Mennyi idő alatt varrják meg a színészek ruháit egy előadásra? Hol bújkál a súgó?

És ki az, aki a rendezőt is leküldheti a színpadról? Ezekre a kérdésekre kaphattak választ az érdeklődők egy márciusi beszélgetésen, amelyet a Somogyi-könyvtárban tartottak.

A Szegedi Nemzeti Színház háttérmunkásai beszéltek arról, hogyan készül egy előadás és milyen munkálatok előzik meg, hogy a premieren felgördülhessen a függöny.

Czene Zoltán rendezőasszisztens elárulta: a jogdíjak rendezése és a szereposztás kitalálása után, a darab bemutatása előtt 3-4 hónappal kezdődik az előkészítés a díszletek és jelmezek, valamint a koreográfia megtervezésével. Ezt követi a 6-7 hetes próbaidőszak, majd a főpróbahét. Vannak háttérdolgozók, akik végigkísérik ezt a folyamatot, mások később kapcsolódnak be a munkába. Sánta László férfi varrodavezetőtől megtudhattuk, nagyjából 4 hét áll rendelkezésre a jelmezek elkészítésére, ami például egy opera esetében csak férfiruhából több mint 30 darabot jelent.

– Ezeket ráadásul úgy kell megvarrni, hogy extrém mozgásokat is kibírjanak, hiszen sokszor táncolnak benne – tette hozzá. Hasonlóan nagy kihívással küzdenek a fodrászok is, erről már Endrődy Judit fodrásztárvezető beszélt. A két színházban összesen 5 szakember alakítja a színészek és táncosok frizuráját, sminkjét és maszkját, az itt alkalmazott megoldásokhoz pedig az alap fodrászképzés nem elég. Példaként azt az esetet említette, amikor a Szegedi Kortárs Balett tagjai rokokó parókát kértek – mint mesélte, akkor csak az ima segített, hogy azok az előadás végéig mindenki fején fent maradjanak.

A teljes cikk a Délmagyar oldalán olvasható.
>> címlapfotó: Frank Yvette / Délmagyar