Fodor Tamás: „Az SZFE polgárainak kiállása 2020 legnagyobb színházi akciója”
2020. december 28., hétfő 06:25
A legendás Stúdió K színházi műhely megalapítója szerint új korszak kezdődhet a hazai színházi életben, „mint kagylóban a gyöngy”, kitermeli a maga értékét az SZFE tanulsága és következménye. A Hírklikk kérdezte.
Fodor Tamást elsőként arról faggatták, az idei év eseményei tükrében miként látja a szakma jelenét és jövőjét: „Egyértelműen pozitív az egyetemi polgárok kiállása az egyetemi autonómia mellett. Ez hozadéka annak az állami „kultúrterrorista” támadásnak, ami a Színház- és Filmművészeti Egyetemet érte a blokád alatt. Megvédték az egyetemet az illegitim vezetés megszállásától, a jogszabályokat semmibevevő „katona-kancellártól”, következetesen kitartanak a nagyhírű szakmai intézmény 1865-ös megalakulásakor meghatározott elvei mellett, ami egyetemmé tette a valamikori főiskolát, hiszen az universitas attól is egyetemes, hogy igazi „tulajdonosa” az egyetem teljes polgársága” – fejtette ki Fodor Tamás, aki az SZFE polgárainak kiállását tartja a 2020-as színházi élet legnagyobb akciójának.
Az alkotó szerint ez a mostani fiatal korosztály, többek között az SZFE hallgatóink hatására már nem az a nemzedék, amelyiket meg lehet megfélemlíteni: „Még abban is biztos vagyok, hogy mindennek olyan művészi eredményei is lesznek, amik még nem látszanak.”
Az SZFE hatása mellett más változásokat is lát a színházi világban, meglátása szerint ialakultak az online térben olyan technikák, egyfajta együttlélegzést tudtak megteremteni és amelyek talán kialakítják a közösségi élmény új formáját: „Például az Örkény telefonos versmondása személyközi kapcsolatot teremt az alkotó és a befogadó között, sőt, utána még egy eddig nem használt személyes beszélgetés lehetőségét is megadja. Hasonló új elem, hogy azok az online előadások, amikre jegyet válthat a néző, eddig ismeretlen közösségi élményt jelenthet, legalább virtuálisan kialakul egy olyan alkalmi közösség, ami azt az élményt eredményezheti, hogy a barátaimmal együtt, egyidőben veszek részt egy programon. Ugyanakkor megszülethetnek műfaji érdekességek is, mint például az SZFE hallgatóinak performance-ai, amikkel új élményeket adhattak át a közönségnek, kifejezve a hatalommal szembeni véleményüket anélkül, hogy direkt politikai megmozdulás lett volna, de mégis közpolitikát sikerült csinálniuk, s mindezt egy nálunk eddig szokatlan, éneklős-„táncházas”, animációt is kreatívan felhasználó látványos műfajjal kifejezve. Ezeket én utoljára ’68 környékén tapasztaltam. (…) Az undergroundnak pedig nem is az a pozitívuma, hogy pusztán megjelenik a konvencionális mellett, hanem sokkal inkább az, hogy megtermékenyíti a falakon belüli színházat is” – vélekedett Fodor Tamás.