40 éve mutatták be a Macskákat, a világ egyik legsikeresebb zenés darabját
2021. május 11., kedd 13:55
1981. május 11-én mutatták be Londonban a világ egyik legsikeresebb zenés darabját, Andrew Lloyd Webber Macskák című musicaljét. A londoni premier után tizenhét hónappal a musical a Broadwayn is megkezdte 18 évig tartó diadalmenetét, 1983-ban pedig Magyarországra is megérkezett…
Andrew Lloyd Webber gyermekkori kedvenc olvasmánya, az angol költő, T.S. Eliot Macskák könyve című versciklusát álmodta színpadra fülbemászó zenével, szemkápráztató koreográfiával, pazar jelmezekkel és sminkekkel.
A komponista mindig is hitt a nagy költségvetésű, sokszereplős, rengeteg munkával kidolgozott szuperprodukciókban, így nem meglepő, hogy a londoni előadás 900 ezer fontba került. Jóllehet ekkor már olyan sikerdarabokat tudhatott a háta mögött, mint a Jézus Krisztus Szupersztár és az Evita, nehéz volt befektetőket találnia.
Egy show macskákról?
Gillian Lynne koreográfus visszaemlékezése szerint mindenki azt mondta: „Egy show macskákról? Biztos megőrültél.” Amikor a Warner Brothers is kihátrált a produkcióból, Webber azt mondta nekik:
„Gondolják meg, hogy a világ fele utálja a macskákat, a másik fele viszont imádja őket. Én megelégszem ezzel az 50 százalékkal.”
A zeneszerző más választása nem lévén, még házára is jelzálogot vett fel. Az eredmény őt igazolta: bukás esetén csődbe ment volna, így viszont ő lett a világ első milliárdos zeneszerzője, a befektetők 3500 százalékos haszonra tettek szert.
Webber 1977-ben fogott munkához, a dalciklust 1980-ban mutatták be nyilvánosan, ezután határozta el, hogy művéből musicalt készít. Minden számot Eliot ciklusára komponált, kivéve a legismertebbet: a Memory szövegét a rendező Trevor Nunn állította össze nem sokkal a premier előtt, a költő két másik verse alapján. A zene eklektikus, a klasszikus popzenétől a dzsesszen át a rockig, sőt a magasztos himnuszig minden megtalálható benne, olykor akusztikus, olykor elektromos kísérettel.
Munkája elnyerte Eliot özvegyének tetszését, aki áldását adta a bemutatóra. A munkát a New London Theatre-ben az idővel való versenyfutás is nehezítette, már árulták a jegyeket, amikor a szövegkönyv még nem volt teljesen kész, ráadásul az egyik főszereplő, Judi Dench az utolsó próbák egyikén megsérült, helyére Elaine Paige ugrott be.
Tony-díj és rekordok, a Macskák számokban:
Az elhagyott színház színpadán játszódó macskabál az életüket eldaloló-eltáncoló, nagyon is emberi tulajdonságokkal bíró állatokkal a negyedik leghosszabban futó színpadi mű lett, 1981 és 2002 között 8949 alkalommal került színre. Az utolsó előadást kivetítőn is közvetítették a Covent Gardennél a jegy nélkül maradt rajongóknak.
A londoni bemutató után tizenhét hónappal a musical a Broadwayn is megkezdte 18 évig tartó diadalmenetét.
A Winter Garden színházban 1982 és 2000 között 7485 alkalommal játszották, ezt a rekordot azután egy másik Lloyd Webber-darab, Az operaház fantomja múlta felül.
Mivel a Macskák T.S. Eliot verseire épül, az akkor már 18 éve halott költő 1983-ban elnyerte a legjobb szövegírónak és Webberrel megosztva a legjobb musicalnek járó Tony-díjat is, amelyeket özvegye vett át.
A Macskák a Broadway történetének legdrágább produkciója volt: a színházat a hatalmas díszletek miatt át kellett építeni, minden falát feketére festették, hét széksort eltávolítottak, a mennyezetbe lyukat vágtak, hogy a darab végén Grizabella a magasba emelkedhessen.
Amikor a darabot levették a műsorról, a teátrum helyreállítása nyolcmillió dollárba került.
