„A történet sodor magával” – Szolnokon látható a nagy sikerű Nyolckor a Bárkán előadás
2023. április 20., csütörtök 11:56
Május 9-én két alkalommal is látható lesz a Szolnoki Szigligeti Színházban Márkó Eszter rendezése a Nyolckor a Bárkán, a Tomcsa Sándor Színház előadásában. Ennek kapcsán készült interjú a rendezővel.
Ajánló a darab elé:
A Nyolckor a Bárkán a Tomcsa Sándor Színház (Székelyudvarhely) előadása, Ulrich Hub fergeteges, zenés gyermek- és családi darabjából 6-99 éveseknek, melyet óriási sikerrel játszanak világszerte.
Ulrich Hub 2005-ben írta művét a karlsruhei Badeni Állami Színház felkérésére, azóta tart a színdarab diadalútja: 2006-ban az év gyermek- és ifjúsági drámájává választották Németországban és Hollandiában is, egy évre rá megjelent a regényváltozat, amely 2008-ban az év mesekönyve lett. A galamb kimerült, hiszen épp most adta át a pingvineknek az utolsó két jegyet a bárkára, mielőtt az Isten által küldött nagy özönvíz elindul. A helyhiány miatt azonban minden állatfajból csak kettő kapta meg az életmentő beszállókártyákat. De a két pingvin nem hagyhatta magára barátját, a harmadik pingvint.
Mit tehetnek?
A kortárs német szerző mesejátéka csodálatosan vicces, felszabadító és ugyanakkor mélyreható módon teszi fel a nagy kérdéseket Istenről és a világról. A szerzőt, Isten keresésében a szereplői – a pingvinek és a galamb – segítik. Naivitásukkal – talán a gyermekekéhez hasonlóan – közelítenek a hit kérdéseihez, és ezáltal újra és újra egyszerű és meggyőző válaszokat találnak. Egy mese a toleranciáról, a barátságról és az értelemkeresésről.
Interjú Márkó Eszter rendezővel:
Miről szól az előadás?
A Nyolckor a bárkán Ulrich Hub díjnyertes, fergeteges, zenés gyermek- és családi darabja 6-99 éveseknek. Egy mennyei mesejáték három temperamentumos pingvinről, egy fáradhatatlan galambról, valamint egy láthatatlan Istenről. Ez a világsikernek örvendő mesejáték humoros és ugyanakkor mélyreható módon teszi fel a nagy kérdéseket Istenről és a világról. A szerzőt, Isten keresésében a szereplői – a pingvinekés a galamb- segítik. Naivitásukkal – a gyermekekéhez hasonlóan- közelítenek a hit kérdéseihez, ezáltal egyszerű és meggyőző válaszokat találnak. Egy mese a toleranciáról, a barátságról és az értelemkeresésről.
Hogy találtatok rá erre a darabra?
Dunkler Réka Kinga, az előadás dramaturgja ajánlására olvastam el a darabot, rögtön beleszerettem, mert olyan újszerű, bájos, játékos és közben nagyon bátor szöveg, a témafeszegetésben: a hitről, Isten létezéséről, csupa filozófia.
Így viccelődött, amikor a szinopszist írta:” Képzeljük csak el, ha lenne egy hatéves gyerekeknek szóló vicces színdarab, amely a ‘Tiszta ész kritikáját’, Leibniz teodicea-problémáját, a teizmust, a deizmust, Aquinói Tamás kozmológiai istenbizonyítását, Ludwig Feuerbach projekcióelméletét, valamint Spinoza és Goethe panteizmusát akarná illusztrálni … Ennyire nem lehet vicces, gondolja az értelmes ember a makacs idegen szavak és filozófiai monstrumok láttán, és joggal kérdi, van ilyen darab? Ulrich Hub szerző ilyen őrült vállalkozásba kezdett, a Nyolckor a bárkán megírásakor. 2006-ban megkapta érte a Német Gyermekszínházi Díjat, és azóta nagy sikerrel játsszák világszerte.”
Picit az volt az érzésem, mintha egy Mrozek szöveggel állnék szemben, sokszor utaltunk a Mulatság című darabra.
Milyen volt a próbafolyamat?
Az egész próbafolyamat nagyon izgalmas volt, ahogy kerestük egy-egy mondatnak az igazságát a színpadon…Hogyan mondhatja ki egy pingvin, hogy nincs Isten, vagy van Isten. Vagy, hogy milyen, hogyan figyel, vagy esetleg büntet, jutalmaz… Mi az élet és a halál? Mi a barátság? Kire számíthatunk, ha baj van? Tudtuk, hogy nagyon finoman kell bánni a szöveggel, mert pillanatok alattellenünk fordulhat, ha nem vagyunk résen. A kisgyermekek kíváncsiságával próbáltuk megközelíteni a helyzeteket. És játszani felhőtlenül, nagyon is komolyan véve az egészet.
Miről szól a történet?
A történet sodor magával, ahogy a két pingvin felcsempészi a harmadikukat Noé bárkájára, hogy megmeneküljenek a világot sújtó özönvíztől; ahogy a Galamb próbál rendet, fegyelmet tartani az utazó állatok között, mindenkinek segíteni, a párját vesztett hangyától, a megőrült páviánon át, a tengeribeteg zsiráfokig, mindaddig amíg meg nem találja a szárazföldet és nem találkoznak az Öreggel.
Ráadásul a zene sem maradhat el az előadásból, igaz?
Király Péter zenéjére öröm volt dolgozni, szinte magától alakult a koreográfia.
Karda Zenkő, nagyszerű képzőművész, aki jelmeztervezőként ezzel a darabbal debütált.
Az Öreg, akinek csak a hangját halljuk, ismerős lesz a szolnoki színházba járóknak. De legyen ez meglepetés…