Zsótér Sándor és Tóth Ildikó szereplésével érkezett Kárpáti Péter darabja a Thealterre
2024. július 30., kedd 10:06
Kárpáti Péter: Térkép a túlvilágról – személyes színház című produkciója is szerepelt az idei Thealter fesztivál műsorán. 2023-ban jelent meg Kárpáti életmű-kötete Térkép a túlvilágról címmel, benne válogatott színdarabjaival és új regényével. A regény egyik drámai fejezetéből született darab nemcsak Jászai Mari életének eddig ismeretlen, titokzatos epizódját bontja ki, hanem mélyen személyes vallomás.
Lőw Immanuel, szegedi főrabbi, megmutatja Jászai Marinak az ő kis édenkertjét, az üvegházat, a Szentföldről hozott virágokkal. Sétálnak, beszélgetnek, és nem sejtik, hogy valaki elbújt az óriáskaktusz mögött. Ott ül és leskelődik, a lélegzetét is visszafojtja…
Az előadásról Vanyák Dóra írt beszámolót.
Vanyák Dóra: Vágányzár
Egy előadás hazatért a Régi Zsinagógába, hogy elmesélje, hogyan lehet elmenekülni Szegedről, amikor Isten a legnehezebb szintre állította a pályát.
Van, akinek még így is sikerül, de nem azért, hogy utána a tengerentúlon érvényesítse önmagát, hanem azért, hogy a túlvilágról egy kibogozhatatlannak tűnő térképet küldjön. Még szerencse, hogy egy gyakorlott színházcsináló kapta örökségül a rejtvényt.
Kárpáti Péter úgy segít a nézőknek elhelyezkedni, mintha csak a saját otthonában lennénk, és miután a hátsó sorok és az elöl kirakott kóbor székek is gazdára leltek, a házigazda megkezdi történetét dédapjáról, aminek részese Lőw Immánuel, Jászai Mari, Pétör és a Teremtő.
gy nyomozás tanúi lehetünk, ahol nem az egész puzzle-t kell kiraknunk, hanem csak az utolsó darabot megtalálnunk, de amíg a szerző a levéltárban keresgél, addig mi bibliai parafrázisokkal szembesülünk, és bízunk benne, hogy Lenkéből, a kislányból végül nem lesz pecsenye. (A remény hal meg utoljára.)
A dédapa menekülését feledtetni látszik a szegedi főrabbi és a nemzet színészének bensőséges viszonya, ami az üvegház különleges vadvirágai és egy, éppen áldozatát becserkésző, szőke pók hálója alatt szövődik. Múlt és jelen keserédesen összefonódik, Jászai Marinak a Nemzeti Színház igazgatója ellen érzett dühét nem lehet nem aktualizálni.
A narrátor a tér széléről figyeli az eseményeket, kihangosított gondolataival a néző is részese lehet a kutatómunkának, de elengedhetetlen a színházcsinálóba és a dramaturgiába vetett bizalom, hogy a már előre ismertetett végkifejlet ellenére is tartogasson váratlan fordulatot az előadás.
A színészek a történet precíz illusztrátorai, Hevesi László és Jenővári Miklós a maguk változatos eszközeivel és fiatalos lendületével táncolja körbe a teret, míg Zsótér Sándor és Tóth Ildikó finoman és érzékenyen szűkíti egészen intimmé a zsinagóga falait.
Az előadás végére a szálak összeérnek, közös erővel sikerül felülkerekedni a vasutassztrájkon, el/megmenekülni Szegedről és megmenteni Bizáncot. Biró Mór családi anekdotája így válik a várost megmozgató botrányból sok-sok évvel később a közönséget szórakoztató színházzá.
(Kárpáti Péter: Térkép a túlvilágról – személyes színház)
Fotó: thealterphoto2024