gate_Bannergate_Banner
Györgyi AnnaRózsavölgyi SzalonZnamenák IstvánTrokán Nóra
  • facebook
  • instagram
  • 2024. november 22., péntek
    banner_bigBanner4

    Wim Wenders: „Megtanultam rábízni magam helyszínekre, akár egy városról, akár sivatagról van szó”

    2024. szeptember 18., szerda 11:24

    Az idei Budapesti Klasszikus Film Maratonra személyesen látogat el, 12 filmjét, köztük a Berlin felett az eget és a Párizs, Texast is felújított változatban vetítik szeptember végén több fővárosi helyszínen, például a Szt. István téren felállított szabadtéri vásznon. Wim Wenders-t új filmjének forgatása közepette, e-mailben érte utol a magyar.film.hu. Lapszemle.

    A kérdésre, van-e konkrét módszere, ahogyan beleássa magát a különböző kultúrákba, Wim Wenders elmondta:

    „Nem igazán van ilyen, legalábbis nem olyan, aminek a tudatában vagyok. Viszont a filmkészítés immerzív aktus, az én bevonódásomat pedig alapjában határozza meg a hely, ahol forgatok. Erős a kapcsolódásom különféle helyszínekhez – városokhoz és tájakhoz egyaránt, a filmjeim kiindulópontja mindig egy ilyen kapcsolat. Amikor otthon érzem magam egy helyen, akkor értem meg igazán a történetemet és a karaktereket. (…)

    Megtanultam rábízni magam ezekre a helyszínekre, akár egy városról, akár sivatagról van szó, és ez vezet a filmek készítésekor. Sőt, azt is megtanultam, hogyan „hallgassak” a terekre, és ne gondold, hogy ez valami ezoterikus dolog. Ez egy alapvető emberi képesség, ami egykor a fajunk túlélésének a záloga volt, csak mostanra, a civilizált világban már kevésbé van rá szükségünk. Talán az segített megtanulni így közelíteni a különböző helyekhez, hogy egy olyan országba születtem, ami nem létezik többé… Azt hiszem, ezt már gyerekkoromban elsajátítottam” – mesélte Wim Wenders.

    „Az említett filmeket tekintve pedig: amikor a Párizs, Texas-t forgattuk, már 6 éve éltem az USA-ban. Szerettem és jól ismertem az amerikai Nyugatot, de azt is tudtam, hogy igazából sosem válhatok amerikaivá, mert túlságosan „német romantikus” vagyok én ahhoz. És ez mind benne van a filmben. A Buena Vista Social Club előtt viszont sosem jártam Havannában, de mivel a kubai zenét ismertem és szerettem, ebből merítettem alkotói energiát. A Tökéletes napokat pedig erősen befolyásolta a mesterem, Ozu Jaszudzsiró filmjei iránt érzett mély szeretetem és a hozzájuk fűződő bensőséges kapcsolatom. Ez vezetett végig a filmen, valamint az, hogy régóta nagyon szeretem és elég jól ismerem Tokiót. A Tökéletes napok előtt háromszor is forgattam ott” – tette hozzá.

    Tökéletes napok nemcsak egy japán film, amit egy nem japán rendező készített, hanem egy zen alkotás is, ami önmagunk elfogadásáról (és persze Tokió futurisztikus közvécéiről) is szól. Arról szólva, a koncepció melyik része volt meg hamarabb, a tokiói közvécék szerzetesének motívuma vagy a zen-megközelítés az önelfogadásról, kifejtette:

    „A kettő együtt jár. Ozu mester úgy élt, mint egy buddhista szerzetes, ami meg is magyarázza a filmjei spirituális vonatkozásait. Emellett mindig is csodáltam a japán kultúrát a közjó iránti elkötelezettség, az apró részletek szeretete, valamint az „itt és most”-tal kapcsolatos tudatosság miatt.”

    „Nagyon igyekszem, hogy a filmjeim ne történetvezéreltek legyenek (sajnos ez nem mindig sikerült). A történet alapvetően egy mesterséges eszköz, ami a film minden más aspektusát le akarja uralni, legfőképp a karaktereket. A történetek gyakran megmondják a szereplőknek, hogy mit kellene tenniük. Én ezt nem szeretem. Azt szeretném, ha a történetek a karakterek életmódjából, az életükből születnének. Arra törekszem, hogy a figurák alakítói legyenek a sorsuknak és a történeteiknek, ne pedig az áldozatai” – fejtette ki a rendező.

    A teljes interjú itt érhető el.

    Színházi pillanatok az Instagramon
     -
    HÍREINKET ITT IS KÖVETHETI:
    © 2024 szinhaz.online
      KapcsolatImpresszumMédiaajánlatAdatvédelmi irányelvek
  • facebook
  • instagram