték megvalósításán egy tizenhat fős művészeti szakmai gárda munkálkodott, olyan művészek közreműködésével, mint Orosz Mihály (beohnir) zeneszerző, zenei producer (imPro Budapest School of Music and Technology), a darab zeneszerzője és zenei producere; Balogh Eszter író, dramaturg (Residence of ART), a szövegkönyv és a dalok szerzője; Pintér Szilvia színház- drámapedagógus (Nemzeti Színház, SziluART Műhely), a darab rendezője; Biksi Gábor zenei producer (GainLab Studio), Makkay Imre és Pintér Máté sound designerek (JustNoises), Borosán Eszter tánc- koreográfus (Petőfi Musical Stúdió), valamint további színházi, filmes és zenei szakemberek.

A történet

A történet egy elvarázsolt erdőben és egy földalatti barlangrendszerben tett utazás. Részletesen kidolgozott környezeti hangok, atmoszféra, zörejek, nagyszabású zenei kíséretek segítik a történet képzeletbeli bejárását. A Vigyázz hova lépsz! egy lélektani dráma, belső utazás, amely az emberi kapcsolatok, barátságok, mikroközösségek erejét és fontosságát járja körül egy közel kétórás, epikus kaland során. Az alkotók különösen a fiatal generációt – elsősorban a felső tagozatos és középiskolás diákokat, illetve a huszonéves korosztályt szeretnék megszólítani a darabbal.

Hol hallható?

A Vigyázz, hova lépsz! hangjáték hat epizódja podcast formában ingyenesen elérhető lesz az online zenemegosztó platformokon (Spotify, iTunes, Apple music, Soundcloud, youtube stb.), a hangjátékhoz létrehozott honlapon keresztül (www.vigyazzhovalepsz.hu) pedig a hallgatók pénzbeli adományokkal segíthetik az alkotókat, illetve a SZIA Színház programot a következő közös projekt megvalósításában. 

A SZIA Színház programról

A Színházi Ifjúsági Alkotóműhely színházpedagógiai programja elsősorban gyermekvédelmi gondoskodásban élő, határon túli és más hátrányos helyzetű fiatalokat szólít meg, akik kellő elhivatottságot éreznek ahhoz, hogy az adott évad kezdetétől a színpadi bemutatóig és a későbbi előadásokig részt vegyenek a folyamatban. A létrejövő színdarabok minden szerepe, minden karaktere a résztvevő fiatalokra szabott, az ő érzéseikből, történeteikből, tapasztalataikból építkezik. A SZIA Színházban mindenki valóban a neki való szerepet kapja, és a darabbal is könnyebben azonosul, hiszen személyes érintettsége van benne. Ezt fejezi ki a program jelmondata is: „Veletek írjuk és rólatok szól majd!”

Célunk, hogy ez a program ne érjen véget az első projekt, a Vigyázz, hova lépsz! hangjáték bemutatásával: a folytatásban újabb fiatalokkal újabb művek alkotói folyamatát szeretnénk végigvinni, hamarosan indul a következő évad szereplőválogatása, majd az újabb alkotási folyamat. 

Előzmények

A Sz.I.A. Színház művészetpedagógiai programjának első évadában a többkörös válogatást követően kialakult társulat részére, az ő konkrét tehetségterületeik (erősségeik és fejlesztendők) maradéktalan figyelembevételével egy teljesen új, kifejezetten rájuk szabott („róluk szóló”) zenés darab készült, amelynek előadói mind a prózai, mind a zenei területeken, valamint a tánc, mozgás terén is e kiválasztott fiatalok lettek.

A válogatás és a felkészítés többlépcsős folyamatában 140 jelentkező közül előbb 75, majd 50 fiatallal dolgoztunk egy-egy nagyon intenzív, egyhetes nyári táborozás alkalmával, ahol az előadói kompetenciákon túl a csapatmunka, együttműködési készség, terhelhetőség, kitartás is fontos szempontja volt a további válogatásnak. Így alakult ki végül az a 21 fős társulat, amelynek tagjai nem kevés áldozatot hozva a program minden feladatában részt vettek – online és offline próbák, stúdiózás, ehhez rengeteg utazás a szabadidő, vagy az idősebbeknél akár már a munkaidő rovására –, hogy aztán 2022. február 22-én a többi nézővel együtt ELSŐ ALKALOMMAL hallhassák maguk is teljes egészében a létrejött művet.

A műfajról

A hangjáték műfaja ma reneszánszát éli: a podcast, a fantasy podcast műfaj egyre kedveltebb a hallgatók körében, különösen a nemzetközi trendeket tekintve. Magyarországon viszont talán az elsők között hoztunk létre ilyen nagyszabású hangjátékot, amelyben ráadásul minden egyes szereplő első ízben állt a mikrofon elé, miközben a végeredmény mégis egy igazi „prémium kategóriás” mű lett. 

Talán nem sokan tudják, hogy a hangjáték műfaja közel százéves múltra tekint vissza, az első kifejezetten rádióra írt művet 1924-ben sugározta a BBC Rádió. A Comedy of danger egy bánya sötét mélyében játszódik, ahol egy fiatal pár és egy idősebb úr egy omlás következtében bent reked. A sötétben nem látják, csak hallják egymást, miközben reménykedve vagy épp reménytelenül várják a mentőcsapatot. Hármuk beszélgetései adják a történet gerincét, miközben mi is velük aggódhatjuk végig, hogy a sötétben hallható zajok, zörejek, hangok vajon tényleg a megmenekülésük ígéretét hozzák-e, és túlélik-e mindannyian ezt a kalandot. „Ha színházban mutatták volna be a darabot, akkor a színpadnak és a nézőtérnek is teljes sötétségbe kellett volna burkolóznia – nyilatkozta a Danger kapcsán a kor ünnepelt színész-rendezője, Nigel Playfair. – De egyedül a rádió képes megteremteni az ideális távolságot néző és szereplő között, és azt a megfelelő atmoszférát, ami ehhez a darabhoz a legjobban illik.” 1924 – a némafilmek hőskora. Ebben az időben egy filmdráma és egy rádiódráma tulajdonképpen ugyanannak az egésznek a két felét adta. Az egyikből a hang hiányzott, a másikból a látvány, mégis mindkettő teljes élményt nyújtott a maga módján. Sőt, mondhatjuk, hogy a rádiódráma, a rádiójáték, vagy amivé napjainkra vált: a podcast adások száz év elteltével is a teljesség élményét adják, míg a mozgókép ma már elképzelhetetlen lenne hangok – beszéd, zene, zörejek – nélkül.

Ezt a különleges lehetőséget ragadta meg a fiatal magyar alkotócsapat is, hogy elkészítse 2022 egyik legizgalmasabbnak ígérkező darabját. A Vigyázz, hova lépsz! rádiójáték, fantasy podcast, rádiós dráma, zenés színdarab – nevezhetjük bármelyiknek, vagy akár egyszerre mindegyiknek is. Kamasz és fiatal felnőtt szereplői az életük adta kiismerhetetlen ösvényeken bolyonganak, és velük együtt mi is végigjárjuk a saját utunkat, szembesülünk a saját drámáinkkal, kérdéseinkkel, kétségeinkkel. 

A Vigyázz, hova lépsz! hangjáték premierjére nem véletlenül 2022. február 22-én kerül sor: hetven évvel ezelőtt Bartók Béla fia, Bartók Péter épp ezen a napon rögzítette Dylan Thomas költő New York-i versfelolvasását, mely aztán kereskedelmi forgalomba is került, így ezt a napot tartják a hangoskönyv megszületése első állomásának.