Online a III. Richárd Alföldi Róbert főszereplésével

Január 28-án, csütörtökön 19.00 órakor 1 év után újra látható online a III. Richárd, a világhírű rendező, Andrei Şerban előadása.

Ajánló a darab elé:

Kevés olyan ikonikus figura van a színháztörténetben, mint III. Richárd. A sztereotípia: Richárd, a véreskezű zsarnok. De ki ez az ember valójában, és milyen az a közeg, amely engedi őt felemelkedni? „Ki torzult, félig-kész és idő előtt / Küldettem el e lélegző világba, / Bénán s idétlenül, hogy a kutyák / Megugatnak, ha bicegek előttük” – jellemzi önmagát Richárd, mégis: híres „torzsága” ellenére nincs akadály előtte – bárkit képes elcsábítani, manipulálni vagy legyőzni.

Kegyetlenül és csillogó intellektussal szerzi meg magának a trónt, miközben szórakoztatja és egyben cinkosává teszi a mindenkori színházi publikumot. Igazi színházcsináló. Hamlet után övé a leghosszabb Shakespeare-szerep a maga 1124 sorával. E hálásan gyűlöletes figurának eljátszása mindig fontos állomás egy színész pályáján. III. Richárdot ezúttal Alföldi Róbert alakítja, akit színészként először láthatunk a Radnóti színpadán.

Alföldi Róbert, Schneider Zoltán, Kováts Adél : Radnóti Miklós Színház : III. Richárd : Fotó- Dömölky Dániel

A rendezőről:

Az előadás rendezője, Andrei Şerban nem ismeretlen a budapesti közönség számára: Alföldi Róberttel kétszer is dolgozott már a Nemzeti Színházban. A legendás román rendező fiatalon vándorolt ki Amerikába, ahol fényes karriert futott be. Amerika legfontosabb prózai színházaiban hozott létre előadásokat, a legjelentősebb operaházak (többek között a Metropolitan Opera és a londoni Covent Garden) hívták rendezni, és olyan sztárokkal dolgozott együtt, mint Meryl Streep vagy Liev Schreiber. Több mint két évtizede a Columbia Egyetem Színházi Tanszékének professzora, és három éven keresztül a Bukaresti Nemzeti Színházat igazgatta.

Andrei Şerban feleségével és állandó alkotótársával, Daniela Dima-val érkezett Budapestre, hogy megrendezze a Radnóti egyik várva várt előadását, amit 2018. február 18-án mutattak be. A világhírű, román származású amerikai rendező 1969 óta él New Yorkban, és Európától Ázsiáig dolgozott a világ majd’ minden táján. 2010-ben rendezett először Magyarországon, a Nemzeti Színházban állította színpadra a Három nővér című előadást. A címszerepre készülő Alföldi Róbertet illetve László Zsoltot a Radnótiban mint régi ismerősöket üdvözölte.

László Zsolt, Alföldi Róbert : Radnóti Miklós Színház : III. Richárd : Fotó- Dömölky Dániel

Şerban a legendás Peter Brook tanítványa, asszisztense volt, saját bevallása szerint a tőle eredeztetett inspirációval dolgozik a színpadon. “Bármihez nyúljunk is, jelen idejűnek kell lennie” – fogalmazott. A színház évados kiadványában, a vele készült interjúban hozzátette: “A színház soha nem volt képes megváltoztatni a társadalmat, illúzió az ellenkezőjét gondolni. Ha az előadásaimnak politikai üzenete van, az kizárólag a sorsnak köszönhető.” Ugyanitt hatalmas kihívásnak nevezte a III. Richárd színpadra állítását.

Andrei Şerban a darabról:

Ennél a darabnál alaposan szemügyre kellett vennem kort, amikor játszódik. Ki kicsoda, ki kit árul el, ki kivel fekszik le, hiszen annyira bonyolult és szövevényes. A közönségnek nem kell rendelkeznie ezzel a háttértudással, de nekünk – a színészeknek és nekem – igen. V. Henrik nagyszerű fickó volt, igazi patrióta, de uralkodása végén a birodalom hanyatlásnak indult, és mire VI. Henrik jött, az ország már darabokban volt. Így nyílt terep III. Richárdnak. Majdnem egy teljes évszázadról beszélünk, a 15.-ről. Shakespeare száz évvel később írta ezt meg; olyan, mintha ma valaki az első világháborúról írna. És persze az az érdekes, hogy hogyan változott a világ az első világháborútól máig, amikoris visszatekintünk; hát ugyanez volt a helyzet Shakespeare-rel: ő a saját jelenéből tekintett vissza erre az időszakra. Ráadásul ez az író egyik lábával a középkorban, a másikkal a reneszánszban állt.

Radnóti Miklós Színház : III. Richárd : Fotó- Dömölky Dániel

Szeretünk úgy gondolni rá, mint egy reneszánsz figurára, pedig hát a középkor hatása is igen erős: a misztikum, a misztérium, a katolikus neveltetés és vallás, és a földrengés, amit a protestantizmus jelentett, hiszen Erzsébet és a Lancesterek mind protestánsok… Szóval a katolikus Shakespeare-nek a protestáns uralkodóval kellett kijönnie, neki kellett a kedvére tenni, ehhez evidensen szerepet kellett játszania, ahogy Richárd is szerepet játszik, hogy elérje, amit akar. Vagyis Shakespeare-ben is ott volt Richard.

Andrei Şerban III. Richárd-rendezésének talán legnagyobb erőssége, hogy okos, intelligens és átgondolt, hibátlan színészvezetéssel és kiváló színészi munkával. Érdeklődve figyeljük, hogyan kavarog és emészti fel előttünk magát ez a végletekig politikus és erkölcstelen ‘Anglia’, míg eljutunk a gazember jól megérdemelt haláláig – de nem a feloldásig. Országunkat, érzéseinket feladjuk… miért is? Nincs igazi ok, igazi cél – egyetlen realitás él csak erőteljesen: a politikai hatalom vágya” – írta kritikájában Pikli Natália.

További információ és jegyvásárlás ITT.