Volt egyszer egy Mozart-maraton – Emlékezés Kovalik Balázzsal egy rendhagyó produkcióra
2021. április 15., csütörtök 10:10
A Wolfgang Amadeus Mozart születésének 250. évfordulóját ünneplő, 2006-os Mozart-évben különleges produkciót hozott létre a Budapesti Tavaszi Fesztivál: Kovalik Balázs operarendező és Oberfrank Péter karmester párhuzamosan állította színre Mozart három, úgynevezett „Da Ponte-operáját”, vagyis a zseniális kalandorral és udvari költővel, Lorenzo Da Pontéval együtt írt három operai remekművet, a Figaro házasságát, a Don Giovannit és a Così fan tuttét.
A három operát előbb egyenként, három egymást követő estén, majd néhány nappal később egyvégtében délelőtt 11 órától éjfélig is előadták, innen a fogalommá vált maraton elnevezés.
A fiatal énekesgárdát és minimális díszletet alkalmazó produkciót hónapokig tartó műhelymunka előzte meg, a végeredményt pedig az elmúlt évtizedek egyik legjelentősebb operai produkciójaként őrizte meg a magyar kulturális emlékezet.
Ahogy a legendás operakritikus, Fodor Géza fogalmazott, az előadás „egyszerre szembesített az operákban kifejtett életproblémák reménytelen megoldhatatlanságával és sugárzott lebírhatatlan életörömöt.”
Miért és hogyan jött létre a Mozart-maraton? Miként működik a mozarti dramaturgia? Hogyan épít fel zene és szöveg karaktereket és szituációkat? Miként válhat közvetlenné egy operai élmény?
A BTF negyvenedik évfordulóján videórészletekkel elevenítik fel a tizenöt évvel ezelőtti eseményt, Kovalik Balázsnak és a produkció alkotóinak pedig Fazekas Gergely zenetörténész teszi majd fel a fenti kérdéseket online.