Az Országos Diákszínjátszó Egyesület (ODE) idén ODE Egyetem néven akkreditált pedagógus-továbbképző programot indított. November végén Budapesten, a Fővárosi Művelődési Házban másodszor is sor kerül Fekete Anikó kreatívzene-tanár, kórusvezető A kreatív zene módszertana elnevezésű képzésére.
– Mikor és hogyan ismerkedtél meg a kreatív zenei gyakorlatokkal?
– 2000-ben Győrben kezdtem az Arrabona Diákszínpad gyerekszínjátszó körbe járni, ahol Frankó Kata csoportvezetésével nagyon sokféle játékot játszottunk. Az improvizációs-, ön- és társismereti-, beszédtechnikai-, mozgásos gyakorlatok mellett ritmusos kreatív zenei gyakorlatokkal is találkoztam – noha akkor még nem tudtam, hogy ezeket így hívjuk. Biztos azért is figyeltem fel rájuk, mert zenei általános iskolába jártam és érdekes volt számomra a „zenélést” teljesen más közegben is felfedezni. A következő „tömény” hatást 2004-ben szereztem Pap Gábor és Atlasz Gábor révén, akik a nyári táborban tréninget tartottak. Ezek már többnyire vokális- és kombinált kreatív zenei gyakorlatok voltak. Már gyakorló diákszínjátszó csoportvezető-rendező voltam, amikor 2008 körül találkoztam egy nyári kurzuson Sáry Lászlóval, a kreatív zenei gyakorlatok „apukájával”, majd interjút készítettem vele, és akkor értettem meg igazán a módszer eredetét. Később pedig elkezdtem a gyakorlatban tovább fejleszteni és kutatni is.
– Középiskolai tanárként nap mint nap használod a módszert. Milyen tapasztalataid vannak vele kapcsolatban?
– A kreatív zenei gyakorlatok minden résztvevő számára teret engednek, nem csupán a kiváltságosoknak. Vannak szabad és kötött feladatok is, ám rugalmas a módszertan: a mindenkori vezető feladata, hogy csoportja zenei képességeit felmérje és ehhez alakítsa foglalkozásait. Ha szükséges, a gyakorlatokat lehet egyszerűsíteni, de akár bonyolítani, fejleszteni is: mindent a csoport készsége és képessége határoz meg. A módszer nem csak a résztvevői, hanem a vezetői kreativitást is igényli. Nap mint nap találkozom olyan középiskolásokkal, akik félnek az énekléstől, mert korábban sokféle negatív tapasztalatot szereztek e téren. A legtöbb ilyen görcs abból fakad, hogy senki nem foglalkozott velük kellő alapossággal, senki nem bátorította őket igazán a muzsikálás felé.
Tény, hogy van, akiben vele született zenei tehetség rejlik, amelyet ügyesen és figyelmesen érdemes terelgetni, de hiszek az 1% tehetség és 99% gyakorlás közhelyben, mert az elmúlt évek számtalanszor visszaigazolták ezt számomra. Az első órákon mindig az a cél, hogy az alapvető emberi gátakat átlépjük, hogy mindenki ismerkedjen a saját hangjával, ritmikai-, metrikai-, zenei improvizációs készségével, ami sokszor hónapok munkája, s ezek után következik a zenei fejlesztés, gyakorlás, de megéri! Imádom a felszabadultan örömzenélő közösségeket! Kreatívzene-tanárként feladatom, hogy ennek kialakulását segítsem. Sok-sok gyakorlat épít arra, hogy itt és most ezt a zenei „problémát” együtt oldjuk meg, nincs menekvés, mindenki kell hozzá!
– Tegyük fel, hogy érdekel a képzésed, de nincs ragyogó énekhangom és nem is vagyok túlságosan képzett zeneileg. Jelentkezhetek így is?
– Miért gondolod, hogy nincs jó énekhangod? Ki mondta ezt? Sáry László zenei társasjátékoknak is szokta hívni gyakorlatait. A „társas” kifejezés nagyon találó. Kreatív zenei gyakorlataim közül kifejezetten azokat választottam az első 30 órás kurzusra, melyek közösségi élményekhez juttatják a résztvevőket, néhány egyéni megnyilvánulás mellett, oldva a mindenkori görcsöket. A bátorság és a lelkesedés sokkal fontosabb ilyenkor: engedd meg magadnak, hogy belemerülj a feladatba, és zenélj! Nagyon sokat fogunk együtt gyakorolni, az ebben való elmélyedést szeretném élvezetessé tenni, a közös gyakorlás örömét. Jelentkezz nyugodtan akkor is, ha nem gondolod magadról, hogy jó hangod van, hátha a kurzus végére meg tudlak lepni.
– A skála túloldalát is nézzük meg: mit tudok hasznosítani a képzésből, ha már eddig is játékos eszközökkel oktattam az ének-zene tantárgyat?
– A képzés erősen épít a kreativitásra, melyet érdemes magunkban folyamatosan ébren tartani. Mindamellett, hogy élményszerű oktatásban részesülsz, a gyakorlatokat módszertanilag is átbeszéljük, mit, mikor és mire érdemes használni. Egy-egy feladat során sokszor mesélek én is, de mindig akad, akinek szintén vannak hasonló tapasztalatai, így élő történeteken keresztül tudhatunk meg még többet egy-egy játék lényegéről, veszélyeiről, továbbfejlesztési lehetőségeiről.
– Milyen elemekből áll, hogyan épül fel a képzés?
– Online szakasszal indul, az odeegyetem.hu felületén a résztvevők jogosultságot szereznek az e-learning anyagokhoz. Ezek mindegyike könnyen emészthető videóanyag, amit az adott időintervallumon belül mindenki akkor néz meg, amikor szeretne. Fontos beszélni a zenepedagógiai irányzatokról, mivel ez a módszer nem a többi ellenében értelmezhető. Számtalan jól bevált zenei gyakorlat létezik, melyek gyökerei a XX. századra nyúlnak vissza. A kreativitásról, zenei kreativitásról is szó esik majd, Sáry László munkásságáról és a kreatív zenei gyakorlatok fajtáiról, definíciójáról is. A cél, hogy átfogó képet adjak és inspiráljak is egyben, ha valaki további kutatást végezne. Ezután egy teszt kitöltését követően kétnapos intenzív jelenléti oktatás keretein belül ismerkedünk a kreatív zenei gyakorlatokkal. A feladatok erősen építenek a kreativitáson túl az együttműködésre, kommunikációra, a problémamegoldó készség fejlesztésére.
– A kreatív zene módszertana képzés nyáron megvalósult az első csoporttal. Mik voltak a visszajelzések, milyen tapasztalatokat szereztél?
– Imádtam, hogy a résztvevők közt jelen voltak több évtizedes tanítási tapasztalattal bíró pedagógusok is, de eljöttek a friss diplomások és a pár éve tanítók is. Ez önmagában a számomra legizgalmasabb tudásátadást tette lehetővé: elindult a tapasztalatcsere, a rácsodálkozás, az ötletelés, sok-sok kérdés. Dinamikus, egyben tömény is volt az intenzív kétnapos együttlét, mégis úgy tűnt a beszámolókból, hogy mindenki sok lendületet, gondolatot, új gyakorlatot vitt magával.
A képzésről és a jelentkezésről további információk az odeegyetem.hu honlapon találhatóak.