Alföldi Róbert: „Abban a színházban hiszek, ami tükröt tart a valóságnak”
2023. május 23., kedd 10:33
Pontosan tíz évvel ezelőtt köszönt le a Nemzeti Színház éléről, azóta az Átrium és a Centrál Színház a bázisa, de sok más helyen is játszik, rendez, filmet is forgatott. Alföldi Róbertet kérdezte a Forbes.
A teljes interjú a Forbes-ban olvasható.
Forbes Life 2023.05.23 – 20,21,22,23,24,25,26,27. oldal
Nemrég egy bírósági ítélet neki adott igazat, és kimondta, hogy az Origo hírportál többször is megsértette a jó hírnévhez való jogát, bocsánatot kell kérniük, és kártérítést is kötelesek fizetni. A kérdésre, mekkora elégtétel egy ilyen ítélet, elárulta:
„Több ilyen ügyem is volt már, és egyet se vesztettem el. Az ítéletnek nagyon örülök, mégis azt gondolom, hogy megint nem sikerült olyan ítéletet hozni, aminek visszatartó ereje lenne. Nyolc-tíz évvel ezelőtt nagyobb kártérítési összegeket ítéltek meg, mint ebben az ügyben – most nyolcszázezer forintot -, ezt az Origo kiadója röhögve kifizeti. És ez nem a pénzről szól, hanem az elvről.”
Magyon jelen van a mai magyar valóságban, elég megnézni a most futó Magyartengert vagy az Isteni végjátékot. Arról szólva, hogy volt-e egy megragadható pillanat, amikor eldőlt, hogy a korára művészi munkáival is erősen reflektáló színész és rendező lesz, azt felelte:
„Én abban a színházban hiszek, ami – mint minden művészeti ág – tükröt tart a valóságnak. A színház csak az adott pillanatban és az adott valóságban létezik, és szerintem kötelessége a minket körülvevő társadalmi problémákról, kérdésekről, fájdalmakról beszélnie. Nem úgy kell ezt elképzelni, hogy végiggondolom, hogyan is lehetne az adott előadásba bevinni valami aktuális kérdést, hanem azzal a darabbal kezdek foglalkozni, amelyik valahogyan összecsúszik azzal, amiben élek. Szerintem ez a dolga a színháznak. (…) Erős az igazságérzetem, az biztos. (…) Dolgod és kötelességed kiállni és tiltakozni. Amit az ismertségeddel megtehetsz, azt tedd is meg. (…) Az ember felelősnek érzi magát, minden megnyilvánulásával képvisel valamit.”
Az idősebb színészeket már a Nemzetiben is helyzetbe hozta, illetve az említett interjúsorozatban is rájuk irányítja a figyelmet: „Mert ők rengeteg mindent tudnak. Ha másért nem, azért kell velük dolgozni, hogy ellessük tőlük, amit tudnak. (…) Egy párizsi kávéházban nyolcvankilencven éves hölgyek ülnek nőiesen, elegánsan, szexin, és nincs problémájuk azzal, hogy a koruk miatt megtehetik-e vagy sem. Nálunk egy ötvenes nő inkább elbújik, már nem fontos, hogy milyen a haja, milyen ruhát visel. A társadalomtól és az egyéntől – hogy saját magával hogy van – is függenek ezek a dolgok, a kettő oda-vissza hat egymásra.”
Azt is elmondta, a férfiaknál hogy néz ki a korkérdés, milyen ötven-pluszos színésznek lenni:
„Az ma hiánycikk. (Nevet.) Lehet, hogy furcsán hangzik, de tényleg nem foglalkozom a korommal. (…)
És a létezést magát is értékelem. (…) Megpróbálok egyszerű, hétköznapi életet élni. De nálam nem válik el erősen az az idő, amit munkának tekintek, és amit nem. (…) Teljesen lerakni meg nem lehet ezt a hivatást, mindig jár az agyam.”
A teljes interjú a Forbes-ban olvasható.
Forbes Life 2023.05.23 – 20,21,22,23,24,25,26,27. oldal
kérdező: TIEFENTHALER ESZTER