Különleges színházi térbe álmodta meg a botrányos, bukott nő történetét az egyéni rendezői módszereiről és vízióiról ismert Sardar Tagirovsky a Csokonai Színházban.
A kaméliás hölgy olvasópróbáját szerdán tartották a Csokonai Irodalmi Laborban (Kossuth utca 1.), a bemutató október elsején lesz, a MagdaFeszt nyitónapján. A darab új színpadi verziójának megírásához, amely ifj. Alexandre Dumas A kaméliás hölgy című regénye és drámája, valamint Giuseppe Verdi Traviata című operaműve alapján készül, párizsi kutatóútra indult pár évvel ezelőtt a rendező és a darab dramaturgja, Adorján Beáta.
A munka több fázison ment keresztül: bemutatója csúszott a járvány miatt, de a formai megoldások is változtak, és a nagyszínpadi verzió után most egy olyan, a performance és a film technikáival dolgozó előadásban gondolkoznak, amely a Csokonai Irodalmi Labor szinte valamennyi terét, a balkont és az azokhoz vezető lépcsősort is használná, így a nézők már az épületbe való belépésükkor a színházi előadás részeseivé válnak.
A színészek vezetik majd a néző figyelmét, nemcsak úgy, hogy a színpadon vannak, hanem vendéglátók is lesznek.
A kaméliás hölgy története nemcsak a regényből, de annak színpadi változatából is széles körben ismert, sőt Traviata című zenei átirata bejárta a világ operaházait is.
A botrányos, a „bukott nő”-történetek hol így, hol úgy, mindig is részei voltak az emberiség történetén átívelő különböző koroknak, részleteikben azonban többnyire a kulisszák mögött maradtak. A nemekkel, a szerelemmel, a testiséggel való ismerkedés sok esetben tabutéma.
Még a kamaszkor is kényes terep, ha szexualitásról van szó, de a felnőttek világában is gyakran tabuk övezik ezt a témát. A felnőttből pedig a prostituálttól a különböző vezető, befolyásos szereplőkig bármi lehet az élet játszmákkal teli színpadán. De vajon ez csupán rajta múlik?
A kaméliás hölgy című regény olyan nézőpontokból meséli el az eseményeket, amelyeken keresztül egyszerre látunk bele a botrány áldozatainak helyzetébe – olyanokéba, mint a híres kurtizán, Marguerite Gauthier, aki már-már beletörődött sorsába, és megpróbálja az adottból a legjobbat kihozni; és olyanokéba is, mint az anyagilag lecsúszott, de arisztokrata mivoltát látszatban továbbra is őrizni próbáló Armand Duval.
Találkozásukból nemcsak szerelem születik, de küzdelem is egy olyan rendszer ellen, melyben a pénz mindennél nagyobb úrnak mutatkozik, az ember lelke és teste pedig ennek függvényében termékként megvásárolható.
A darab főbb szerepeit Ráckevei Anna, Florian Leona, Horváth Julianna és Vasvári Csaba játsszák. Az énekes szerepekben Nagy Kíra és Antoni Norbert látható majd. A díszleteket és a jelmezeket Kupás Anna tervezte, a zeneszerző Bakk-Dávid László.
Fotó: Máthé András