A Macskák Magyarországra érkezett és hatalmas sikert aratott:
A darabot azóta 26 ország több mint 300 városában, 19 nyelven, mintegy 50 millió ember látta Buenos Airestől Szöulon és Helsinkin át Szingapúrig.
Az első nem angol nyelvű előadást 1983. március 25-én a budapesti Madách Színházban mutatták be, Szirtes Tamás rendezésében.
Szirtes az ősbemutatót követően kapta meg a musical zenéjét, amelybe első hallásra beleszeretett és eldöntötte: élőben is látnia, hallania kell.
A londoni előadáson lenyűgözte a zene, a tánc és a látvány egysége és hazatérve azt javasolta Ádám Ottónak, a teátrum igazgatójának, hogy a zenés darabot mutassák be Budapesten is.
Miután megkapták az előadás jogát, Grizabella, Old Csendbelenn, Ben Mickering, Mindleveri, Cassandra, Micsel Rumli és a többiek féléves próbasorozat után léptek a Madách színpadára.
Andrew Lloyd Webber: „a magyarországi produkció Londonban is megállná a helyét”
A jegyekért valósággal verekedtek, pedig egy ideig dollárért árulták őket, mert a jogdíjakat valutában kellett kifizetni. Amikor Andrew Lloyd Webber 2008-ban Magyarországra látogatott és megnézte a budapesti előadást, annyira el volt ragadtatva, hogy kijelentette, a produkció Londonban is megállná a helyét.
A darabot azóta csaknem 1500-szor adták elő nemcsak Budapesten, hanem több nagy vidéki városban, valamint az olaszországi Trento és Bergamo közönsége előtt is.
A Macskák megdöntött minden hazai színházi rekordot, három teljes felújítást is megért, szerepeiben 200-nál több művész lépett színpadra és egymilliónál többen látták.
35 év a Madách Színházban:
Szirtes Tamás a Macskák 35 éves jubileumi előadásán így fogalmazott: „A Macskák különleges mű. Az isteni szikra Andrew Lloyd Webber fejéből pattant ki, ő látta meg ugyanis T.S. Eliot szürreális versfüzérjében a páratlan lehetőséget. Ahhoz, hogy Magyarországon is bemutathassuk a Macskákat, erős háttérre, tehetséges művészekre és alkotókra volt szükségünk. Köszönettel tartozom Ádám Ottónak, a Madách Színház egykori legendás igazgatójának, aki 1982-ben egy ízig-vérig klasszikus repertoárt játszó prózai színház vezetőjeként hozzájárult ahhoz, hogy bemutathassuk Webber musicaljét. Köszönjük Kerényi Imrének, a színház következő igazgatójának, aki 15 éves igazgatói ciklusa alatt nagy gonddal és féltéssel vigyázott a repertoár ezen értékes darabjára. De akinek igazi hódolat és köszönet jár, az Seregi László. Nagyon jó barátom volt, hiányzik. Seregi Laci 1982-ben egy csapat fiatal operaházi táncossal berobbant a Madách Színházba, és ezzel új időszámítás kezdődött: hat hónapos gyötrelmes és katartikus próbafolyamat indult, mely alatt megtanított minket a zenés színház esszenciájára…”
Karminca-bál filmen is:
A musicalből 2019-ben Taylor Swift, Jennifer Hudson, Ian McKellen, Judi Dench és Idris Elba főszereplésével, az Oscar-díjas Tom Hooper rendezésében készült film, amelyben a sztárok digitálisan létrehozott macskajelmezekbe bújtak, Webber és Taylor Swift pedig egy új dalt is írt Beautiful Ghosts címmel.
Azonban hiába volt a sztárparádé, a mozi nagyot bukott, a kritika kinevette a vizuális effekteket, lehúzta a színészeket és a forgatókönyvet.
A film 2020-ban „tarolt” a legrosszabb filmnek járó Arany Málna-díjak kiosztásakor, a tizenegy kategória közül hatban „győzött”, elvitte a legrosszabb filmnek, rendezőnek, forgatókönyvírónak járó címet is.
Forrás: MTVA Sajtóarchívum, Színház Online